• Fru O Mamma Kokkonen

    Vi som har diskbråck.. forts...

     VÄLKOMNA
    Tänkte starta en tråd för oss som har diskbråck, som har eller har fått det i ung/tidig ålder.



    Vad gör ni för att lindra smärtan?
    Träning, medicinering m.m.


    När fick ni reda på att ni har diskbråck?


    Vad vet ni om det?


    När ni sedan blivit gravida eller planerat gravidtet,
    hur har det fungerat?
    Före och Efter graviditet?

    Gamla tråder:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m40754737.html


    Kram/Katja.


  • Svar på tråden Vi som har diskbråck.. forts...
  • Fru O Mamma Kokkonen

    Hej på er tjejer, hoppas ni hänger på en stund till.. idag får jag veta hur min rygg ser ut, var på röntgen i onsdags (Sabbatsberg) och redan på fredagen hade vårdcentralen fått tillbaka svaren.. 13,45 ska jag till läkaren..


    Hur har ni det???


  • Diamantflickan

    Hur gick det Katja?

    Mår sådär nu. Har börjat med antidepp medicin mot nervsmärtorna. Doktorn tror att jag aldrig helt kommer bli av med smärtan, eftersom skadan är läkt men smärtan finns kvar. Kan vara något i ryggmärgen som gör att smärtminnet blivit knäppt som jag förstod det. Hoppas medicinen kan hjälpa mig lite i alla fall.

  • Fru O Mamma Kokkonen

    Diamantflickan: Låter som du har det jävligt tufft du med?? Jag vet inte hur jag ska orka längre.. snart...


    Läs den som orkar:


    Jag blev sjukskriven... jag vill fan i helvete heller vara hemma...
    ..blir jag inte beviljad sjukpenning nu då? 
    Så här är det egentligen..
    Antingen beviljad sjukpenning kanske ett tag så får jag vila och träna ryggen ELLER så jobbar jag med det jag inte bör jobba med och blir förtidspensionerad om 2-4 år...
    Min rygg då.. jag vet inte hur jag ska förklara.. men diskarna slits ut "för snabbt" fattade jag det för och det såg han på tre ställen då räknas inte bröstryggen in.. för jag visste att det var fyra ställen utan att ha röntgat mig.. 
    Känner min kropp så väl.. 
    Har inte diskbråck längre i alla fall..
    Men jag får absolut inte jobba inom vården eller som han sa jag ska jobba med huvudet inte kroppen..
    Fortsätter jag i vården så om fem år kanske jag aldrig kan jobba mer, 
    kanske om ett eller två år till och med.. 
    Jag hade okej rygg 2006 jämfört med ny, då jag ändå gjorde röntgen första gången 2006...
    Sen jag började jobba som personlig assistent januari 2008 så har ryggen succesivt blivit värre,
    redan då avrådde min sjukgymnast att jobba inom vården, dock visste dom inte detta..
    Men alltså så redan 2006 såg dom att disken i bröstryggen var sleten.. det är väl plattorna mellan kotorna?
    Jo, så det har gått tre år sedan dess, idag har jag jobbigt mycket värk bara jag smör mackor, kör bil, läser en tidning m.m.
    Blev sjukskriven tre veckor till att börja med, så får vi se om jag kan få något lättare arbete inom kommun.
    Jag kommer kanske kunna ha mindre värk om jag tränar, men alltid leva med värk, stor risk är ju att det blir sämre också... men jag får ta en dag i taget.. 
    Det var heller jätteovanligt att man hade det här som ung, vanligare efter medelåldern.. 
    Det var ingen rolig dag.. 
    /Katja
  • Diamantflickan

    Ojoj Katja, stackars dig. Låter verkligen som skit det där...

    Låter väl som att du inte borde fortsätta ditt arbete i alla fall?

    Förstår att det känns tufft. Ja det är inte något roligt besked att man måste lära sig leva med smärtan, men vad ska man göra??

    Finns det ingen hjälp att få mot smärtan?

    Skickar en styrkekram

  • guild

    hoppar in här med...vet inte om det är i denna tråden jag varit förut eller i fibro tråden...eller i båda kanske

    bakgrund om mig. Har fibro sedan -94, fick diagnosen.99.
    har opererats 3 gånger för  spinalstenos och diskbråck. Sista gången blev det stelop. från L3 till L5.
    Har nu fått 2 stora diskbråck, ett över stelop. och ett under. Tydligen kan det bli så.
    Får förtur till op. nu, blir till hösten,  (både vill och inte vill, då det är risker med denna operation  ) och antagligen ska jag sätta in en hel ställning i ryggen, som har en svank, vilket jag inte har nu. Går ju framåtböjd. Benen domnar annars.
    har svåra smärtor och är mest hemma numera.

     Undrar...är det någon som vet nåt om denna ställning?
    Vet ni var jag kan få tag i mer info om det...vill ju veta allt, även det negativa?!
    Försöker ringa rygg föreningen, men det svarar aldrig nån där, är det någon som vet nån annan rygg förening?


    (¯`♥ SÄG TILL OM NI VILL HÄLSA PÅ I MITT GALLERI, SÅ SLÄPPER JAG IN ER (¯`♥
  • Asali65

    Hej på er!!!

    Ni kämpar på, läser jag, så även moi.
    Jag skall till ryggortopeden på onsdag, det skall bedömmas om ev operation. FK är fan inte kloka! Dom håller fortfarande på med att min sjukskrivande läkare skall skicka in kompletterande uppgifter. Har varit hemma med sjukintyg från läkare sedan 17/3 i år men fortfarande har kassan inte godkännt ärendet, trots att min läkare säger att jag inte får börja med nån form av rehabilitering förrän ortopeden har sagt sitt. Gjorde ju en MR 18/3 som visade på diskbråck mellan 6 och 7:de ryggkotan. Har fortfarande ont i nacken och nerv verk ut i vä arm. Kan inte sitta eller stå mer än 30-90 minuter, sen gör det så djäv...a ont framförallt i armen. Tänk om kassan inte godkänner, trots två sjukskrivande läkare, som i förra veckan skickade in kompletreingar plus journalkopior till FK? Jag har fått låna pengar av mina föräldrar som tur är men allvarligt talat.... Känns jätte deppigt med detta ifrågasättandet och hotet om utebliven ersättning. Men dom kan väl inte neka??....

  • Diamantflickan

    Asali: Låter inte klokt om de skulle neka dig sjukpenning! Ligg på din handläggare och kräv att få besked tycker jag!!

  • Fru O Mamma Kokkonen

    Diamantflickan: Hejsan.. hur är det? Nej, finns ingen medicin, ska inte fortsätta jobbet heller.. :/ Letar nytt redan nu.. så får vi hoppas jag hinner finna något till hösten.. Hur går det för dig?


    gulid: Usch, lider med dig.. har ingen aning om de problemen du beskriver.. :/


    Asali: Blev också nekad sjukpenning/sjukersättning pga diskbråck.. jobbade inom vården då... har haft två olika läkare som rent ut sagt jag inte får jobba inom vården.. men.. ja.. jag fick ingen sjukers trots överklagan heller.. så begärde ny mrt, så nu får vi se hur det går.. hade ju inte diskbråck längre efter nya mrt. Detta var i januari 2009.


    Har något som kallas för Cervikal spondylarthros..


  • Diamantflickan

    Katja går sådär... Har ju inte heller något diskbråck, men ont ändå. Skadorna på diskarna är läkta så att jag har ont beror antingen på att nerven är förstörd och inte kan stänga av eller att smärtminnet i ryggmärgen blivit överaktivt. Håller på att föröka ställa in Tryptizol nu, men hittills har värken inte blivit bättre, bara en massa biverkningar, usch, men får väl ge det lite tid...

Svar på tråden Vi som har diskbråck.. forts...