• Marsipan

    Varför är kommunism så fel?

    Ja, varför är den det?

    Jag tycker att själva grundidén är bra - "lika för alla" - fast den har utövats på fel sätt (som alla andra ideologier och -ismer).

    Men jag vill ändå veta vad det är med kommunism som gör att alla hatar den.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Varför är kommunism så fel?
  • jojjo113

    Kommunismen ÄR bra igentligen, men varför alla hatar den är för att människor som Stalin osv har tolkat den fel och då tror alla att så är kommunismen (vilket inte stämmer)

  • Marsipan

    Jojjo,
    ja, jag menar det. Men då borde ju alla ideologier vara lika hatade.

    Men jag tror att det mesta av kommunismhaten kommer från nazismen och USA.
    Det är nog de som påverkat folket till att hata kommunism.

    Eller?

  • jojjo113

    Marsipan-- Jag tror också att stormakter som USA har sysslat med häxjakt när det gäller kommunismen. Det är väl för att de rika är rädda för att förlora sin pengar (så enkelt tror jag att det är) Så absolut handlar det om en häxjakt...

  • bängolle

    Fast om alla människor ska ha lika mycket av kakan, varför ska man anstränga sig då. Om du sliter som en häst tjänar du ändå inte mer än den som latar sig. Följden blir att ingen bryr sig och att inget fungerar, alla försöker skaffa sig fördelar och sen är det nog inte så konstigt att alla börjar hata varandra.

  • jojjo113

    bängolle-- Men poängen är att ingen ska behöva slita mer än någon annan....

  • non compos mentis

    jojjo-hur tror du ett sådant samhälle ser ut, där ingen sliter mer än någon annan?

  • bängolle

    jojo: javisst är det poängen. men fungerar det i verkligheten?

  • non compos mentis

    Jag vänder på det...varför är det så provocerande att vissa _vill_ jobba hårt, att vissa finner tillfredställelse i just detta? Och varför ska inte detta löna sig?

  • gyro

    jojjo113

    men man sliter ju olika beroende på jobb kroppen slits ju oxå beroende på jobb..

    tex min pappa är kontorsråtta (nästan inget slitage på kroppen) medans jag som är undersköterska har mycket mer slitage på kroppen ändå måste jag jobba 3 ggr så mycket som min pappa för att få samma lön som han..

    det är fel men samtidigt är det fel om jag som undersköterska hade samma lön som en neurokirurg

    och sen har ju bängolle en poäng tänk om jag när jag arbetar skulle få lika mycket (eller lite) som min syster som aldrig arbetat en dag i hela sitt liv..

    det vore bra för alla som inte vill jobba men dåligt för alla som studerat på högskolan för att bli tex läkare..

  • jojjo113

    Det är ju fel på mänskligheten inte kommunismen..

Svar på tråden Varför är kommunism så fel?