• 2barnsmorsan

    kan man bli gravid utan mens?

    hjärtekrossad skrev 2019-09-11 03:14:51 följande:

    Jag är gravid i v6 tror jag. Och jag har inte haft en droppe mens blod på 6 månader. Så att jag blev gravid nu är en chock.


    Grattis!

    Hur har det gått under de 10 år som passerat?

    Fick du igång mensen alls efter p-staven sedan? Gick det av sig själv eller har du gått på någon fertilitetsbehandling?
  • 2barnsmorsan

    [quote=79898715][quote-nick]hjärtekrossad skrev 2019-09-13 15:12:28 följande:[/quote-nick]Hej nej fick aldrig igång mensen som vanligt, den var extremt kort bara 3 dagar med jätte lite blod. Sen så försvann den helt. Har inte gått på någon behandling.[/

    Men vad härligt att du blev gravid till sist ändå!

  • 2barnsmorsan
    Nittiotalisten skrev 2019-09-13 15:24:36 följande:

    Kan mensen försvinna efter att man tar ut p-staven?? Det hade jag ingen aning om, trodde mensen brukar komma igång direkt efteråt.


    P-stav är ett av de starkaste hormonella p-medel som används idag så man får nog iaf vara beredd på att det kan ta minst några månader innan ägglossningen kommit igång. Jag har hört att 6 månader inte är ovanligt.

    Däremot tror jag inte att det är så vanligt att menscykeln aldrig mer blir normal. Men det görs ju knappt några studier på hur preventivmedel påverkar framtida fertilitet och menscykel, så svårt att veta exakt. Undrar tex hur många av de som är barnlösa som har eller inte har gått på hormonella preventivmedel innan de började försöka?!
  • 2barnsmorsan
    Nittiotalisten skrev 2019-09-13 15:44:36 följande:

    Men det brukar väl normalt inte ta längre än 6 månader?

    Läskigt att man inte forskar på det.


    Det beror nog lite på vilket preventivmedel det är och hur ens kropp fungerar. Med p-spruta är uppskjuten ägglossning tydligen vanligt i sex månader upp mot ett helt år. Vissa p-piller, cerazette nämns här i länken nedan, kan skjuta upp ägglossningen i fyra månader. Om man då lägger till att vissa kan vara extra känsliga för hormonrubbningar så är det ju inte superkonstigt om en liten andel får problem ännu längre. Det är ju vad man vet men jag tycker verkligen det borde forskas mer. Alla kvinnor kanske inte borde ta risken om de redan har lite dålig fertilitet och vill bli gravida sedan.

    www.google.se/amp/s/niomanader.se/preventivmedel-och-dess-paverkan/amp/
Svar på tråden kan man bli gravid utan mens?