• Junior79

    Ni med barn som har talsvårigheter el talförsening!

    Jag skriver lite historia så ni vet hur knasigt det kan gå till.

    Jag har en 5 åring som har fått diagnos "uppmärksamhetsstörning UNS" (ligger under adhd). 5 åringen var tidigt med tal, krypa, gå osv

    Mitt andra barn som är 3½ år, han är sen i sitt tal. Jag har pratat med dagis ang om detta och de säger bara att de kommer. Sedan brukar talet vara sent för pojkar som börjar bli blöjfria. Jag tyckte det var konstigt eftersom våran 5 åring inte har haft några problem alls. MEN jag hörde av mig till BVC och fick en tid hos logoped.
    Vi har varit 3 gg hos logopeden och han har inte velat prata. Hon har däremot mätt hans tunga och strängen under, det visar sig att strängen är för kort, men enligt logopeden så gör man ej operation om man kan uttala bokstaven D och T. Min 3 åring kan uttala D och T men inte S och R... Han pendlar när han pratar i meningar som tex han kan säga: jag äpple, men han ska säga: Jag vill ha ett äpple.
    Han har även börjat få problem på dagis med hans "vänner" de förstår han ej och han har börjat få utbrott. Jag övertalade logopeden att komma till hans dagis där det är en trygg miljö som han känner igen. Så vi ska få en sista träff med henne efter hon har varit där. Hon har tydligen fått på sig akutfall som är viktigare.

    Jag har pratat med logopeden och frågat ang försening i uttalal hur det kan komma sig hon nämner att det finns forskning på att det kan ligga en diagnos i bakrunden??? Gissa om jag ifrågasätter henne.... Är SÅ trött på allt med diagnoser just nu efter som vi fortfarande har problem med BUP.

    Har däremot fått nummer till en privat läkare som jag ska kontakta på måndag ang talet.... Min lilla 3 åring visar inga symtom alls när det gäller någon diagnos allt.

  • Junior79

    Yes yes yes... Vi var hos den "nya" läkaren i veckan... Har nu fått remiss för att titta på hals och näsa. Sedan kommer vi få återbesök. Läkaren nämde utan att jag själv behövde ta upp det att detta är inge barn med diagnos, helt frisk men sen i uttalet. Hon fick en bra kontakt med min son och gav han utrymme och respekt.

    Gud vilken skillnad jämfört med logopeden vi har träffat....

Svar på tråden Ni med barn som har talsvårigheter el talförsening!