• sommarblomman82

    Utveckling för 9 veckors baby

    Vad kunde/gjorde era små 9 veckors babysar?

  • Svar på tråden Utveckling för 9 veckors baby
  • Krabbolina

    Lukas kunde hålla huvudet stadigt, ligga på mage och lyfta upp huvudet en bra bit, han vände sig även från mage till rygg.

  • Flickan och kråkan

    Här gjordes inga akrobatiska övningar alls. Han kunde sova, amma, kissa och bajsa, åka med på armen/i bärselen, vråla argt om han blev satt på egen hand och le

  • sommarblomman82

    Hur var det med att dom ska lyssna å så till ljud, vända sig mot ljudet? Min lilla är någorlunda stark i nacken men hatar att ligga på mage, vänder sig inte mot ljud

  • Flickan och kråkan
    sommarblomman82 skrev 2009-04-25 11:23:15 följande:
    Hur var det med att dom ska lyssna å så till ljud, vända sig mot ljudet? Min lilla är någorlunda stark i nacken men hatar att ligga på mage, vänder sig inte mot ljud
    Vände sig inte särskilt uppenbart mot ljud. Vet att vi kunde se och märka att han lyssnade på våra röster särskilt om man sökte hans kontakt med ögon etc. samtidigt, men inte så att han vände sig mot den som talade. Starka, plötsliga ljud reagerade han på, men jag tror inte det alltid var så att vände sig mot det....om du förstår vad jag menar. Han är 16 månader idag och hör fint
  • sommarblomman82

    jo jag förstår hur du menar.. precis så är lillan med sen ibland om hon kollar på tex en tavla å pratar med den så struntar hon i om vi kommer å ska försöka prata med henne.. då e det liksom hon å tavlan som existerar..

  • Flickan och kråkan
    sommarblomman82 skrev 2009-04-25 11:31:59 följande:
    jo jag förstår hur du menar.. precis så är lillan med sen ibland om hon kollar på tex en tavla å pratar med den så struntar hon i om vi kommer å ska försöka prata med henne.. då e det liksom hon å tavlan som existerar..


    Det kommer du att få leva med länge. Är inte mamma och pappa tillräckligt intressanta i jämförelse med annat....så hör de absolut "ingenting"
  • sommarblomman82

    Jo jag har förstått det.. men sen är hon ju inte så att hon gärna vill ta tag i saker men det tror jag kommer mer å mer..

  • Flickan och kråkan
    sommarblomman82 skrev 2009-04-25 11:54:41 följande:
    Jo jag har förstått det.. men sen är hon ju inte så att hon gärna vill ta tag i saker men det tror jag kommer mer å mer..
    Om du menar greppar föremål, så var vår kille ett par månader innan han verkligen greppade förmål och höll i dem ordentligt (4-5 månader). Vid dryga två månader tog han verkligen inte tag i saker.....och det är alldeles normalt
  • sidentrassel

    ler, skrattar utan ljud, pratar sitt eget språk, följer med ögonen, är väldigt vaken och med förövrigt :)
    När vi lägger honom på mage kan han knappt lyfta huvudet, bara en liten bit. Ligger han däremot på mage på vårat bröst går det lite lättare, varför vet jag inte :)

  • pilluta

    min tös pratar vä'ldigt mycket, skrattar, är vaken mycket på dagarna, sover hela natten! Hon kan däremot knappt lyfta nacken och hatar att ligga på magen, förutom på oss då går det bra!

  • sommarblomman82

    Så är min lilla med.. hatar att vara på mage men ligger hon på mage mot oss då går det jätte bra å då är hon jätte stark i nacken..

  • Nuhka

    Flickan är 9 veckor gammal i dag. Hon ler stort och "skrattar" med speciellt ljud. "Pratar" mycket, kommer nya ljud var dag.

    Kan vända huvet mot nya intressanta ljud som skallror t.ex men struntar i om mamma och pappa försöker prata på andra sidan om henne.

    Hon slår, petar och ibland griper tag i föremål. Trasor och kläder följt med från skötbordet länge nu. Mammas hår är roligt att riva.

    På mage avskyr hon att ligga men har lyft huvudet sen hon föddes och lyfter up bröstet från gålvet om hon vill. Håller lätt sin egen vikt på benen om hon ställs upp.

    Såver på dagen mer en ett par minuter endast om mamma sover brevid.

    1 matning om natten om det inte är storätnings period på gång.

Svar på tråden Utveckling för 9 veckors baby