• Håravfall

    Tis 14 apr 2009 20:41 Läst 12794 gånger Totalt 17 svar
    Anonym (trött­)
    Visa endast
    Tis 14 apr 2009 20:41

    Det började nog innan jul nångång att jag började tappa väldigt mycket hår, ser det speciellt när man duschar och drar händerna genom håret. Inte så att jag får kala fläckar, men det är ändå onormalt mycket hår.
    Tänkte att det kanske bara är för en liten tid, men det har fortsatt.
    För ca tre/fyra veckor sedan kontaktade jag vårdcentralen och berättade om mitt problem och frågade om det fanns några prover man kunde ta.
    För det första så ställde hon lite nonchalant motfrågan -vad skulle det vara för prover då? Och så började hon att prata om att det var ju normalt att tappa hår osv osv.
    Jag sa bara åt henne att det ska väl hon veta vad det är för prover man kan ta om jag beskriver mina symptom.
    Nåja,fick till sist en telefontid med min läkare som skickade mig för att ta en massa prover, vet knappt vad det var, men en massa rör.
    Till sist fick jag provsvar att jag hade för lågt järn och blodvärde och fick utskrivet järntabletter som jag ska ta morgon och kväll.
    Min fråga är nu, hur lång tid tar det innan man ska märka någon skillnad?
    Jag känner mig nästan ännu mer trött och håravfallet upphör inte.
    Dessutom känner jag att jag fått som lite yrsel, har kännt av det någon gång innan jag tog proverna men det kommer lite oftare nu och även ett lätt illamående kryper på ibland.
    Jag har alltid annars haft bra värden, till och med när jag var gravid med min son som är fyra år..så har ingen erfarenhet av låga värden och biverkningar av järntabletter

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Visa endast
    Tis 14 apr 2009 21:03 #1

    *puff*

  • Tis 14 apr 2009 21:08 #2

    Syns det att du tappat hår?(kala fläckar?)

  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Visa endast
    Tis 14 apr 2009 22:17 #3

    nej jag har inga kala fläckar, och det är väl just det som gör att min vårdcentral kanske inte tar mig på allvar. Men det känns inte kul att gång på gång kunna dra handen genom håret när man duschar och det följer med massor med hårstrån.
    Märker det även på avloppet som jag måste rengöra oftare.
    Ingen som vet ungefär hur snabbt man bör märka skillnad om man äter järntabletter? (förstår ju att det är individuellt)

  • Ons 15 apr 2009 01:01 #4

    Hej
    Jag brukar oxå tappa mycket hår, men då mest i skiftningarna mellan sommar, vår, höst och vinter (Nästan som om jag fäller sommar/vinterpälsen :o)....Du Kan prova att äta B-vitamin, finns på apoteket å heter B-kombin Forte N. B-vitamin är bra för, hår, hud och naglar. Sedan borde du prova om du har Zink brist, det är vanligt förkommande hos kvinnor och kan även (som vid b-vitaminbrist) leda till att man tappar mer hår än normal och kan få kroppen i obalans. Tycker du ska gå till Apoteket och fråga, de brukar vara duktiga. Eller googla b-vitamin-/ zinkbrist å se om det kan överenstämma med dina symtom.

    Hoppas det var till någon hjälp...

  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Visa endast
    Ons 15 apr 2009 20:43 #5

    har googlat lite och det finns en del symptom som stämmer men borde inte dom ha sett det på proverna då. Dom tog ju ändå drygt 6-7 rör? Vet inte exakt vilka prover de tog, men läkaren pratade nåt om vitaminer och ämnesomsättning. Lyssnade tyvärr inte så noga.
    Har prövat ringa vc idag oxå, men verkar skvatt omöjligt att komma i kontakt med dom nu, speciellt då man sitter på jobbet samtidigt.

  • Tor 16 apr 2009 18:09 #6

    Tycker nog du ska prova å äta lite vitamin tillskott...brukar ofta vara nått man saknar när kroppen känns lite svajig....å är du inte nån stor köttätare så kan du ha B12 brist (finns nämligen i kött, vegetarianer bör därför äta B-vitamin tillskott)...Det kan vara värt å prova lite extra vitaminer...

  • Anonym (Juni)
    Visa endast
    Tor 16 apr 2009 18:58 #7

    Jag har alopecia areata men tappar ändå hår rätt diffust. Det tar ett tag innan jag märker av några kala fläckar alltså. Så småningom blir det dock fläckar, har även tappat allt hår vid något tillfälle. Om du har tappat hår länge borde du väl ha märkt om det utvecklas till alopecia areata. Har håret blivit märkbart tunnare?

    Fråga läkaren om de har kollat om det är något inflammatoriskt/autoimmunt.

    I så fall hjälper kortison. Inte järn eller vitaminer.

    Jag konstaterades också med järnbrist/B12-brist/zinkbrist när jag först undersöktes. Att ta kosttillskott hjälpte dock inte ett skit. Zinktabletterna kräktes jag av. B12 fick jag som injektioner i massdos, men det gav inte håret tillbaka. Bara kortison har hjälpt mig. Jag tar Betapred 0,5 mg. När det var som värst tog jag 1 mg om dagen, nu tar jag 0,5 mg varannan dag. Så det är rätt låga doser.

    Men som sagt, då gäller det väl att du konstateras med en autoimmun sjukdom. Och många läkare är aviga att skriva ut medicin, då håravfall inte anses vara något annat än ett skönhetsproblem i Sverige.

    Håravfall kan ju ha andra orsaker också: stress, sorg, hormonförändringar mm.

  • bakeac­ake
    Visa endast
    Tor 16 apr 2009 19:01 #8

    jag har samma problem.. vart ja än vänder mig i lägenheten så ligger det hår överallt! idag när ja drog handen genom håret så fick ja väl med ca 30 hårstrån.. ja blir galen. har ringt min vc för att få en tid.. men konstigt nog ringde ingen tillbaka idag..


  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Visa endast
    Tor 16 apr 2009 20:41 #9

    Fick äntligen tag i någon på vc idag, frågade vilka prover som var tagna och hon sa att det var allämnna prover som socker, ämnesomsättning, tyckte hon nämnde b-vitamin och så järn och blodvärde.
    Allt såg bra ut förutom järn och blodvärdet som låg lite för lågt (alltså inte så märkvärdigt mycket)
    Jag sa att jag känner mig ännu tröttare nu, har ätit järntabletterna två gånger dagligen nu i drygt två veckor, illamående och yr (inte så att det snurrar man känns som att öga och hjärna inte riktigt är synkat, är känsligare för höga höjder osv) Hon menade på att illamåendet kunde vara biverkning av järntabletterna och kanske även det att jag är yr.
    Jag sa åt henne att jag har ju kännt mig lite svajig innan tabletterna oxå men det kommer lixom mer och mer.
    Humöret är inte på topp direkt när man är trött, illamående och halvyr på nåt skumt sätt så till sist lyckades jag iaf få en telefontid med min läkare i början av maj (!) för han är naturligtvis borta fram tills dess *grr*

    Jag upplever precis som någon säger här ovan att håravfall blir avfärdat som något slags skönhetsproblem, eller att det helt naturligt sker så i perioder..måste man lixom få kala fläckar för att bli tagen på allvar?
    Har dessutom dragits med en del övervikt sedan födseln (jag fick alla cravings efter förlossningen för snart fyra år sedan, och jag har försökt gå ner i vikt utan några större resultat utan kroppen står bara stilla) så därför tänkte jag att det kanske kunde ha någonting med ämnesomsättning att göra, men det provet var ju tydligen bra.

    Tack för alla svar

  • Anonym (Lika)
    Visa endast
    Tor 16 apr 2009 22:18 #10

    ts, använder du nått preventivmedel?

    Varför jag frågar är för att jag själv i 3 månaders tid har tappat GRYMT mycket hår pga av mitt preventivmedel.

  • stjärn fall
    Visa endast
    Tor 16 apr 2009 23:11 #11

    köp hårpanto 3 från hälso kost butiken......resultat 2 månader men du kommer inte tappa ett strå efter det. super bra. så är det för mig iaf. slutade ett tag, började tappa enorma mängder så nu käkar jag dom igen o tänker aldrig sluta. prova vet jag

  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Visa endast
    Fre 17 apr 2009 05:31 #12

    (lika): nej jag äter inget preventivmedel =)

    Stjärnfall: kanske värt att prova =)

  • Fre 24 apr 2009 17:28 #13

    Anonym (Lika) skrev 2009-04-16 22:18:44 följande:


    ts, använder du nått preventivmedel? Varför jag frågar är för att jag själv i 3 månaders tid har tappat GRYMT mycket hår pga av mitt preventivmedel.
    Jag tappar oxå mängder med hår och försöker luska ut varför. Vad är det för preventivmedel du har som du uppger ger håravfall?
  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Visa endast
    Fre 24 apr 2009 22:00 #14

    Jag använder inga preventivmedel alls

  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Visa endast
    Fre 24 apr 2009 22:01 #15

    Oj, läste fel..trodde att du frågade mig haha. Sorry

  • Anonym (Lika)
    Visa endast
    Fre 24 apr 2009 23:28 #16
    Lovica skrev 2009-04-24 17:28:14 följande:
    Anonym (Lika) skrev 2009-04-16 22:18:44 följande: Jag tappar oxå mängder med hår och försöker luska ut varför. Vad är det för preventivmedel du har som du uppger ger håravfall?
    Det är en mycket ovanlig syntom, men den finns. Kopparspiralen. Nu har den åkt ut för ett tag sedan och nu tappar jag knappt inget alls.
  • Lör 7 maj 2011 07:26 #17

    Skönt att du blev av med ditt håravfall. Kvinnligt håravfall kan bero på väldigt många orsaker men det vanligaste orsaken är den som kallas genetiskt håravfall. Att tappa hår pga preventivmedel är väldigt vanligt men det finns som sagt en uppsjö av andra tänkbara orsaker att just kvinnor tappar hår. En av de vanligaste hårsjukdomarna bland kvinnor kallas tex telogen effluvium. Ni kan läsa mer om just kvinnliga håravfall på den här länken:
    http://www.hairtransplanttourist.com/haravfall/hartransplantation-kvinna/
     

Svara i tråden
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Känsliga rummet

Innehåll

Annat innehåll

Dagens fråga

Hur har sommaren varit so far?

Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.