• konkelbär

    16-månaderstös, överkänslig mot tomat? help me out..

    Min tös har ofta röda utslag kring munnen, som rodnader. Utslagen kan även bli lite torra. Jag har misstänkt att det berott på att hon drägglar mycket, men på senare tiden har jag märkt av ett samband mellan att hon ätit tomat och sedan fått dessa utslag.

    Hon har ingen konstig avföring eller liknande, eller magsmärtor, utan rodnaden kring munnen är det enda jag har att gå på.

    Vad tror ni? Hur tar man reda på om allergin verkligen finns? Eller är detta vanligt bland små barn? Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden 16-månaderstös, överkänslig mot tomat? help me out..
  • carola1977

    Det är vanligt med allergi mot röda saker för barn, min systerson hade det. På honom yttrade det sig bara just så, med rodnad runt munnen. Bra att undvika röda saker så växer det oftast bort.

  • taksi

    Japp, så hade min äldsta också och det blev samma med päron. Det började avta så smått i 3-årsåldern, men nu (som 5,5-åring) kan det fortfarande bli rött och svullet runt munnen ibland när vi äter tomater. Fast det är väldigt sällan.
    Vi uteslöt all tomat ur maten ett par år innan vi provade att smyga in det igen.

  • blå fisk

    Vår dotter på 18 månader blir också röd runt munnen av tomat. Jag pratade med BVC om det och enligt henne är det väldigt vanligt och inte fråga om någon allergi, ytan en lokal reaktion på den röda färgen och/eller syran i tomaten. Det är alltså inte farligt eller så att man retar fram mer allergi för att barnet får tomat. Hon sa också att hon tidigare skickat många barn till barnläkare pga. det, men att man inte gör någon utredning, eftersom det normalt växer bort när barnet blir äldre och alltså inte är fråga om allergi. Så om barnet tycker om tomat och inte verkar bli irriterad i munnen eller liknande så är det ingen fara att ge tomat om man vill det. Vi har fortsatt att ge tomat eftersom vår dotter älskar det.

  • blå fisk

    Tänkte bara förtydliga att jag absolut inte vet om någon annans barn är allergisk mot tomat, för det kan man ju vara. Men enligt vår BVC-sköterska är det röda runt munnen som många småbarn får av t.ex. tomat inte allergi.

  • EMO 979

    Så hade min 6-åring oxå, i fem års tid ...men hon reagerade mot allt som var rött,frukt,saft,youghurt med bär i m.m...men efter vi uteslöt komjölksprodukter ur hennes kost för ca 6 månader sen så har hon kunnat äta rött i måttlig mängd utan problem...så hennes läkare tror att p.g.a hennes nu konstaterade mjölkproteinallergi blev hon extra känslig mot många olika allergener...får se hur hon reagerar mot pollenet nu iår då hon nu inte intar nåt med mjölk i ..om det är bättre än ifjol eller inte...kan ju hoppas på att hennes allergi kanske triggade mycket då och nu när allergin är under kontroll så kanske det funkar bättre med övriga allergener...

  • matts

    Hej.
    Jag äter en tomat om dagen och brukar koka mina 7 tomater för en vecka i en kastrull med vatten i 10 sekunder.
    Efter det får jag inga utslag runt munnen av tomaterna.

    Mvh
    matts

Svar på tråden 16-månaderstös, överkänslig mot tomat? help me out..