• gyro

    köpa ett lagerbolag..

    ett lagerbolag är ett aktiebolag man köper färdigt...

    Är det bra eller dåligt?
    är man hindrar att göra saker som man kan göra med ett vanligt ab?
    spelar det någon roll om det är ett engelskt ab eller ett svenskt?

  • Svar på tråden köpa ett lagerbolag..
  • Vasen

    Har bara erfarenhet av svenskt lagerbolag, men det fungerar precis som ett vanligt AB. Den enda skillnaden är att det tar kortare tid att få allt registrerat samt att man naturligtvis betalar en liten slant extra (jämfört med om man gör allt själv). Ett jättebra sätt om man inte vill krångla för mycket själv med myndigheterna eftersom de som säljer bolagen gör allt jobb.
    Jag vet inte säkert hur det är med engelska lagerbolag men jag har för mig att man inte behöver ha 100 000 i kapital till företaget.

  • gyro

    tack för svaret..
    det låter alltså som det är lika bra eller bättre än att starta upp ett ab från grunden då..
    Sambon var osäker för han tycker det känns som de säljer bolag med skulder fast jag sagt att så inte är fallet..

  • Vasen

    Det är iallmänhet helt nystartade AB. Startplattan är ett företag som säljer lagerbolag, det finns fler. De startar AB´s och säljer dem helt enkelt.

  • Malin17

    Lite sent svar, men det kanske kan hjälpa någon. I England behöver man inte lägga in aktiekapital när man startar företag och därför kan man i princip starta ett aktiebolag, eller Limited-bolag som det kallas där, för 1 pund. I Sverige ligger nu aktiekapitalet på 50 000 kr. Denna summan sänktes för några år sedan och låg tidigare på 100 000 kr. 
    Om man vill starta ett aktiebolag väldigt snabbt så kan man som sagt köpa ett lagerbolag, vilket är ett färdigt registrerat aktiebolag. Fördelen är att det går supersnabbt att starta. Det kan vara något dyrare att starta upp, men om man har en affärsmöjlighet man inte vill gå miste om så kan det vara väl värt pengarna!
    M

Svar på tråden köpa ett lagerbolag..