• Ninalu
    Äldre 16 Apr 12:24
    14431 visningar
    14 svar
    14
    14431

    Ventoline

    Hej, jag ska just till att ge min dotter 1 1/2 ventoline, 3 ml oralt. Är det någon annan här som ger sitt barn Ventoline, speciellt som vätska? Det känns obehagligt att ge ngt som har så allvarliga biverkningar som muskelkramp och darrningar till ett så litet barn. Hon har väldigt mild form av förkylningsastma. Men det hörs tydligen på andningen, säger läkaren.

  • Svar på tråden Ventoline
  • Laisen­80
    Äldre 16 Apr 12:26
    #1

    Hej, tycker det låter konstigt... min dotter har en inhalator som hon andas in i.. du skriver att hon har en mild form dessutom, enda gången vi fick ventoline var när vi låg inne oralt alltså!

  • Ninalu
    Äldre 16 Apr 12:31
    #2

    Ja, hon föreslog inhalator först men jag var skeptisk till den eftersom jag inte trodde att min dotter skulle gå med på att andas i den och det kändes bättre att tvinga i henne vätska än att trycka en mask över ansiktet på henne och dessutom så pass länge att hon kunde ta 10 andetag.


    Laisen80 skrev 2009-04-16 12:26:37 följande:
    Hej, tycker det låter konstigt... min dotter har en inhalator som hon andas in i.. du skriver att hon har en mild form dessutom, enda gången vi fick ventoline var när vi låg inne oralt alltså!
  • Äldre 16 Apr 14:06
    #3

    min 3,5-åriga dotter tar ventoline (dock inte för för samma orsak som er)
    hon får 3ggr dagligen och får då 3,5 på morgonen o 3,5 kring lunch och 1,5 till middag/kväll.
    Hon har inte fått några biverkningar och hon har tagit ventoline i 2,5 år nu.. (Hon tar det varje dag!)

  • Ninalu
    Äldre 16 Apr 14:49
    #4

    Okej. Det låter ju bra. Jag gav henne en halv dos för ett par timmar sedan och hon har sovit sedan dess så så värst stissig verkar hon ju inte bli iaf. Men det kanske var för att det var en så liten dos förstås.

    Men hur vet man när man ska ge egentligen? Enligt min uppfattning har hon inga besvär. Visst hon hostar en del, men har inga sömnsvårigheter etc. Däremot blir hon trött tidigt och enligt läkaren så har hon väldigt ansträngd andning som är jobbigt för henne.


    verrron skrev 2009-04-16 14:06:26 följande:
    min 3,5-åriga dotter tar ventoline (dock inte för för samma orsak som er) hon får 3ggr dagligen och får då 3,5 på morgonen o 3,5 kring lunch och 1,5 till middag/kväll. Hon har inte fått några biverkningar och hon har tagit ventoline i 2,5 år nu.. (Hon tar det varje dag!)
  • ingsta­m
    Äldre 16 Apr 19:51
    #5

    Hejsan. hoppas det går bra med lillan....
    Jag fick ge Ventolin till min 5månaders lillkille, gick hur bra som helst.
    Gav honom på sked, verkade tillochmed tycka det var gott{#lang_emotions_laughing}.

  • mirian
    Äldre 16 Apr 21:19
    #6

    Har gett ventolin till min dotter då hon haft krupp en gång och därefter någon gång mer när hon varit riktigt förkyld och doktorn rekomenderade det. Hur gammal är hon?

  • Ninalu
    Äldre 17 Apr 09:38
    #7

    Hon är 1 1/2.

    Jag gav henne ventoline igår, och det hjälpte inte så mkt. Möjligen att hon hostade mer. Den här natten var den värsta hittills. Gav henne en ny dos nu på morgonen, men det gjorde heller ingen skillnad. Hon hostar kraftigt och andas som en överviktig 80-åring.

    För visst är det väl meningen att den ska hjälpa med en gång?


    mirian skrev 2009-04-16 21:19:55 följande:
    Har gett ventolin till min dotter då hon haft krupp en gång och därefter någon gång mer när hon varit riktigt förkyld och doktorn rekomenderade det. Hur gammal är hon?
  • mirian
    Äldre 20 Apr 15:55
    #8
    Ninalu skrev 2009-04-17 09:38:47 följande:
    Hon är 1 1/2.Jag gav henne ventoline igår, och det hjälpte inte så mkt. Möjligen att hon hostade mer. Den här natten var den värsta hittills. Gav henne en ny dos nu på morgonen, men det gjorde heller ingen skillnad. Hon hostar kraftigt och andas som en överviktig 80-åring. För visst är det väl meningen att den ska hjälpa med en gång?
    Jag är inte säker på detta men jag TROR att den ska göra att det ska bli lättare att hosta upp det de behöver?? Att luftrören ska bli utvidgade. Men jag är inte säker? Men om doktorn har ordinerat det så ska du nog fortsätta. Jag minns inte nu men tror det ska hjälpa ganska fort.
  • Äldre 20 Apr 19:34
    #9

    Be att få en nebunette iställe för att andas in airomir. Det ger mindre biverkningar och bättre effekt! Biverkningarna av ventoline/airomir är klart att föredra jämfört med att inte få luft ordentligt!

  • Äldre 21 Apr 22:50
    #10

    Att ta ventoline/bricanyl flytande ger mycket sämre effekt än att inhalera!!
    ååh jag blir arg vid tanken, vi kämpade med flytande i över ett halvår åt första barnet innan vi fick ordentlig utredning och en Nebunette att ta medicinen i!!

    Klart barnen protesterar men om de behöver medicin så behöver de.

    Hälsningar
    Medicinmamman med tre astma barn...


    ~ prinsessa 04 och småprinsar 07 och 08 ~
  • Äldre 21 Apr 23:37
    #11

    Vi fick Ventoline till vår 15månaders och han blev som en Duracell-kanin . Kommer inte använda den något mer....är tydligen en ovanlig biverkning.

  • Gröt
    Äldre 21 Apr 23:47
    #12
    Caeruleus skrev 2009-04-21 23:37:22 följande:
    Vi fick Ventoline till vår 15månaders och han blev som en Duracell-kanin . Kommer inte använda den något mer....är tydligen en ovanlig biverkning.
    Inte helt ovanlig biverkan verkar det om man frågar föräldrar som använder Ventolin, och det är vanligare när man ger oralt. Man kan dessutom få ganska mkt extraslag, vilket är ofarligt, men rätt obehagligt (har själv provat...). Som tidigare nämnts tycker jag också att ge inhalation bättre effekt än att ge oralt, då kommer ju läkemedlet dit det ska på en gång och hela kroppen blir inte "inblandad". Ventoline/Airomir verkar på en gång och vidgar luftrören. Det kan direkt verka som att barnet blir sämre och hostar mer, men det är för att slemmet lossnar och blir lättare att hosta upp. Tror det är ganska vanligt vid förkylningsastma är att ge Pulmicort också.
  • Äldre 28 Jun 19:52
    #14

    Jag fick ventolin som barn (i Sverige). Flyttade några år senare till USA. Där fick jag sluta med ventolin. Efter några år fick jag diagnosen ADHD och jag fick ingå i en studie om barn som just fått ventolin som yngre.

    Jag hade ventolin (flytande), samt en inhalator (med brun botten).

  • Äldre 15 Aug 20:35
    #14

    Detta är en verklig nätet licensierade apotek de inte kräver en tidigare recept för köpa ventoline (endast en konsultation nätet )   www.goodrxtablets.com

Svar på tråden Ventoline