• Anonym (trött­)
    Äldre 14 Apr 20:41
    24316 visningar
    17 svar
    17
    24316

    Håravfall

    Det började nog innan jul nångång att jag började tappa väldigt mycket hår, ser det speciellt när man duschar och drar händerna genom håret. Inte så att jag får kala fläckar, men det är ändå onormalt mycket hår.
    Tänkte att det kanske bara är för en liten tid, men det har fortsatt.
    För ca tre/fyra veckor sedan kontaktade jag vårdcentralen och berättade om mitt problem och frågade om det fanns några prover man kunde ta.
    För det första så ställde hon lite nonchalant motfrågan -vad skulle det vara för prover då? Och så började hon att prata om att det var ju normalt att tappa hår osv osv.
    Jag sa bara åt henne att det ska väl hon veta vad det är för prover man kan ta om jag beskriver mina symptom.
    Nåja,fick till sist en telefontid med min läkare som skickade mig för att ta en massa prover, vet knappt vad det var, men en massa rör.
    Till sist fick jag provsvar att jag hade för lågt järn och blodvärde och fick utskrivet järntabletter som jag ska ta morgon och kväll.
    Min fråga är nu, hur lång tid tar det innan man ska märka någon skillnad?
    Jag känner mig nästan ännu mer trött och håravfallet upphör inte.
    Dessutom känner jag att jag fått som lite yrsel, har kännt av det någon gång innan jag tog proverna men det kommer lite oftare nu och även ett lätt illamående kryper på ibland.
    Jag har alltid annars haft bra värden, till och med när jag var gravid med min son som är fyra år..så har ingen erfarenhet av låga värden och biverkningar av järntabletter

  • Svar på tråden Håravfall
  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Äldre 14 Apr 21:03
    #1

    *puff*

  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Äldre 14 Apr 22:17
    #3

    nej jag har inga kala fläckar, och det är väl just det som gör att min vårdcentral kanske inte tar mig på allvar. Men det känns inte kul att gång på gång kunna dra handen genom håret när man duschar och det följer med massor med hårstrån.
    Märker det även på avloppet som jag måste rengöra oftare.
    Ingen som vet ungefär hur snabbt man bör märka skillnad om man äter järntabletter? (förstår ju att det är individuellt)

  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 20:43
    #5

    har googlat lite och det finns en del symptom som stämmer men borde inte dom ha sett det på proverna då. Dom tog ju ändå drygt 6-7 rör? Vet inte exakt vilka prover de tog, men läkaren pratade nåt om vitaminer och ämnesomsättning. Lyssnade tyvärr inte så noga.
    Har prövat ringa vc idag oxå, men verkar skvatt omöjligt att komma i kontakt med dom nu, speciellt då man sitter på jobbet samtidigt.

  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 20:41
    #9

    Fick äntligen tag i någon på vc idag, frågade vilka prover som var tagna och hon sa att det var allämnna prover som socker, ämnesomsättning, tyckte hon nämnde b-vitamin och så järn och blodvärde.
    Allt såg bra ut förutom järn och blodvärdet som låg lite för lågt (alltså inte så märkvärdigt mycket)
    Jag sa att jag känner mig ännu tröttare nu, har ätit järntabletterna två gånger dagligen nu i drygt två veckor, illamående och yr (inte så att det snurrar man känns som att öga och hjärna inte riktigt är synkat, är känsligare för höga höjder osv) Hon menade på att illamåendet kunde vara biverkning av järntabletterna och kanske även det att jag är yr.
    Jag sa åt henne att jag har ju kännt mig lite svajig innan tabletterna oxå men det kommer lixom mer och mer.
    Humöret är inte på topp direkt när man är trött, illamående och halvyr på nåt skumt sätt så till sist lyckades jag iaf få en telefontid med min läkare i början av maj (!) för han är naturligtvis borta fram tills dess *grr*

    Jag upplever precis som någon säger här ovan att håravfall blir avfärdat som något slags skönhetsproblem, eller att det helt naturligt sker så i perioder..måste man lixom få kala fläckar för att bli tagen på allvar?
    Har dessutom dragits med en del övervikt sedan födseln (jag fick alla cravings efter förlossningen för snart fyra år sedan, och jag har försökt gå ner i vikt utan några större resultat utan kroppen står bara stilla) så därför tänkte jag att det kanske kunde ha någonting med ämnesomsättning att göra, men det provet var ju tydligen bra.

    Tack för alla svar

  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Äldre 17 Apr 05:31
    #12

    (lika): nej jag äter inget preventivmedel =)

    Stjärnfall: kanske värt att prova =)

  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Äldre 24 Apr 22:00
    #14

    Jag använder inga preventivmedel alls

  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Äldre 24 Apr 22:01
    #15

    Oj, läste fel..trodde att du frågade mig haha. Sorry

Svar på tråden Håravfall