• Sandypants

    Villa Vs Radhus?

    Vad är bra resp sämre med dessa boenden?

    Har varit helt inne på villa hela tiden men nu hittat ett helt okej radhus.

    Så nu vill jag att ni säger vad ni tycker :)

  • Svar på tråden Villa Vs Radhus?
  • Jojo7777
    Sandypants skrev 2009-04-21 21:42:42 följande:
    Men lägenhetsavgifterna är ju oftast på det dubbla. Plus samf betalar man ju i vissa fall även på villor. Vi kan låna upp till 2,5 milj men får i dom flesta fall inte ett hus i det skicka man vill ha för den summan. Självklart är ju fristående att föredra.
    Jadu, det är inte lätt.. Men ta dig/er en funderare på vad du värderar här i livet, det är ju faktiskt ert vardagliga framtida liv det handlar om. Det har jag gjort sen vi fick barn och därför drar vi från Stockholm inom snar framtid! Det är inte värt.. Jag vill ha frihet och space, det kan man få på andra ställen för 1,7 milj. Har dessutom aldrig förstått detta med att man skulle "börja" med ett radhus, för att det är lättare på nåt vis.. Det behöver det verkligen inte vara.. Du kan få precis samma problem i ett radhus som i ett hus, dessutom har du grannarna på andra sidan väggen som inte gör det "lättare".. Välj det som du innerst inne VILL, och ta inget bara för att ha nåt. Don't dream your life, live your dreams!
  • Matillin

    Det finns ju riktigt mysiga radhus, men som jag skrev satsa på en hörntomt i så fall.
    Dom brukar dock vara rätt populära och dessutom brukar radhus ofta gå upp mycket mer än villor har jag märkt, speciellt dom som är något att ha
    Men visst kan radhus vara bra att starta med, man måste ju inte köpa ett hus för livet direkt.
    Man lär sig också ofta något på sitt första köp.
    Vi köpte ett gammalt renoveringsobjekt som första hus, nu när vi renoverat i 3 år ska vi flytta till nyproducerat
    Man lär sig av sina misstag.

    Får jag fråga vart ni letar hus, vi bor i huddinge och ska flytta norr om stan till väsby, kommer närmare släkt och vänner då med.
    I huddinge tycker jag inte husen är så dyra men det beror ju på vilken budget man har, vad kan ni betala max?

  • Sandypants

    Vilket mysigt hus! :)

    Våran budget ligger på 2 - 2,5 milj. Helst mindre om det går.

    Vi bor i södertälje och har som max tänkt att sträcka oss till salem, då jag jobbar söderut och redan pendlar 4 mil enkelväg idagsläget.

  • snart tre

    Jag tycker det är svårt att generalisera eftersom vissa radhus är toppen och andra är skrot, och vice versa vad gäller villor. Jag var helt emot att vi skulla bo i radhus - såg bara rader av trånga, pastellfärgade och dåligt planerade hus framför mig med grannar som snokade in över häcken.

    Men så snubblade vi över ett kalasbra radhusområde i den del vi ville bo där husen är byggda 1964 och därmed också helt annorlunda i utformning och planlösning än ett radhus från t ex 80-talet. Med öppen planlösning, stora fönster och smarta lösningar - dessutom är det ett gavelradhus med en för radhus stor tomt (som en mindre villatomt). Husen ligger inte särskilt tätt men det finns parker, fina grönområden och det är nära till dagis och skolor samt kommunikationer. Dessutom har vi havet precis runt knuten med tre havsbad inom ett par minuters gångväg. Och det till ett mycket rimligt pris, trots att huset ligger i en dyr Stockholmskommun.

    Vi trivs jättebra i huset som är perfekt att ha småbarn i. Lagom mycket att ta hand om både inne och ute. Vi siktar på villa om ett par år i stället.

  • Miss Lau
    Jojo7777 skrev 2009-04-21 22:29:36 följande:
    Har dessutom aldrig förstått detta med att man skulle "börja" med ett radhus, för att det är lättare på nåt vis.
    De allra flesta jag känner som "börjat" med radhus har gjort det av ekonomiska skäl, inte främst för att det är enklare. Att få fram 400-500.000 kr till en kontantinsats för en villa är för väldigt många rätt svårt men har man börjat med radhus och bott ett tag är det inte omöjligt att få loss lite pengar.

    Vi började med ett br-radhus och på de tre år vi bodde där steg värdet med mer än det dubbla och tack vare det kunde vi köpa vårt nuvarande radhus (betydligt större, äganderätt och dyrt....). Nu tror jag inte att värdeutvecklingen kommer fortsätta som den varit men då kan ju radhus vara ett trevligt alternativ till en lägenhet om man vill ha lite gräsmatta, egen dörr etc.
  • snart tre

    Ja, att börja med ett radhus utifrån ett ekonomiskt perspektiv är väl strålande. Vi hade en hygglig insats själva, men tyckte eftersom vi bor i Stockholm, där många villor kostar från 3,5 miljon och uppåt så prioriterade vi lägre kostnader under småbarnsåren. Väldigt skönt att inte behöva oroa sig för räntor etc...

    Men passa på att inte alla BR-radhus (vi äger vårt) är bra att köpa. Många br-föreningar av det slaget kan ha dålig ekonomi och avgifterna är många gånger högre än vad det kostar att ta ett topplån. Så räkna på olika varianter innan ni köper. Det lönar sig.

  • Matillin

    Ja precis. Att man ev får loss lite pengar när man bott ett tag kan ju vara ett skäl till att börja med ett billigare radhus. Har man dessutom turen att komma över ett billigt renoveringsobjekt och man har tid och kunskapen att fixa allt själv så kan man tjäna ännu mer ts Vet inte hur priserna ligger i södertälje men gissar att dom är rätt höga där med. Får gå in och kika på hemnet. Men 2-2.5 miljoner ska du väl kanske kunna hitta något eller ligger husen ännu högre?

  • Matillin

    Fick upp 32 hus när jag sökte på 2 miljoner maxpris.
    Men gissar att många av dom ligger långt från södertälje c, såg ut så.
    Men då borde ni ju ha chans att hitta något bra hus eller radhus om ni kan betala upp till 2.5.

  • MK84

    Jag har alltid sagt att jag aldrig ska bo i radhus, men nu har vi just köpt ett radhus och flyttar in redan nästa vecka.

    För oss känns det som ett mellanting mellan en lägenhet och ett riktigt hus. Eftersom jag studerar fick vi inte lånelöfte för mer än 1200 000 kr och de räcker inte till mer än ett ruckel till hus om man vill bo centralt. Och sen är vi inga husmänniskor, ingen av oss vill klippa 2000 kvm gräsmatta eller skotta massa snö å sånt. Så kom på att radhus nog skulle passa oss rätt bra ändå.

    Det är billigare än hus, det är minimalt att klippa och skotta. Det är jättefint, bara flytta in och bo, inget att renovera. Men vi kommer ändå på markplan å får vår lilla gräsplätt där ungarna kan rastas! ;)

    Vi bor fortfarande nära jobb/skola och kommer inte ha några transportkostnader, vilket känns guld värt!

    Sen är området väldigt barnvänligt, så vi blir nog här i några år. Drömmer ju fortfarande om mina 200kvm å 7 rum å stort nytt kök, men vi är inte där just nu i livet varken intressemässigt eller ekonomiskt.

    Är så mycket som ska vägas in.

Svar på tråden Villa Vs Radhus?