• Äldre 16 Apr 20:01
    114395 visningar
    50 svar
    50
    114395

    Massor med bett över hela kroppen

    Jag blir så trött! Varje morgon vaknar jag med ca 5 nya kliande bett på armar och ben (de delar jag stoppar utanför täcket för att svalka mig). Ser inga knott eller myggor och ser inga spår efter löss/loppor katten ev. släpat in. Är det någon mer än jag som är alldeles prickig och tokig av allt kliande!?

    /Höggravid E

  • Svar på tråden Massor med bett över hela kroppen
  • Äldre 16 Apr 20:22
    #2

    Hmm, varje morgon är det ju inte.... även om det varit så de senaste dagarna. Har hört talas om något som heter fågelloppor och det kanske är sådana det handlar om. De vaknar i april-maj och livnär sig på fåglars blod, men om det inte finns tillräckligt med fåglar tyr de sig till katter/hundar som sedan drar med dem in... har testat att dammsuga sovrummet och skaka sängkläderna ordentligt, får se om det blir något bättre... får stänga ute katten också, så inga nya loppor kommer till min sköna sovplats...

  • Äldre 16 Apr 21:32
    #10

    Har läst om vägglöss och de trivs där det är som varmast och gottigast på natten, alltså under täcket. Jag får bara betten där jag INTE har täcket så vägglöss har jag uteslutit, och dessutom har varken jag eller sambon varit utomlands, vilket är vanligaste orsaken till att man får vägglöss hemma i Sverige, då det är mycket vanligare utomlands.

    Katten visar INGA symtom på att ha något kliande på dig, men det kanske inte behöver vara så heller, är ingen expert på området. Hon kliar sig varken mer eller mindre än andra katter. Ska prova att stänga till dörren till sovrummet inatt så hon inte kommer in med nya loppor till nystädade sängen. Har även dammsugit i alla springor vi kunnat se och skakat, skakat skakat sängkläderna.
    Får se vad natten ger helt enkelt...

    Tack för tips och råd i alla fall! Tar gärna emot fler tankar om vad det kan vara...

  • Äldre 16 Apr 21:35
    #11
    Psychadelia skrev 2009-04-16 21:29:51 följande:
    Ja vägglöss fanns iallafall för ca 10 år sedan då vi fick sanera hela vårt hem pga dessa äckel. Det var för mig som för TS fullt med kliande svullna röda bett på hela kroppen.
    Fick ni någon förklaring till varifrån vägglössen kom? Såg ni några spår av dem?

    Sambon har fått ETT bett på benet, jag har säkert 20 på benen... mysko att bara jag drabbas
  • Äldre 16 Apr 21:40
    #15
    Indianica skrev 2009-04-16 21:36:41 följande:
    men är det bett då? Kan det inte vara allergi?
    Det är bett kan jag lova Man ser ett tydligt bettmärke i mitten, precis som när knott bitit...
  • Äldre 18 Apr 10:14
    #26

    Mina bett blir ca 1-3 cm i diameter, röda och hårda. I centrum


    Starkast skrev 2009-04-17 19:18:28 följande:
    Hur ser beten ut?
    Mina bett blir ca 1-3 cm i diameter, röda och hårda. I centrum är det en urgröpning efter bettet, ibland ser det ut som att det är två bettställen.

    Inatt har jag inte fått något nytt bett, och de tidigare betten kliar inte lika mycket. Ska ge katten Frontline vet mot fästingar, och kanske har det även effekt på loppor om det är katten som drar in dem... Känner mig alls orolig att det skulle vara vägglöss, utan är mer inne på fågelloppa/snöloppa/vårloppa eller vad man ska kalla de loppor som kommer när det blir varmare ute...
  • Äldre 18 Apr 10:37
    #29

    Som sagt, jag har mycket svårt att tro att det är vägglöss. Ingenting har förändrats i sovrummet, eller på övervåningen över huvud taget. Vägglöss biter oftast på bålen (enligt Anticimex hemsida) och vi har NOLL bett där, utan bara de delar som sticker ut när vi sover.

    Våran katt är ute hela dagarna i solen och går i skogen, på en ängsplätt där fästingarna stormtrivs och hon letar sork dagarna i ända (vi bor på landet)... Betten har kommit nu när det blivit varmare och ev. loppor vaknar till liv... SJÄLVKLART kommer vi ha koll på om vi ser några spår av löss i sängen, men om det avtar med bett nu så kommer detta vara glömt om en vecka (så länge inte betten finns kvar som märken i flera månader som någon skrev )

  • Äldre 18 Apr 11:00
    #31
    Bedhead skrev 2009-04-16 20:23:41 följande:
    Kattloppor. Köp (svindyrt) grejs på apoteket och droppa i kattens nacke så är du av med dem.
    Är det Frontline Vet du menar, som även är för fästingar? Det har vi en pippett av som vi ska applicera idag tänkte vi...
  • Äldre 18 Apr 12:35
    #33

    Ja man droppar frontline vet i nacken, för att fästingar inte ska gilla att bita sig fast... men det ska även hjälpa mot loppor....

  • Äldre 22 Apr 20:58
    #37

    Jag har fått elva mindre bett på ena underarmen, men de kliar inte alls lika farligt som de tidigare på benen. Kanske inte är lika känslig nu...

  • Äldre 29 Apr 16:57
    #39

    Nu har sambon börja få några bett. Och vi har sett ett svart kryp som hoppar iväg med ljusets hastighet när man närmar sig den... så någon loppa är det nog. Jag reagerar ännu mindre än tidigare nu. Inatt fick jag inga nya bett, trots att katten sovit ännu närmare oss båda än vanligt *hur ska det går när vår bebis kommer!?*...

  • Äldre 15 May 18:49
    #49

    Hej frilufsa! Jag tycker att betten börjar klia först många timmar efter själva bettet ägt rum, ca 12 timmar ibland längre. Kände en kväll denna vår att det bet till flera ggr på fötterna men var på väg in i sömn så jag orkade inte undersöka mer.... På eftermiddagen dagn efter började det klia och blev fort riktigt jobbigt

Svar på tråden Massor med bett över hela kroppen