• Mandarina

    Ska gå i handledarkurs för körkort, vad innebär det?

    Någon som vet vad det innebär att gå en sådan kurs?? Man måste ju numera gå en handledarkurs för att få lov att övningsköra med någon.
    Jag tänkte hjälpa en bekant som gärna vill ha körkort och har lovat att ställa upp, vi ska dit i nästa vecka.

    Vad gör man då? Ska man göra nåt prov??

  • Svar på tråden Ska gå i handledarkurs för körkort, vad innebär det?
  • Tecken

    Det innebär att du går till trafikskolan vid ett tillfälle (brukar vara ca 3h) och så lyssnar ni på en föreläsning/genomgång som hålls av en eller flera trafikskollärare. Därefter fyller ni in pappret om att bli handledare, och trafikskolan sätter sin stämpel på det. Det skickar ni sedan in till... någonstans. På min tid var det Länsstyrelsen, men det kanske är Transportsstyrelsen nuförtiden? Jaja, trafikskolan vet var det ska skickas Och sen väntar ni på godkännande. Då ni fått det kan ni göra vägarna osäkra, din elev och du!

  • Mandarina
    Tecken skrev 2009-04-14 22:13:31 följande:
    Det innebär att du går till trafikskolan vid ett tillfälle (brukar vara ca 3h) och så lyssnar ni på en föreläsning/genomgång som hålls av en eller flera trafikskollärare. Därefter fyller ni in pappret om att bli handledare, och trafikskolan sätter sin stämpel på det. Det skickar ni sedan in till... någonstans. På min tid var det Länsstyrelsen, men det kanske är Transportsstyrelsen nuförtiden? Jaja, trafikskolan vet var det ska skickas Och sen väntar ni på godkännande. Då ni fått det kan ni göra vägarna osäkra, din elev och du!
    Tack för svaret! Blev lite orolig att det var nåt prov som skulle göra, hehe....

    Ha en trevlig kväll!
  • Mamma matte hustru
    Gulletroll skrev 2009-04-14 22:18:41 följande:
    Tack för svaret! Blev lite orolig att det var nåt prov som skulle göra, hehe....Ha en trevlig kväll!
    Kan säga som så att både maken och jag hade roligt i alla fall när vi gick för att han skulle bli handledare åt mig vi fick veta massor "nyttigt" som att man inte ska dricka alkohol och köra bil döh. Och att älgarna inte bryr sig om du har företräde eller inte doh..
  • Tecken

    Mamma matte hustru skrev 2009-04-14 22:54:16 följande:


    Kan säga som så att både maken och jag hade roligt i alla fall när vi gick för att han skulle bli handledare åt mig vi fick veta massor "nyttigt" som att man inte ska dricka alkohol och köra bil döh. Och att älgarna inte bryr sig om du har företräde eller inte doh..
    Vi fick lära oss att "en älg kan aldrig lära sig trafikvett"
  • Mamma matte hustru
    Tecken skrev 2009-04-14 23:03:59 följande:
    Mamma matte hustru skrev 2009-04-14 22:54:16 följande:
    Vi fick lära oss att "en älg kan aldrig lära sig trafikvett"
    hahah vad fan tänker de med.. Höjdpunkten kom när de frågade maken om han ville gå en kurs i ecodriving för 1200 spänn killen som frågade lovade att han minsann skulle spara minst 0,3 liter per mil öh han visste ju inte ens hur mycket maken förbrukade per mil... Maken sa du 1200 spänn låter inte så ekonomiskt i mina öron.
  • Mandarina

    Mamma matte hustru skrev 2009-04-15 09:58:35 följande:


    hahah vad fan tänker de med.. Höjdpunkten kom när de frågade maken om han ville gå en kurs i ecodriving för 1200 spänn killen som frågade lovade att han minsann skulle spara minst 0,3 liter per mil öh han visste ju inte ens hur mycket maken förbrukade per mil... Maken sa du 1200 spänn låter inte så ekonomiskt i mina öron.
    Hehe....
  • Karisma

    Jag minns bara att de pratade om alkohol, sen i slutet fick vi en bok där det stod exakt samma sak som de just sagt. För min del var det vara onödigt, men för lillsyrran var det nog bra at vara med och lyssna.

    /K

  • Mamma matte hustru

    Nu har de höjt våra avgifter här med jag måste skriva in mig igen om jag vill gå på körskolan..

    2 år sen jag skrev in mig sist då kostade inskrivning + teori plus böcker 1600
    Man fick även en körlektion en juppskrivning och en uppkörning och halka för det priset.

    Idag kostar endast inskrivning + böcker och teorilektioner 2200
    Halkan 1200
    Uppskrivning uppkörning 1200

    En lektion för två år sen låg på 400 nu ligger en lektion på 650

    Landsväg och stadskörning låg på 1600 då nu på 2200...

    Suck ... Jag har inte råd med körkort..

  • vukenta

    som jag förstå, innan vi bokar handledarekurs på körskola måste vi ansöka körtkorttillstånd från transportstyrelse eller?

Svar på tråden Ska gå i handledarkurs för körkort, vad innebär det?