• Mama Africa

    Akut magsjuka - svimmade!!!

    Råkade ute för något läskigt idag...

    Fick rejält magknip, gick på toa, kände att jag kommer att spy, bad dottern hämta en hink. Sedan kom det från båda ändar, strax efter känner jag mig yr och kallsvettig och var bara tvungen att lägga mig ner på toagolvet. Sen minns jag inte så mycket. Barnen blev oroliga, ringde mormor och morfar. Jag vaknade upp på toagolvet i en sörja av spyor och diarre, hade totalt tuppat av.

    Kan tillägga att när allt började fick jag en enorm klåda på handflator och fotsulor och för ett tag sedan hade jag fortfarande röda prickar/bubblor på handleder och händer. De är helt borta nu. Kan det vara någon form av allergisk reaktion?

    Nu är det bättre, men får rejält magknip och får springa på toa efter bara ett glas vatten. Kanske magsjuka/kräksjuka. Men är det någon som har råkat ut för ett sånt här akut förlopp och till och med svimmat? Jäkligt obehagligt rent ut sagt, då jag var ensam med barnen (de är 4 och 6 år) och 4-åringen blev ganska rädd. Någon med råd eller erfarenheter???

  • Svar på tråden Akut magsjuka - svimmade!!!
  • smis

    det lät inte trevligt alls. Har du inte ringt och fått rådgivning tycker jag du ska göra det.
    Ett bland de typiska symtom på allergisk reaktion är just att det kliar extremt på hand och fotsulor det brukar då oxå klia i slemhinnorna som i rumpan i öron ögon mun och underliv

  • Max mamma

    TYcker INTE att det låter som magsjuka...otäckt.
    Hoppas du mår bättre nu!

  • Neko

    Min mamma är så, hon svimmar alltid om hon får feber eller magsjuka, dock är hon väldigt sällan sjuk. Kommer ihåg någon gång när det hände när vi var små. Dock fick hon inga prickar och sånt så det kanske var annorlunda än för dej.

  • Esterella

    Vet att man kan svimma om magen krånglar för det går en nerv där nånstans som gör att man kan få blodtrycksfall.
    Inte allt för vanligt men iallafall helt ofarligt.

  • Samsmamma

    min pappa (född 47) blev akut matförgiftad i sommar och det blev likadant för honom, jag fick åka med honom i ambulansen till sjukhuset (vi var rädda att det var hjärtattack eller någonting).

    Svimmade, diarré och kräkningar samtidigt. Fruktansvärt. Tror inte att det är så ovanligt.

    Däremot det där med händerna bör du ta tag i.

  • Mama Africa

    Tack för era svar.
    Jag mår bättre idag, men är väldigt orolig i magen, har knappt ätit, bara druckit, typ.

  • Mama Africa

    Nix, ingen blev smittad.
    Har haft ont i magen sedan i söndags, så fort jag äter får jag ont. Nu i efterhand kopplar jag ihop smärtorna med magkatarr/magsår som jag haft tidigare. Men en så akut reaktion som i helgen har jag varken varit med om eller hört talas om gällande magkatarr?

  • aisha

    Jag svimmar jämt när jag har magsjuka..Som tur är händer det inte så ofta. Men har blivit en del blånade vid fall mot tvättfat o dyl.. Obehagligt

  • Ftgfsthc

    Hej.det hände samma sak mig igår.fått kraftivg diare och strax efter det svimmade.har varit darrig och yr resten av kvällen. Ganska otäck,haft problem med tarmar 2 år nu...

  • Erinra543

    Gammal tråd detta, men svarar ändå. Läste att någon skrev att det är helt ofarligt att svimma vid magsjuka, men jag håller inte med där. Jag är en sån som svimmar och senaste gången gick det så illa att jag vaknade upp med ansiktet i en grov hallmatta. Hade skrapat upp kinden, brutit/spräckt revben på tre ställen mm. Det tog månader innan jag återhämtat mig helt efter det. Behöver jag nämna att jag avskyr när man går tillbaka till jobbet eller lämnar barnen till skolan för snabbt efter kräksjuka? Jag är livrädd för hur det ska bli nästa gång.

Svar på tråden Akut magsjuka - svimmade!!!