• Cissi28

    A-fil - hur gamal ska barnet vara?

    Som ni ser i rubriken undrar jag alltså hur gamla barnen ska vara innan man kan börja ge dem A-fil.
    En av mina tvillingar är lite knölig i magen och nu när vi börjat komma igång ordentligt med mat och välling till dem märks det tydligt att hon blir lite trögare i magen. Tar lite längre tid för allt att passera och hon stånkar och stönar rätt mycket under dagarna.
    Det som kommer ut är inte korvar än eftersom jag ändå ammar rätt mycket (de blir 8 månader om några dagar). Några goda råd?

    Tacksam för alla svar

  • Svar på tråden A-fil - hur gamal ska barnet vara?
  • La Lola

    Jag hajar inte riktigt...är det något särskilt med just A-fil?


    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Totti

    du ska vänta med mjölkprodukter tills barnet är 10 månader och det gäller även A-fil!

  • La Lola
    Totti skrev 2009-05-05 16:52:22 följande:
    du ska vänta med mjölkprodukter tills barnet är 10 månader och det gäller även A-fil!
    Nja, exakt 10 mån är inget måste.

    Från kostråden för spädbarn:
    "Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor."

    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV#mjo
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Cissi28

    Tack för svaren jag fått.

    Det är väl egentligen inte något speciellt med A-fil vad jag vet, men en vännina till mig började med det till ett av sina barn när hon var hård och trög i magen. Hon har inte haft några problem med förstoppning och trög mage sedan dess. För deras del så bytte de vällingen mot a-fil för att se om det skulle bli bättre.

    fler som har upplevt något sånt med sina barn?

  • engstrom2007

    Jag fungerar a-fil så kör på det. Annars så är plommon, aprikos och kammomil också välding bra fungerade för oss.

  • Cissi28

    Kamomill!? Vet att det är bra vid magkatarr och sånt men jag har inte tänkt på att det kan funka vid trög mage. Har i och för sig inte vågat ge det till min äldre dotter innan hon fyllde ett år. Men det var ju ett bra tips faktiskt. Kamomill är ju bra för mycket både utvärtes och invärtes. Dricks det kallt eller varmt då?

  • Duckan74

    Vi har gett Siri fil innan hon var 10 mån och inte fått några reaktioner på det. Vare sig från hennes mage eller bvc.

  • engstrom2007

    Personligen gav vi det till vår son redan från han var ca 3mån lite ljummet som välling, på flaska. Roibos te är också bra ni får testa er fram plommon är det vi ger han än idag alltid efter en måltid.

  • Totti

    La Lola skrev 2009-05-05 17:07:03 följande:


    Nja, exakt 10 mån är inget måste. Från kostråden för spädbarn: "Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor."
    enligt Bvc så är det 10 månader. och jag litar fullt på dom! men det är väl säker olika från bvc till bvc! Men detta är vad dom har sagt till mig.
  • vittra
    Totti skrev 2009-05-07 12:23:19 följande:
    La Lola skrev 2009-05-05 17:07:03 följande: enligt Bvc så är det 10 månader. och jag litar fullt på dom! men det är väl säker olika från bvc till bvc! Men detta är vad dom har sagt till mig.
    Är det inte lite dumt att lita på BVC och samtidigt veta att de säger olika överallt? Är det inte bättre att lita på livsmedelsverket som faktiskt skapar dessa rekommendationer? BVC har ju ingen som helst koll på vad som gäller, de hittar ju bara på efter eget bevåg...
  • La Lola
    vittra skrev 2009-05-07 12:29:43 följande:
    Är det inte lite dumt att lita på BVC och samtidigt veta att de säger olika överallt? Är det inte bättre att lita på livsmedelsverket som faktiskt skapar dessa rekommendationer? BVC har ju ingen som helst koll på vad som gäller, de hittar ju bara på efter eget bevåg...
    BVC ska ju dessutom följa de rekomendationer som Livsmedelsverket har....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Cissi28

    Oj, många bud här ser jag.

    Att lita på BVC kan vara vanskligt vet jag av erfarenhet. Aven om de är bra på många sätt och vis men de är inte alltid kunniga i vad som gäller.
    Man borde kunna prova med små mängder av A-fil om man vill det eftersom man trotts allt kan ge barnen yoghurt på burk i alla fall från 6 månader (från hipp) och 8 månader (nestlé eller semper). Mina små fyller 8 månader imorgon så de börjar ju närma sig rätt ålder.

    Tack för alla inlägg och andra tips på hur man kan fixa bebisarnas magar

  • vittra

    La Lola skrev 2009-05-07 15:01:33 följande:


    BVC ska ju dessutom följa de rekomendationer som Livsmedelsverket har....
    Ja, haha men det gör de sällan...
  • Bega

    Jag vet inte vad jag ska skriva men jag vill titta på film här om man kan det så vill jag det så gärna**)))))))) :) !!!!!!!!


    Hej
  • Snuttis2

    Här är rek enligt livsmedelsverket och 1177!

    Vänta med att ge mjölk som dryck och större mängder l eller yoghurt tills barnet har fyllt ett år. Mjölk innehåller i och för sig många viktiga vitaminer och mineraler, men bara lite järn. Om barnet får mycket mjölk eller mjölkprodukter är det risk att barnet inte orkar äta tillräckligt av annan mat, som är mer järnrik. Genom bröstmjölk, ersättning eller tillskottsnäring får barnet dessutom tillräckligt med mjölk ändå, som är bättre anpassad till barnet.

  • Aliona

    Jag skulle också ha följt rekomnendationerna på livsmedelsverket om något. Men jag tänker också att rekommendationerna är generella, och att det alltså säkert inte nämnvärt påverkar järnupptaget om du ger a-fil några dagar tills barnets mage är bättre.

    Annars finns det många andra alternativ mot trög mage. Messmör gör susen t.ex., innehåller dessutom massa järn och brukar vara uppskattad smak bland små barn. Du kan också lägga katrinplommon i blöt och ge barnet vattnet att dricka. Smakar saft och sätter igång magen. Vid riktig förstoppning kan du mixa plommonen till puré och ge det med sked. Sempers magdroppar inbehåller bakterier liknande a-filens.

Svar på tråden A-fil - hur gamal ska barnet vara?