• Mammatilltretroll

    Nyrenoverat badrum och det luktar avlopp ur handfatet när man sätter på vattnet. Hjälp!

    Badrummet är nyrenoverat och vi har aldrig tidigare haft problem med avloppslukt, men nu luktar det avlopp upp ur handfatet när man sätter på vattnet. Det är som att när vattnet rinner ner så kommer avloppslukten upp. Urk!

    Vi har pratat med hantverkaren som gjorde jobbet och han har varit väldigt serviceminded på alla sätt och vis. I förrgår bytte han vattenlåset ifall det var där problemet låg, men det luktar tyvärr fortfarande. Han säger att han pratat med kollegor och ingen vet vad det kan bero på..
    Men något fel måste det vara eftersom det aldrig lutat innan renoveringen..

    Jag tycker också att det kan lukta ur köksvasken.. Vi renoverade köket fast med annan hantverkare 2 månader innan badrummet..

    Vad kan det vara och vad gör jag?
    Hjälp!

  • Svar på tråden Nyrenoverat badrum och det luktar avlopp ur handfatet när man sätter på vattnet. Hjälp!
  • Amathea

    Vet att vi hade dom problemen när vi flyttade till vår bostadsrätt en gång i tiden....
    då var de vattenlåset som inte satt som de skulle.
    Kolla de!
    Hur man gör vet jag inte.

    Ser att dom bytte det, men dom kanske inte satt det korrekt?


    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • FIame

    Jag har svaren. Inte tillräckligt tätat vid golvet vid ofta: både vask och toalett. Det finns ett kitt (ett ickestelnande gummismörja) som du kan köpa och täta själv. Det är bara lassa in det mellan där vasken slutar och golvutloppet börjar. Mer behövs inte. Vågar du och orkar göra detta så kan du avnjuta ett helt luktfritt badrum i eftermiddag.

  • Mammatilltretroll

    Hm, vi har forskat vidare i detta men hittar ingen förklaring.
    Vår hantverkare har varit här, jag har pratat med säkert 10 olika rörmockare och rörfirmor men ingen verkar förstå vad det kommer ifrån..

    Jag blir snart galen!
    Jag är gravid och mår illa redan som det är.
    Det luktar endast när man sätter på vattenkranen och vatten rinner ner i avloppet, och det är bara ur handfatet som det luktar och inte ur golvbrunn eller toalett..

    Vi har rensat det där röret som går mellan hålet som släpper ut vatten om det blir för fullt i handfatet, vi har bytt vattenlås och rensat nere under popup-ventilen. Men inget hjälper.

    Hantverkaren konstaterade att i golvbrunnen under badkaret så när man lyfter upp vattenlåset så blåser det in luft och enligt honom ska det egentligen vara utsug där. Men jag vet inte hur det skulle kunna påverka lukten i handfatet?
    Och om det nu gör det - vad gör man åt saken?
    Är det alltså något rör i golvet som det är fel på då eller hur är det med avluftning och hur tar man reda på om det är där felet ligger?

    Vi bor i bostadsrätts lägenhet/kedjehus.. Är det vårt ansvar med avluftning då eller kan det hamna på föreningen?

  • Houdini

    Jag kan tänka mig att det är erat ansvar nu, eftersom det inte var några problem innan ni lät renovera kök och badrum. Det är ju någon som har gjort något fel någostans vid renoveringen.

    Jag tycker iofs det låter som vattenlåset blir torrt och då kommer ju luften och därmed stanken förbi. Så fort det blir tort i avloppen börjar det lukta  

  • johandra

    usch din krake!

    Vi hade samma problem när vi renoverade badrummet men här luktade det till o från och gick inte att bestämma från var det kom...

    efter 1-års slit och ett nästan nedrivet badrum kom vi så småningom fram till att det var toaletten som läckte..alltså genom porslinet! Det var gjutfel på toalettmodellen så det läckte avloppslukt ur porerna på toan.. Jag ringde svedbergs som motvilligt medgav att det var ett känt problem hos just vår modell...vi bytte stolen och satte in en annan av annat märke och har sluppit lukt sen dess..

    nu kanske inte detta hjälpte mot ditt problem om du är helt säker på att det är handfatet som luktar men jag lider med dig och hoppas verkligen att ni hittar problemet...jag var själv gravid under det året och fick höra att det bara var jag som var paranoid...

    lycka till! 


    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • tranborg

    Jag har exakt samma problem. Ett helt nytt badrum och det smiter fram avloppsdoft i vasken just en liten stund när man spolar med vatten och vill böja sig ner och dricka. Lite irriterande. Samma sak händer i köksvasken. Båda systemen är från Ikea.

    Jag undrar själv hur det går till. Har en idé om att just när vatten rinner in i låset, så blir det ett övertryck in i röret som släpper tillbaka dålig luft upp i vasken.
    Jag gissar att en eller flera luftningsventiler skulle kunna hjälpa på trycket som uppstår i röret (trycket framför och vakuumet bakom vattnet). Eller större rör-dimention i vattenlåset, eller annan bättre modell helt enkelt. Jag har slurpventil installerat, annars hade vattnet från toan sugits ner. Så efter mer funderingar tror jag mer på att själva designen på vattenlås är lite fel, så den under spolning helt enkelt öppnar en luftsluss som sen sluts när man slutar spola.

    Efterlyser seriös forskning här.
    /Lennart

  • olusia

    Hej, tror att problemet ligger i biligt tvättställe med en massa små gömmor för där stannar smuts och luktar efter några dagar. Men jag har ingen lösning????????

Svar på tråden Nyrenoverat badrum och det luktar avlopp ur handfatet när man sätter på vattnet. Hjälp!