• wiizz

    vf föder man utan bedövning? ska man bevisa att man klara sig själv eller?

    vf föder man utan nån bedövning överhuvudtaget?
    ska man bevisa att jag klarar detta själv och vem bevisar man det för sig själv eller andra?

    det finns ju bedövning för att underlätta, vf tar man inte det då?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-01 20:43
    anledningen att jag frågar är för jag är nyfiken...!

    Men folk tar åt sig som vanligt här på FL!

    vf??

  • Svar på tråden vf föder man utan bedövning? ska man bevisa att man klara sig själv eller?
  • gutegirl
    wiizz skrev 2009-04-29 10:36:03 följande:
    vf föder man utan nån bedövning överhuvudtaget?ska man bevisa att jag klarar detta själv och vem bevisar man det för sig själv eller andra? det finns ju bedövning för att underlätta, vf tar man inte det då?
    Det kanske inte gjorde så ont att det behövdes?
    TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • redneck girl

    jag tror faktiskt att vissa klarar sig utan smärtlindring.och varför ska man då be om något? jag har använt lustgas varje gång och det har gått bra.en del vill ha smärtlindring direkt de får reda på att de är gravida.det tycker jag personligen är märkligt.man kan ju vänta och se vad som händer.behöver man ,så tar man.annars inte.ingen förlossning är den andra lik.varför ha förutfattade meningar om sånt som komma skall,utan att ha en aning om vad som sker.

  • viseversa

    Det är det första dom berättar när dom pratar förlossning.

    "Ja men jag hadde ju ingen bedövning utan födde "naturligt"duktiga mig. Jaså du hadde epidural du!?Jag anser ju att en naturlig födsel är bäst för barnet. Vill inte pumpa i mig saker som kan påverka mitt barn nehgativt. Men men alla är ju olika fniss"

  • LillYmer

    När jag födde mitt första barn hade jag extremt ont och blev sydd efteråt och var jätteglad att jag hade fått epidural och lustgas.

    När jag födde mitt andra så gick det så fort så jag hann inte med nånting alls och upplevde heller ingen smärta. Sprack inget och fick inga stygn.

    Det fanns med andra ord ingen smärta att underlätta, så varför ska man då ha bedövning??

    När jag födde trean nyss så var jag positivt inställd till smärtlindring men behövde ingen denna gång heller..

    Det är inte en prestigefråga, det är en fråga om hur olika alla är och hur olika vi uppfattar smärta och hur olika alla förlossningar kan vara.

    En motfråga till ts: Om man tar bedövning, blir man då provocerad av dom som inte gjort det??

  • Inana83

    Eller så hinner man kanske inte få nån ordentlig bedövning, ibland går det ju riktigt fort!

    Själv hade jag gärna tagit emot eda med öppna armar, men läkaren tog 1 timme på sig att komma till mitt rum, sedan hade han STORA problem med att sätta den och när han väl var på rätt väg skrek jag åt honom att nu jävlar måste jag krysta annars dör jag, så då var det redan för sent ...

  • Tina A

    Jag har fött min första med tns vilket jag inte vet om de hjälpte eller inte men den fick va med.
    Lustgasen är nåt av de värsta jag provat så efter en gång åkte den bort!
    Sen tyckte jag inte de gjorde så ont att jag behövde nåt annat.

    De andra barnet hade jag ingen bedövning alls.
    De gjorde as ont och jag funderade på att ta något, hade dock inställningen att jag ville föda utan då jag hört att de kan ta längre tid med bedövning.
    Hann inte med någon då hennes förlossning gick väldigt fort.
    Jag vill inte bevisa för någon att jag e duktig eller liknande men jag har kännt att jag klara mig utan bedövning och om jag skulle haft fler barn hade jag velat föda dom oxå utan bedövning.
    Jag vill vara med och komma i håg hela min förlossning.
    MEN för den saken inte sagt att jag tycker de e fel att ta bedövning känner man att man inte fixar de ska man absolut ta!

  • viseversa
    viseversa skrev 2009-04-29 10:42:02 följande:
    Det är det första dom berättar när dom pratar förlossning. "Ja men jag hadde ju ingen bedövning utan födde "naturligt"duktiga mig. Jaså du hadde epidural du!?Jag anser ju att en naturlig födsel är bäst för barnet. Vill inte pumpa i mig saker som kan påverka mitt barn nehgativt. Men men alla är ju olika fniss"
    Obs drar INTE alla över en kam. Men en jag pratade med sa så. Hon tyckte hon var duktigare än mig bara för att hon fött naturligt som hon utryckte det.
  • LjubaviMoja

    Nej jag ville inte ha bedövning då jag hade väldiga ryggsmärtor efteråt och sprack då jag inte ens kände något.

    Men det blev inte som jag hade tänkt mig fick bedövning ändå i sista minuten helt onödigt var det då jag födde efter 20min.

  • wiizz

    o GUTEGIRL o skrev 2009-04-29 10:38:57 följande:


    Det kanske inte gjorde så ont att det behövdes?
    kanske det....
  • Vroooooom

    Har man inte särskilt ont så behöver man väl heller inte använda någon smärtlindring.
    Tror absolut inte det är för att verka duktig som kvinnor föder utan smärtlindring utan helt enkelt för att de anse sig inte behöva.
    Vem går och tar en alvedon om man inte har speciellt ont?


    Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it
Svar på tråden vf föder man utan bedövning? ska man bevisa att man klara sig själv eller?