• Anonym

    Nervös inför lägenhetsbesiktning. Vad brukar man få betala?

    Jag ska byta min lägenhet och är nervös för att behöva betala för slitage. Jag har bott här med ett litet barn så det har ju tagit en del på lägenheten.
    Tapeten i vardagsrummet ser t.ex. inget vidare ut med fettfläckar etc. Men den var inte ny när jag flyttade in och kvinnan som bodde här före mig behövde inte betala för sovrumstapeten och den såg för jäklig ut.
    Det jag är mest nojig för är dock parketten som har tagit en del stryk. Jag tänker förstås skura och bona som en tok före besiktningen men vissa repor och fläckar kommer nog inte gå bort. Den är från 40-talet så allt har vi inte orsakat men ändå.
    Är det någon som vet vad hyresvärdar generellt brukar titta på vid besiktning och vad man kan bli betalningsskyldig för?
    Vet någon dessutom om man kan få möjlighet att åtgärda skadorna på eget håll? Jag känner nämligen en kille i byggbranschen (proffs) som säkert skulle hjälpa mig billigare.
    Kan hemförsäkringen täcka sådant?
    Jag har en privat men stor och väletablerad värd som alltid har fixat saker utan extra avgift. De målade t.ex. om i sovrummet eftersom tapeten var sliten och fixade badrumstaket och jag betalade inte ett öre.
    Det står att inga nya avtal kan ingås innan eventuell ersättning är inbetalad. Jag är ensamstående och har inte bästa ekonomin så jag hoppas verkligen inte att jag måste betala någon större summa .

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-21 20:06
    Tack för alla svar!
    Jag har läst men inte hunnit skriva. Jag har städat som en galning, skurat golven och fixat med polish.
    Det blev ingen anmärkning!!! Så jag behöver inte betala en krona, tack och lov!

  • Svar på tråden Nervös inför lägenhetsbesiktning. Vad brukar man få betala?
  • Anonym

    Ingen som vet?
    Jag kollar runt lite på nätet men det står bara att man inte får bryta upp parketten. Repor och fläckar står det inget om.
    Jag kan bli tvungen att betala omtapetsering i vardagsrummet också.
    Jag har verkligen inte råd med det .

  • Anonym

    TS, vi hade bott i vår lgh i 2 år, mellan 2007-01 - 2009-03
    Vi fick inte betala ett öre. Lgh är byggd 1991. Vi har bott där med två små barn.
    Var jättenoga med städningen så löser det säkert sig.

    I denna nya lgh vi flyttade till är varken golv eller väggar vacka och den förra hyresgästen blev godkänd. Den är byggd typ 1970

  • Anonym (slitigt)

    Det anses nog som normalt slitage, skulle jag tippa på.

    Jag/min syster har ALDRIG behövt betala trots en stor svart "våtfläck" på parketten ( hade skurat och blev en fläck, eftersom man tydligen ska använda något speciellt skurmedel på parkett som ägaren inte upplyst oss om), 16 skruvhål i 1 vägg, varav 7 st hade vi gjort resten avr redan från början, fettfläckar (som avr när vi dlyttade in), trasigt fönster, om målad hall (dåligt målad av syster, ljög då ägaren hade noll koll o sa att det var föra hyresgästen). och massor mer!

    Är lägenheten besiktad och det finns papper på att fettfläckar o sånt fanns där när förra hyresgästen flyttade är det inga problem. Lite repor i parketten är normal slitage likaså fettfläckarna.

    Jag skulle bli förvånad om du FÅR betala för det där.

  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-15 20:11:11 följande:
    Ingen som vet?Jag kollar runt lite på nätet men det står bara att man inte får bryta upp parketten. Repor och fläckar står det inget om.Jag kan bli tvungen att betala omtapetsering i vardagsrummet också. Jag har verkligen inte råd med det .
    Har inte vardagsrummet gjorts om på 10 år så är det ingen fara. Våra hundar hade krafsat hål i väggen i halle när vi bodde i lägenhet och vi var säkra på att vi skulle få betala, men hallen var inte renoverad på 10 år så då gick det som slitage så ägen med ena sovrummet. Så vi behövde inte betala nått över huvud taget.
  • Anonym (i flyttartagen)

    Kommunal värd eller privat?
    Medlem i hyresgästföreningen?

    Jag hade kontaktat värden och begärt ut protokoll, dokumentation på när tapetseringar, parkettslipningar osv är utförda sist, och när de är planerade ATT utföras i framtiden.

    OM du då åker på böter för "överslitage" så får du räkna av åldersavdraget, ett golv som "avskrivs" på 15 år behöver du inte betala det "nya värdet på" om du åker dit för slitage, och golvet bara har två år kvar på sitt värde. Då betalar du bara "mellanskillnaden".

    Gör du däremot åtgärder själv och de anser att det itne är yrkesmanna utfört så "stryks" allt gammalt slitage (även om tapeterna ärr 20 år gamla!) och dina åtgärder räknas som grövre skada än tidigare slitage.

    (fick jag precis veta idag, ett v-rum för oss kostar 3000 kr i böter, trots att det finns DOKUMENTERAT hur hemskt det var innan, trots att värden vägrade åtgärda det)

  • Anonym (samma sits)

    hur är det om man borrat upp en glastavla och inte kan ta ner den? får man betala för det?

  • Anonym (.)

    Hej!
    Jag är hyresvärd (privat) och vi har aldrig krävt ersättning för normalt slitage. Golv o dyl slits ju av naturliga själ när folk bor i ens lägenheter. Däremot oaktsamma saker ska ersättas.
    Sen är vi tydliga med att allt som man sätter upp på väggar , stora saker som pluggas o så, ska tas ner och hålen ska fixas innan man flyttar. Brukar fungrera jättebra. Se till att allt är bra städat och så , då ser värden ni gjort ert bästa. Oroa dig nu inte över detta, kommer gå fint tror jag.

  • Anonym (samma sits)

    Anonym (.) skrev 2009-04-15 22:07:34 följande:


    Hej! Jag är hyresvärd (privat) och vi har aldrig krävt ersättning för normalt slitage. Golv o dyl slits ju av naturliga själ när folk bor i ens lägenheter. Däremot oaktsamma saker ska ersättas. Sen är vi tydliga med att allt som man sätter upp på väggar , stora saker som pluggas o så, ska tas ner och hålen ska fixas innan man flyttar. Brukar fungrera jättebra. Se till att allt är bra städat och så , då ser värden ni gjort ert bästa. Oroa dig nu inte över detta, kommer gå fint tror jag.
    i mitt fall går det inte att ta ner min glastavla. är en studentlägenhet
  • hyperballad

    när jag o sambon flyttade in i denna lägenheten så var det enorma fettfläckar på väggarna o vi fick reducerad hyra mot att vi själva målade om o fixade till i lägenheten. samtidigt fick vi bo kvar gratis i vår gamla medan vi gjorde klart den vi bor i nu.
    men värden lät inte den förra hyresgästen betala utan han stod för färg till hela lägenheten 85kvm så att allt skulle fräschas upp eftersom han sa att det var normalt slitage. killen innan hade haft väggfasta hyllor som han hade oljat in liiite för mycket...
    värden sa att när man har vita väggar så blir det schaskigt o då är det trevligare att fräscha upp med ny vit färg.

    men jag antar att det är upp till värden att bedömma vad man vill ha för standard på sina lägenheter.
    har ju vänner som har flyttat in i lägenheter där det har sett fruktansvärt ut o inget har gjorts.

    jag hade hört med t ex hyresgästföreningen om det finns någon mall eller något att gå efter om du är osäker!

    lycka till!


    ♥ pyret har BF den 1/6-09 ♥
  • Anonym (samma sits)

    Anonym (.) skrev 2009-04-15 22:10:31 följande:


    vad för slags glastavla är det?
    en sådan man skriver på.
  • Anonym (dagens tips)

    när jag flyttade sist så tog jag potatismjöl i alla små hål, kanon - såg inte spikhålen (iof inga stooora hål givetvis utan bara efter små tavlor men det såg genast ut som om jag inte haft några tavlor alls på väggen.)

    bara ett tips om ni haft mycket på väggarna.

  • Anonym (undrar också)

    Vi bor i en sliten lägenhet, har bott där i två år och kommer att flytta snart. Men inte kan hyresvärden kräva oss på någonting, för inget är trasigt, det är bara väldigt slitet i hela lägenheten.
    Och jag bad om ett besiktningsprotokoll när vi precis flyttat in men fick inget. Då kan väl inte hyresvärden kräva någon ersättning alls?

  • Anonym (vågar knappt)

    Undrar lite samma... ensamstående med ett barn som har ritat lite på väggar när jag inte kunnat ha koll. Det var dessutom nytapetserat. Får man tapetsera om själv? Jag mår dåligt över att ens tänka på den dag det är dags för flytt för vår del.

  • Trixi8

    Anonym (undrar också) skrev 2009-04-16 01:45:31 följande:


    Vi bor i en sliten lägenhet, har bott där i två år och kommer att flytta snart. Men inte kan hyresvärden kräva oss på någonting, för inget är trasigt, det är bara väldigt slitet i hela lägenheten. Och jag bad om ett besiktningsprotokoll när vi precis flyttat in men fick inget. Då kan väl inte hyresvärden kräva någon ersättning alls?
    har man inte rätt att ta del av det gamla besiktningsprotokollet om man vill?
  • Anonym (oxå hyresvärd)

    Normalt slitage får man inte betala för.
    Men flyttade du in och det inte var några skador på vrums tapeten och nu är det en massa fettfläckar så kan du få stå för det. Avskrivningstiden är 13 år för tapeter. Så är 10 år sedan det tapetserades om så får du stå för 3 13 delar

    Ang golv så skrev ngn 15 år det varierar lite beroende på vilket golv det är plastmatta har en avskrivningstid parkett betydligt längre med tanke på att den kan slipas.

  • Anonym (undrar också)
    Trixi8 skrev 2009-04-16 01:52:43 följande:
    Anonym (undrar också) skrev 2009-04-16 01:45:31 följande:
    har man inte rätt att ta del av det gamla besiktningsprotokollet om man vill?
    Tack. Det ska jag tänka på när vi flyttar härifrån. :)
  • Anonym (i flyttartagen)

    Vi hade anmärkningar sedan två tidiagare hyresgäster på vårt vardagsrum, värden har tagit skadestånd för stora spackelfläckar (ej nedslipade och stora som CD-skivor, flera stycken över väggen) men "behöver ej åtgärda pga VLU".

    Då slipade vi ner och målade om (rummet var inte åtgärdat sedan 1994, tapeterna "avskrivna" 2006) missade ett par kanter, ett par missar på ett par cm, och får därför böta HELA rummet igen, och värden säger till de nya att "de åtgärdar inget", men tagit betalt TVÅ gånger då.

    Eftersom vi målat om får vi enligt Hyresgästföreningen inte räkna oss tillgodo att rummet inte blivit fixat sedan 1994, utan VÅR skada anses större än det totala kaoset som var innan.
    Trots att alla vi känner som vi visar före och efter bilder för är helt chockade över hur det såg ut innan.

    Hade vi därför stänkt spackel över hela väggarna inför besiktningen hade de kollat gamla protokollet, konstaterat att fläckar fanns med, och ignorerat.
    Men vi gjorde lägenheten BÄTTRE men åker på böter. Och hyresvärden vägrar åtgärda.

    Har tagit böter av flera hyresgäster och har saker i protokollet sedan två byten tillbaka med kraftiga anmärkningar, men åtgärdar inte.....
    Grattis,.

  • Anonym

    Det blev ingen anmärkning, (se uppdatering).

  • Lamarck

    Hejsan har bott i min lägenhet i 9 år har nu gjort en lägenhets byte och fick reda precis på att vi måste betala för ett balkong ruta som e liten sprucken och för en vägg som vår katt har lyckats riva vet nu på ett ungefär det kan kosta och om man kan fördela betalningen ?

Svar på tråden Nervös inför lägenhetsbesiktning. Vad brukar man få betala?