• Pysselgalningen

    Astmamedicin - hjälp!

    Är dunderförkyld och har astma, vilket resulterar i att jag har andnöd för minsta lilla. Jag har den svagaste Bricanylen idag (ljusblå) och den hjälper med nöd och näppe och mina 8doser per dag har minst fördubblats.

    Jag har fått tips om Ventoline, men vill höra andras åsikter med. Vill inte ha bricanylen längre pga skakningarna och nu börjar jag se det röda strecket närma sig med rasande hastighet och måste ringa till läkarn omgående. Men jag vill ha tips om andra mediciner och vilka priser dom ligger på.

  • Svar på tråden Astmamedicin - hjälp!
  • Lanlar

    Jag rekommenderar att ha symbiocort som grundmedicin - det är kortison med långtidsverkande bricanyl. Sedan jag började med den för ca fem år sedan så har jag slutat helt med bricanyl och jag brukade ha den mörkblå drog i mig 10-15 doser om dagen! Alltså värd varje krona för den är lite dyrare. Lycka till!

  • Pysselgalningen
    Lanlar skrev 2009-04-14 13:43:28 följande:
    Jag rekommenderar att ha symbiocort som grundmedicin - det är kortison med långtidsverkande bricanyl. Sedan jag började med den för ca fem år sedan så har jag slutat helt med bricanyl och jag brukade ha den mörkblå drog i mig 10-15 doser om dagen! Alltså värd varje krona för den är lite dyrare. Lycka till!
    Hur är den att ha om man får problem vid ansträngning och förkylning? Är det bara att ta nån extra dos vid behov då eller är det bara morgon/kväll?
  • Lanlar

    Jag tar den morgon och kväll en dos...alltid, så blir jag sjuk ökar jag till två doser morgon och kväll. Sedan vet jag inte om rekommendationerna har ändrats men jag hörde att det skulle komma en ny rekommenadtion att man kundet ta extra doser istället för vanliga bricanylen vid behov. Jag tog faktiskt sju doser om dagen när jag hade luftrörskatarr och det gick ju bra:)

  • Pysselgalningen

    Den svenska vården......

    Ringer o försöker boka tid för att få ut ny medicin då Bricanylen inte hjälper som den ska + att jag får skakningar och jag har en seglivad förkylning så jag kan knappt andas.

    " Jag har en tid i slutet av 1a veckan i maj"
    är vad man får till svar....

    Min tanke: SKITBRA! Jag har nog slutat andas innan dess... Men det går FINFINT......

    Får till svar att dom skickar receptet på den gamla medicinen så jag kan hämta ut den om NÅGRA DAGAR....
    SKITBRA! Jag har nog doser så jag klarar mig till IMORRON...

    Så man ska inte räkna med att få vård o medicin innan man dött på kuppen

  • Lanlar

    Jag hade åkt till akuten - ibland lång väntetid, men då får man ju hjälp i allafall och det känns faktiskt lite tryggare att sitta där ifall man skulle få ett astma anfall.

  • Pysselgalningen
    Lanlar skrev 2009-04-15 10:50:19 följande:
    Jag hade åkt till akuten - ibland lång väntetid, men då får man ju hjälp i allafall och det känns faktiskt lite tryggare att sitta där ifall man skulle få ett astma anfall.
    hahahaha vi har inte så man kan åka till akuten, utan man får beställa TID för att komma till en jourhavande läkare.
    Funderar starkt på att flytta till en annan kommun!
    Dessutom kan jag inte åka på akuten då jag har 2 små, ingen barnvakt och blåvägrar sätta mig på en buss i risk för astmaanfall.

    Underligt nog så gör hostmedicinen att det känns lite lättare att andas..
  • norgesessan

    Min sambo blev inte bättre före han fick pulmicort med (ahn hadde den mörka bricanylen) Nu tar han knappt bricanylen mer...


    Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • cissi24

    Har precis samma sak som dig. Har bricanyl o pulmicort. Får hemska skakningar med det överlever jag.

    Fick nya recept igår då jag är hemskt förkyld nu. Hela jag är infekterad. Lungor, bihålor och ögon . Trevligt..

    Kan du inte få betapred utskrivet så att du kan ta det när du får väldigt hemskt andnöd. Inget man får ta ofta men det är bra att ha hemma.

  • miniGrynet

    Det är väl egentligen lite ens eget ansvar att se till så man har medicin innan den andra tar slut, men det låter samtidigt lite konstigt att det ska ta några dagar för dig innan du kan hämta ut den på Apoteket?

    Här skickas det till Apoteket direkt, sen är det bara att hämta, man kanske behöver vänta max en 30 minuter.

    Finns det inte akut-tider hos er?
    Eller som en skrev, åk till akutmottagningen om du inte får ordning på det.

    Hoppas du får ordning på allting, och krya på dig!

  • Pysselgalningen
    miniGrynet skrev 2009-04-15 10:57:50 följande:
    Det är väl egentligen lite ens eget ansvar att se till så man har medicin innan den andra tar slut, men det låter samtidigt lite konstigt att det ska ta några dagar för dig innan du kan hämta ut den på Apoteket? Här skickas det till Apoteket direkt, sen är det bara att hämta, man kanske behöver vänta max en 30 minuter. Finns det inte akut-tider hos er? Eller som en skrev, åk till akutmottagningen om du inte får ordning på det. Hoppas du får ordning på allting, och krya på dig!
    Nä tydligen är det inte akut att andas.... Och ja jag vet att det är mitt ansvar. Men hur ska jag veta i förväg att jag kommer bli sjuk och behöva dra i mig 20 doser om dagen istället för mina max 8!?
    Sen, visst tar det kanske 30minuter, när man HAR läkartid för då sköts det direkt. Men när dom fixar recepten via telefonen är det en läkare som sätter sig ner när dom har tid och fixar med recepten, vilket kan ta flera dagar.
  • Pysselgalningen

    Fåret Shaun skrev 2009-04-15 11:08:30 följande:


    Hade skackningar av bricanyl och fick ventoline, inga biverkningar där
    Nä det sägs ju att ventolinen inte ger några skakningar. Vilket är rätt så behövligt för mig för jag vågar itne bära barnen annars
  • miniGrynet
    Pysselgalningen skrev 2009-04-15 11:07:24 följande:
    Nä tydligen är det inte akut att andas.... Och ja jag vet att det är mitt ansvar. Men hur ska jag veta i förväg att jag kommer bli sjuk och behöva dra i mig 20 doser om dagen istället för mina max 8!?Sen, visst tar det kanske 30minuter, när man HAR läkartid för då sköts det direkt. Men när dom fixar recepten via telefonen är det en läkare som sätter sig ner när dom har tid och fixar med recepten, vilket kan ta flera dagar.
    Ok, på läkarstationen jag går på så ordnas recept alltid samma dag även om man ringer in om det och ber någon eller när jag ber om nytt så gör jag det via Vårdguiden, och då går det också på samma dag.
    Synd att det inte är så hos er!
  • K grrl

    Ligger man över tio doser per dag behövs kortison. Jag fick symbicort efter en lunginflammation som gjorde att jag låg på 20 bricanyldoser per dag vid förkylning.

  • MajaVira
    K grrl skrev 2015-07-12 10:01:23 följande:
    Ligger man över tio doser per dag behövs kortison. Jag fick symbicort efter en lunginflammation som gjorde att jag låg på 20 bricanyldoser per dag vid förkylning.
    Eftersom det gått sex år sedan tråden skapades får vi hoppas att TS har fått ordning på sin medicinering vid det här laget.
  • K grrl
    MajaVira skrev 2015-07-12 10:05:30 följande:
    Eftersom det gått sex år sedan tråden skapades får vi hoppas att TS har fått ordning på sin medicinering vid det här laget.
    What? Den var längst upp under Kropp o själ i appen!
  • Kaprifola

    Om du vill att astman ska bli bättre över tid, då finns bara cannabis mig veterligen. Och nej du behöver naturligtvis inte röka det. Finns på olja.

    Har inte läst svaren men tippar vanliga symbicort kommer upp. Jag använde det och hade svår astma. Förkylning- allergi- och ansträngningsastma.

    Efter cannabis så lider jag knappt av det. Har tyvärr fått sluta bruka det då det är olagligt. Och jag har ej råd med konsekvenserna. Tycker dock det är idiotiskt att något som man använt som medicin hur längesomhelst som dessutom växer naturligt ska vara kriminellt att använda. Jag menar det botar så mycket mer än astma!!


    legalize it
Svar på tråden Astmamedicin - hjälp!