• Zmilla
    Äldre 12 Apr 14:10
    3095 visningar
    18 svar
    18
    3095

    Stödfamilj med problem

    Min sons kompis (15) och hans syster (13) har från och till bott hos olika stödfamiljer för att avlasta föräldrarna. Storebror har under senare tid bott hemma - samt hos oss på helger eftersom han umgås med vår son. I påsk lovade vi att han skulle bo med oss när föräldrarna är utomlands.

    Igår kom systern förbi och vi umgicks allihop hela dagen. Jag ringde stödfamiljen och meddelade att hon var hos oss och att vi tyckte ungdomarna hade det bra. Jag fick inte tag på stödfamiljen så jag lämndade ett meddelande på mobilsvar samt kontaktade deras dotter för att få fram meddelandet. Någon timme senare ringde hon och jag fick böna och be om att systern skulle få stanna kvar och äta middag, och att jag skulle skicka hem henne (18km) i en taxi efteråt.

    Av okänd anledning uppstod trubbel när hon kom hem så hon ringer till min mobil och gråter och säger att hon är utslängd, att hon fått skäll för saker hon inte gjort - hon var väldigt upprörd - så jag tog en egen taxi (vi hade tagit ett glas vin till maten) och hämtade henne. När jag kom fram var huset nedsläckt och familjen sov, så jag mötte ingen vuxen utan lät henne bara hoppa in i bilen. Det var kanske lite dumt gjort - jag oroar mig för alla möjliga polisanmälningar nu... men jag hade verkligen inte mage att lämna den gråtande flickan mitt i urskogen.

    Jag meddelade föräldrarna som är på semester om vad som hänt via sms - och sedan har jag inte hört något. Varken från föräldrar eller stödfamilj.

    Nu vill jag vill att flickan bor hos mig tills hennes föräldrar kommer hem nästa vecka. Hur ska jag göra

  • Svar på tråden Stödfamilj med problem
  • Äldre 12 Apr 14:17
    #1

    Du ringer soc.

  • Sarame­dM
    Äldre 12 Apr 14:18
    #2

    Kontakta soc skulle jag gjort

  • Thegra­n
    Äldre 12 Apr 14:19
    #3
    JAG är BÄST skrev 2009-04-12 14:17:24 följande:
    Du ringer soc.
    håller med
  • Äldre 12 Apr 14:25
    #4

    Sedan anser jag inte att det där är en riktig stödfamilj
    Man slänger fan inte ut en tonåring å låser ut henne från hemmet som ska vara ett stöd för henne.

    DU ska anmäla denna familj, för dom ska banne mig inte få ha henne alls eller något annat barn heller för den delen.

    Dom ska bli av med sina bidrag DIREKT!!!!

    Polisanmälningar behöver du nog inte vara rädd att få, du har gjort något riktigt storartat. Det är nog snarare stödfamiljen som kan åka på polisanmälningar.

  • Sarame­dM
    Äldre 12 Apr 14:30
    #5

    JAG är BÄST skrev 2009-04-12 14:25:22 följande:


    Sedan anser jag inte att det där är en riktig stödfamilj Man slänger fan inte ut en tonåring å låser ut henne från hemmet som ska vara ett stöd för henne. DU ska anmäla denna familj, för dom ska banne mig inte få ha henne alls eller något annat barn heller för den delen. Dom ska bli av med sina bidrag DIREKT!!!! Polisanmälningar behöver du nog inte vara rädd att få, du har gjort något riktigt storartat. Det är nog snarare stödfamiljen som kan åka på polisanmälningar.
    Fast varken vi eller TS har en aning om utifall det 13 åringen säger stämmer

    Och jag tycker inte det är speciellt storartat ett hämta ett minderårigt barn utan att tala om det för de som har ansvar för henne!
  • Zmilla
    Äldre 12 Apr 14:39
    #6
    SaramedM skrev 2009-04-12 14:30:37 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-04-12 14:25:22 följande: Fast varken vi eller TS har en aning om utifall det 13 åringen säger stämmer Och jag tycker inte det är speciellt storartat ett hämta ett minderårigt barn utan att tala om det för de som har ansvar för henne!
    Nä jag håller med :-/ Jag har mailat soc - men misstänker att de inte hör av sig förrän tisdag. I en situation där jag inte får tag på någon (varken föräldrar eller stödfamilj) känner jag mig hyfsat trygg med att hennes bror är här. Om föräldrarna känner att det är ok att lämna sonen en vecka hos mig, ser jag det som kanske ok att jag har dottern också...?

    Jag är väldigt ambivalent men körde ju på gut feeling. Flickan är orolig för efterspelet och jag försöker förtydliga att det hela är MITT beslut och att jag tar allt ansvar för konsekvenserna. Jag vet också att man får ta ungdomars ord med en nypa salt - men hennes bror bekräftar att situationen där är ohållbar. Pappan är också medveten om detta och har begärt förflyttning - det skulle visst bara dröja en månad till..
  • Sarame­dM
    Äldre 12 Apr 14:43
    #7
    Zmilla skrev 2009-04-12 14:39:41 följande:
    Nä jag håller med :-/ Jag har mailat soc - men misstänker att de inte hör av sig förrän tisdag. I en situation där jag inte får tag på någon (varken föräldrar eller stödfamilj) känner jag mig hyfsat trygg med att hennes bror är här. Om föräldrarna känner att det är ok att lämna sonen en vecka hos mig, ser jag det som kanske ok att jag har dottern också...? Jag är väldigt ambivalent men körde ju på gut feeling. Flickan är orolig för efterspelet och jag försöker förtydliga att det hela är MITT beslut och att jag tar allt ansvar för konsekvenserna. Jag vet också att man får ta ungdomars ord med en nypa salt - men hennes bror bekräftar att situationen där är ohållbar. Pappan är också medveten om detta och har begärt förflyttning - det skulle visst bara dröja en månad till..
    ja jag tror inte hon blåljuger om KÄNSLAN menkanske ändrar och lägger till lite, förstår du vet jag menar?

    Jag tycker inte du ska polisanmälla familjen för nått som du inte kan veta är sant, som att de slängt ut henne

    Jag tycker det är ok att du har dottern där men fortsätt försök kontakta dem, åk dit kanske ensam
  • Thegra­n
    Äldre 12 Apr 14:46
    #8

    soc har alltid någon anställd med jour under helgerna. försök hitta tele nr dit!

  • Zmilla
    Äldre 12 Apr 14:48
    #9
    Zmilla skrev 2009-04-12 14:39:41 följande:
    Tack för alla bra svar! Just nu har vi det mysigt i solen med pannkakor och glass och flickan är jättekär i vår lilla bebis så jag tänkte att vi får väl se vad som händer

    kram
  • Sarame­dM
    Äldre 12 Apr 14:50
    #10
    Zmilla skrev 2009-04-12 14:48:06 följande:
    Tack för alla bra svar! Just nu har vi det mysigt i solen med pannkakor och glass och flickan är jättekär i vår lilla bebis så jag tänkte att vi får väl se vad som händer kram
    oavsett så verkar hon ju avslappnad just nu och det är nått jättebra
  • Zmilla
    Äldre 12 Apr 20:20
    #11
    SaramedM skrev 2009-04-12 14:50:06 följande:
    oavsett så verkar hon ju avslappnad just nu och det är nått jättebra
    Ja, vi har haft en lugn och harmonisk dag. Nu i kväll fick jag tag på de semestrande föräldrarna som tyckte det var ok att ha både kidsen här tills de kommer hem nästa vecka. Det kändes bra att få ok från dem och kidsen själva - så får jag ta stödfamiljen och sos vid hornen efter påsk

    Och det känns jätteskönt att få ventilera lite med er andra här för ibland tror man att man gör rätt... men det kan ju ändå bli fel :-/
  • Zmilla
    Äldre 15 Apr 18:27
    #12
    Zmilla skrev 2009-04-12 20:20:25 följande:
    Efterspelet

    Jag har haft kontakt med Akutsoc och de tyckte att flickan skulle stanna hos mig ? när stödfamiljen fick veta det ringde de själva upp samma sekreterare, som sedan återkom till mig med motsatt besked ? dvs att flickan skulle ut i skogen igen.

    Så, jag körde ut henne vid tiosnåret i söndags, och gick in och presenterade mig (och fick såklart mina farhågor bekräftade - den människan ska nog inte syssla med sånt här?) C var trevlig mot mig men utgick hela tiden från ett perspektiv som gick ut på att jag skulle hålla mig undan. Jag förtydligade att jag tar hela ansvaret för situationen och det enda jag önskade var att Emma inte skulle straffas.

    Efter att jag lämnat huset ringde c till föräldrarna (och den stackars flickan fick ju såklart höra hela samtalet) ? det gick ut på att jag var konstig eftersom jag kunde tycka om flickan som ju inte är normal, en polisanmälan skulle göras för att skrämma bort mig, och som straff för att hon inte skött sig fick hon inte gå på sin fotbollsträning denna vecka (match på lördag), eller har kontakt med någon.

    Mitt mål nu är att få kontakt med ordinarie socialsekreteraren ? men det verkar omöjligt. Jag har utrönt att stödfamiljen som flickan är hos nu är en sk ?akutplacering? eftersom den ursprungliga stödfamiljen inte längre kunde ha hand om flickan. Det har gått ett år nu.

    Vad gör man?
  • Sarame­dM
    Äldre 15 Apr 18:50
    #13
    Zmilla skrev 2009-04-15 18:27:45 följande:
    EfterspeletJag har haft kontakt med Akutsoc och de tyckte att flickan skulle stanna hos mig ? när stödfamiljen fick veta det ringde de själva upp samma sekreterare, som sedan återkom till mig med motsatt besked ? dvs att flickan skulle ut i skogen igen. Så, jag körde ut henne vid tiosnåret i söndags, och gick in och presenterade mig (och fick såklart mina farhågor bekräftade - den människan ska nog inte syssla med sånt här?) C var trevlig mot mig men utgick hela tiden från ett perspektiv som gick ut på att jag skulle hålla mig undan. Jag förtydligade att jag tar hela ansvaret för situationen och det enda jag önskade var att Emma inte skulle straffas.Efter att jag lämnat huset ringde c till föräldrarna (och den stackars flickan fick ju såklart höra hela samtalet) ? det gick ut på att jag var konstig eftersom jag kunde tycka om flickan som ju inte är normal, en polisanmälan skulle göras för att skrämma bort mig, och som straff för att hon inte skött sig fick hon inte gå på sin fotbollsträning denna vecka (match på lördag), eller har kontakt med någon.Mitt mål nu är att få kontakt med ordinarie socialsekreteraren ? men det verkar omöjligt. Jag har utrönt att stödfamiljen som flickan är hos nu är en sk ?akutplacering? eftersom den ursprungliga stödfamiljen inte längre kunde ha hand om flickan. Det har gått ett år nu.Vad gör man?
    Du fortsätter att försöka få kontakt med ordinarie soctant och försöker visa ditt stöd för flickan och pojken, kanske med sms?
  • Äldre 15 Apr 18:59
    #14

    TS, du gör helt rätt.
    Fortsätt få tag på soc och om du inte får tag på ordinarie och flickan får mer f-n så ring jouren igen.

    Hon bör inte vara kvar där!
    Stå på dig och tack för att du bryr dig om henne!

  • Zmilla
    Äldre 15 Apr 20:00
    #15
    Bubblan2 skrev 2009-04-15 18:59:32 följande:
    TS, du gör helt rätt. Fortsätt få tag på soc och om du inte får tag på ordinarie och flickan får mer f-n så ring jouren igen. Hon bör inte vara kvar där! Stå på dig och tack för att du bryr dig om henne!
    Jag är arg, ledsen och illamående. Jag har pratat med min egen mamma och hon känner likadant. Det läskigaste är att jag har ju en egen ettårig tjej nu, och jag skulle aldrig någonsin överge henne på det här sättet...? Hur funkar soc egentligen när man inte kan få kontakt?!

    Jag tog ledigt från jobbet igår för att hela situationen tog överhanden - och jag känner att jag nog behöver lägga den här veckan.. bra med bebis då kan man "vabba"

    Kram och tack återigen för att ni finns!

    /S
  • fryxan
    Äldre 27 Apr 00:01
    #16
    Thegran skrev 2009-04-12 14:19:38 följande:
    håller med
    håller med!
    hade vi hoppats på att nån gjorde när vi stod i en rättslig tvist, när sonen mådde illa.
    allt slutade lyckligt till slut, men jag kan tycka att 5 år för sent.
    agera snabbt o barnen får lida mindre.
    soc är inte så farligt som alla tror, har man rent mjöl i påsen så.

    vi fick all stöd från dom när sonen stod mellan 2 stolar innan han fick flytta permanent till oss. vi var "gömda" under en tid på annan ort men fick gå i skola på sonens framtida adress iallafall.
    tack soc.
  • fryxan
    Äldre 27 Apr 00:07
    #17
    fryxan skrev 2009-04-27 00:01:09 följande:
    håller med!hade vi hoppats på att nån gjorde när vi stod i en rättslig tvist, när sonen mådde illa.allt slutade lyckligt till slut, men jag kan tycka att 5 år för sent.agera snabbt o barnen får lida mindre.soc är inte så farligt som alla tror, har man rent mjöl i påsen så.vi fick all stöd från dom när sonen stod mellan 2 stolar innan han fick flytta permanent till oss. vi var "gömda" under en tid på annan ort men fick gå i skola på sonens framtida adress iallafall.tack soc.
    har läst hela tråden nu o jag säger bara!
    gå efter ditt hjärta.
    vill barnen va hos dig o du orkar så kör på det, få soc att acceptera dig som stöd-familj istället.
    skickar lite styrke tårar
  • Zmilla
    Äldre 24 Jun 08:22
    #18

    Nu har det gått en tid och det känns rätt skönt att läsa den här tråden igen  

    Flickan har flyttat till en ny stödfamilj och det går bra för henne nu.

    Sedan ovan incident har vi haft fler turer med soc - det verkar som att alla barn med problem gaddar ihop sig och att vår tonåring lyckats connecta med dem alla - och jag måste säga att när man väl får kontakt med dem (och som någon sa kör med raka puckar) så är de hur bra somhelst! Det är inte alls den gamla inställningen om att hamnar man hos soc har det gått åt helvete, tvärtom sök hjälp i tid och få det stöd du behöver.

    Så, tack Familjeliv och Soc när livet med struliga barn suger
     

Svar på tråden Stödfamilj med problem