• muhina
    Äldre 3 May 11:06
    34984 visningar
    19 svar
    19
    34984

    bosnien?

    hej

    Har ngn adopterat barn från Bosnien och Hercegovina?? Hur gick det?

  • Svar på tråden bosnien?
  • muhina
    Äldre 4 May 12:06
    #1

    ngn???

  • Äldre 4 May 12:23
    #2

    Jag har tittat på adoptionsorganisationerna och deras länder och det finns ingen som har förmedling från Bosnien Hersegovina.

  • muhina
    Äldre 4 May 12:56
    #3

    hmmm, men om man vill adoptera därifrån, hur ska man göra??

  • Äldre 4 May 13:10
    #4

    Du får göra en enskild adoption (se MIAs hemsida), vilket är ganska ovanligt. Det är säkert några här som har gjort det, men jag själv har ingen erfarenhet och vet extremt lite om det. Varför just Bosnien Hercegovina, om man för fråga? Jag tror man måste ha en stark anknytning till landet för att kunna göra en enskild adoption, och jag tror inte det är helt enkel, men visst kan det gå. Du ska vända dig till MIA i första hand. Lycka till!

  • muhina
    Äldre 4 May 13:14
    #5

    både jag och min man kommer därifrån, så jag har tänkt mig att det känns mäst rätt och adoptera därifrån, vet inte, det är nått som kallar mig dit

  • Äldre 4 May 13:32
    #6

    Det är visst en stark anknytning. Hoppas ni lyckas! Har ni hunnit titta på MIAs hemsida? www.mia.eu

    Så länge ni uppfyller sveriges krav på föräldrar, så borde ni få medgivande. Ni måste ändå göra en hemutredning, så kanske kontakta både MIA och kommunen, så att ni kan gå den obligatoriska utbildning, samt göra en hemutredning. Hoppas ni inte har några förväntningar att det gör blixtsnabbt.... Lycka till!

  • muhina
    Äldre 4 May 14:29
    #7

    hur lång är väntetiden ungefär? alltså när man börjar tills man har bäbisen hemma

  • zariha
    Äldre 5 May 17:56
    #8

    Zdravo muhina pisi na moj inbox pa cu ti ja sve objasniti

  • selmas
    Äldre 21 Mar 23:32
    #9

    hejsan jag vill ställa samma fråga om det är någon som har adp. från Bosnien ??jag funderar på ett barn som är  9 år gammal? vet någon hur långt tid det tar och om det  är möjlig att få adoptera ett barn fr just Bosnien? Tack på förhand alla snälla människor Guld i mun

  • Evo
    Äldre 5 Apr 20:07
    #10
    -1

    Zariha, mozete li se javiti na moj inbox, imam isto pitanjr kao i muhina. Hvala unaprijed.

  • Äldre 7 Apr 09:03
    #11
    selmas skrev 2012-03-21 23:32:41 följande:
    hejsan jag vill ställa samma fråga om det är någon som har adp. från Bosnien ??jag funderar på ett barn som är  9 år gammal? vet någon hur långt tid det tar och om det  är möjlig att få adoptera ett barn fr just Bosnien? Tack på förhand alla snälla människor Guld i mun
    Du måste då ha stark anknytning till landet för ingen organisation förmedlar adoptioner därifrån.

    Om du har en stark anknytning kan du göra en enskild adoption, i så fall kontaktar du myndigheten för internationella adoptioner deras webbplats är: mia.eu

    Du måste också gå en obligatorisk föräldrautbildning och utredas hos familjerätten i din kommun som sedan visar utredningen för en nämnd. Om nämnden tycker att du kommer att bli en bra förälder så kommer de att ge dig ett medgivande för att adoptera. Detta medgivande måste vara klart innan ni adopterar!
  • Äldre 27 May 22:37
    #12
    zariha skrev 2009-05-05 17:56:58 följande:
    Zdravo muhina pisi na moj inbox pa cu ti ja sve objasniti

    Hej Zariha,

    Ja bih isto zeljela malo vise informacija kako da se usvoji dijete iz Bosne. Da li covjek mora biti u braku ???   
  • Äldre 10 Aug 10:30
    #13

    Vi ska adoptera från Bosnien, står just nu i kön och väntar på barnbesked. Du måste först få ett godkännande från Mia om att få göra en enskild adoption.

  • Äldre 28 Mar 23:13
    #14

    I ja bih htjeli znati kako se moze usvojiti dijete iz Bosne.

  • Äldre 19 Jan 21:32
    #15

    Molimo bih ako iko ima vise informacije o adoptiranju iz BiH da mi se javi.
    hvala

  • Äldre 18 Sep 11:19
    #16

    slucajno sam dosla na ovu stranice i imam isto pitanje kao muhina.unaprijed zahvalna za sve informacije oko adoptacije iz bih

  • Äldre 9 Oct 23:39
    #17

    Samo ti zelim kazat, da ti zelim Sve najbolje u tvome cilju i nadam se da ces to moci da postognes bio bi sevap da odhranis djete iz bosne jer ima toliko neimastine pozdrav ????

  • Äldre 27 Jan 19:51
    #18

    Kan någon vara snäll och skriva hur man kan adoptera från bosnien? vart ska man vända sig till?

  • Äldre 10 Apr 14:17
    #19

    Hej, jag har adopterat många barn från bosnien. fyra av dem blev ganska bra och lunga efter 1 år men de femte blev lite speciellt han tycker inte om någon mat endast morötter och ägg. så jag skulle inte rekomdera att adoptera från bosnien om du inte vågar ta en chansning.

Svar på tråden bosnien?