• Anonym

    Vad kostar det att dra ut en tand på folktandvården?

    Har värk i en trasig tand, tänker inte rotfylla den för den är verkligen jättetrasig och vill bara bli av med skiten & inte betala en jävla massa som jag faktiskt inte har.

    Det är en kindtand, brevid en visdomstand. Vad kostar det att dra ut den? 4000

  • Svar på tråden Vad kostar det att dra ut en tand på folktandvården?
  • Fjärilen72

    4000? Hmm, när jag drog ut min visdomstand så gick det på ca 700 (+/- lite kanske, kommer inte exakt ihåg)

    Är det något speciellt med just den tanden? Eller det kanske är olika från landsting till landsting, vad vet jag..

  • Anonym

    Beror på hur komplicerad uttagningen är men absolut inte 4000, det får du en rotfyllning för. Drog också ut en tand nyligen och det gick på 1400.

  • Anonym

    Jag som skrev inl.4
    Kom på att det finns en lista på folktandvårdens hemsida med priser. Jag drog ut min hos privattandläkare.

  • Anonym

    650:- för en kindtand bredvid visdomstand när jag gjorde det i vintras.
    privat.

  • Anonym (JFGI!!!)

    Jag har Googlat. Folktandvården har lagt ut sin prislista på nätet. Googla du också, sök och I skolen finna.

  • Anonym

    Jaha tack! Jag ringde och bokade tid men de kunde inte ge mig ett cirkapris överhuvudtaget! För de vill röntga tanden före och se hur den sitter. Är det besvärligt blir det dyrare tydligen. Bara att röntga tandfan kostar 400-500:-, snaaaaark...! Inte konstigt att tänderna faller sönder innan man ens är 25 år.

    Hur som helst, tack. Då behöver jag inte oroa mig över att det kostar flera tusen.

  • Anonym

    Jag ska dra ut mina två, visserligen på sjukhuset, operation.

    Först tandläkaren 500:- + 700:- akut inflamation och spolning, pencillin + 500:- därefter tycke hon och jag att nu dra vi ut dem. Hon kunde ej göra det eftersom mina sitter så konstigt så man ej ser alla rötter, så man inte dra ut dem fel och tappar känslen.

    Sjukhuset, väntar än sen 08 sep.

    Röntga kostade mig 1200:-
    Käk undersökning 300:-

    Allt som allt ca 4000:- (utan tandläkare beösken) minns ej om det var per tand, låter mer som att det var för båda två.

    Som tur är kommer högkostnadsyddet in. Trots att det är mycket pengar oavsätt om man är arbetslös som jag är eller har inkomst.

  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-17 13:54:02 följande:
    Jag ska dra ut mina två, visserligen på sjukhuset, operation. Först tandläkaren 500:- + 700:- akut inflamation och spolning, pencillin + 500:- därefter tycke hon och jag att nu dra vi ut dem. Hon kunde ej göra det eftersom mina sitter så konstigt så man ej ser alla rötter, så man inte dra ut dem fel och tappar känslen. Sjukhuset, väntar än sen 08 sep. Röntga kostade mig 1200:- Käk undersökning 300:- Allt som allt ca 4000:- (utan tandläkare beösken) minns ej om det var per tand, låter mer som att det var för båda två. Som tur är kommer högkostnadsyddet in. Trots att det är mycket pengar oavsätt om man är arbetslös som jag är eller har inkomst.
    Fy fan. Jag fattar inte varför det ska vara så dyrt.. det är ju tänder! Man måste ju ha tänder..
  • Anonym

    Tips och värt och tänka på.

    Men sköter man tänderna och går på undersökningarna så koster det egentligen inte mycket om det inte uppstår problem ändå. Men säg att allt är som det ska och att en undersökning kostar 500kr/12månader = 41.66kr i månaden.

    Antingen lägger man undan det i månaden, för tandläkarbesöket kommer ju en gång om året. Eller så bitter man i det sura äpplet och hostar upp allt på en gång.

  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-17 14:00:38 följande:
    Tips och värt och tänka på. Men sköter man tänderna och går på undersökningarna så koster det egentligen inte mycket om det inte uppstår problem ändå. Men säg att allt är som det ska och att en undersökning kostar 500kr/12månader = 41.66kr i månaden. Antingen lägger man undan det i månaden, för tandläkarbesöket kommer ju en gång om året. Eller så bitter man i det sura äpplet och hostar upp allt på en gång.
    Jag sköter tänderna, dock bet jag sönder tanden för ett tag sen. Men jag har tandläkarskräck & har inte vågat ta kontakt. Bölade efter jag ringde dit idag t.om.
  • Anonym

    Det finns faktiskt de som har svaga tänder. Det är inte bara att sköta dem som någon ovanför skrev. MIn dotter tex har ingen emalj på sina tänder och kommer alltså ha mycket problem oavsett hru väl vi sköter dem.

    Jag, som inte har emaljproblem hade inget jobb, barnens pappa förhalade alla betalningar, vägrade hjälpa till med försörjning, jag fick inget soc stöd oga vi inte var skilda än, papprena hade lämnats in, men då gällde inte det utan man var försörjningsskyldig gentemot varandra de 6 månader det tog. Jag hade helt enkelt inga pengar att gå för så nu är mina tänder i uruselt skick. Jag har inte ens nu råd att dra ut de trasiga tänderna trots att jag arbetar. Jag fick veta "för sent" att har man försörjningsstöd (jag fick ju hjälp så småningom) så kan man få akut tandvård betald av dem, så jag hann bara göra vid två tänder innan jag fick arbete.

  • Gisses

    Har man tandläkar skräck och tycker att det är fruktansvärt obehagligt så ja då är man så dum och drar ut på det! Jag vet det???? för här sitter jag nu med världens tandvärk???? skit också!!!!

  • Anonym (:-0)

    Jag var tvungen att dra ut en tand under narkos på sjukhus för den gick inte att bedöva. Det kalaset gick på totalt 15 000kr. Sjukt att tänder inte räknas till kroppen och går på vanliga högkostnadsskyddet för sjukvård.

  • Anonym (Danderyd)

    Jag ska dra ut två och laga en + narkos har fått uppgifter på 13000:- och då är 2000 borta som FK betalar

Svar på tråden Vad kostar det att dra ut en tand på folktandvården?