• sockervadd1

    Lära sitt barn ord till 18 månaders-kontrollen!

    Jag undrar hur ni som är hemma tills 1,5 år tänker om det här.

    Det är som så att på 18 månaders kontrollen så bör ens barn kunna antal ord och det ställs höga krav på oss mammor att nöta in orden osv.
    Allt hänger på oss då att försöka lära in det...

    Hur tänker ni kring det?

  • Svar på tråden Lära sitt barn ord till 18 månaders-kontrollen!
  • Sencha

    Va?
    Det är väl inget "bör"? Det är väl en koll av om de kan eller inte?
    Det ställs väl inga krav på att någon ska nöta in ord eller sitta och lära barnen?


    0401 & 0807
  • sockervadd1

    Känns som det. Och folk säger: Se till att hon börjar på föskola för då lär dem sig snabbt av varandra..
    Vår flica kunde krypa innan 8 månader och är tidig men talet undrar jag om man ska hetsläsa för att nöta in ord..

  • Alvi

    Jag tänker ungefär så här: Hoppa och skit så får ni randiga ben, BCV-idioter! {#lang_emotions_yell}

    INGEN ska tala om för mig att jag ska NÖTA in lärdom i mitt lilla barn!! INGEN!

    Själv satt jag stolt som en tupp och deklarerade att min 18-månaders säger mamma, pappa och tack (hela SJU ord mindre än rekommenderad kunskap!) men nog fan kunde han teckna 15 ord! (Med händerna alltså...)

    Kommunikation som kommunikation! Förstår ni ofta vad han menar? Kan han kommunicera med pekningar, lite skrik och kanske skak på huvudet? Det räcker tycker jag!

    GRRR!


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • MaaliiinS
    sockervadd1 skrev 2009-05-07 11:36:39 följande:
    Jag undrar hur ni som är hemma tills 1,5 år tänker om det här. Det är som så att på 18 månaders kontrollen så bör ens barn kunna antal ord och det ställs höga krav på oss mammor att nöta in orden osv. Allt hänger på oss då att försöka lära in det...Hur tänker ni kring det?
    Var har du fått det ifrån, att man ska nöta in orden? Jag förstår inte alls varför du tycker att det är en grej. Ditt barn kan väl de ord ´han eller hon kan vid den åldern, inte mer med det!
  • Alvi
    MaaliiinS skrev 2009-05-07 11:54:33 följande:
    Var har du fått det ifrån, att man ska nöta in orden? Jag förstår inte alls varför du tycker att det är en grej. Ditt barn kan väl de ord ´han eller hon kan vid den åldern, inte mer med det!
    På kontrollen då de ska kunna bygga klossar och slå ihop dem, eller nåt sånt, frågade först BVC-tanten om han kan det. "Öööh... vet inte...?" sade jag. "Har ni inte tränat sånt?" säger tanten då?! Eh näääe!? Skulle man det?!

    Skicka gärna med en broschyr när vi lämnar BB då, som beskriver exakt vad man ska träna sina barn på innan varje BVC-besök!
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Girlinthecity
    Alvi skrev 2009-05-07 11:45:51 följande:
    Jag tänker ungefär så här: Hoppa och skit så får ni randiga ben, BCV-idioter! INGEN ska tala om för mig att jag ska NÖTA in lärdom i mitt lilla barn!! INGEN! Själv satt jag stolt som en tupp och deklarerade att min 18-månaders säger mamma, pappa och tack (hela SJU ord mindre än rekommenderad kunskap!) men nog fan kunde han teckna 15 ord! (Med händerna alltså...) Kommunikation som kommunikation! Förstår ni ofta vad han menar? Kan han kommunicera med pekningar, lite skrik och kanske skak på huvudet? Det räcker tycker jag! GRRR!
    Ja, fast nu står det ju inte att BVC sagt att man ska nöta in det? Det är väl mest TS uppfattning.
  • Alvi
    Girlinthecity skrev 2009-05-07 12:02:15 följande:
    Ja, fast nu står det ju inte att BVC sagt att man ska nöta in det? Det är väl mest TS uppfattning.
    Jag uppfattar det som att det kommer från BCV: "....bör ens barn kunna antal ord och det ställs höga krav på oss mammor att nöta in orden... "
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • vittra

    För det första vill jag säga att vi har inte ens någon 18-månaders kontroll här, för det andra anser jag att det där sköter sig självt. Prata med barnet helt enkelt. Jag tror inte man kan stressa på något som barnet ändå inte är moget för.

    Slutligen vill jag säga att det ÄR inte så satans viktigt att alla barn kan säga 8 ord eller vad det är när dom är 1½ år, väldigt många barn gör det INTE och är fullt friska ändå!

  • Lykketrollet
    Alvi skrev 2009-05-07 11:59:41 följande:
    På kontrollen då de ska kunna bygga klossar och slå ihop dem, eller nåt sånt, frågade först BVC-tanten om han kan det. "Öööh... vet inte...?" sade jag. "Har ni inte tränat sånt?" säger tanten då?! Eh näääe!? Skulle man det?! Skicka gärna med en broschyr när vi lämnar BB då, som beskriver exakt vad man ska träna sina barn på innan varje BVC-besök!
    Haha, ja, det fick jag höra också på en kontroll med dottern. Jag visste inte om hon kunde peka på olika kroppsdelar, så vi fick frågan om vi inte hade tränat på det. What?
Svar på tråden Lära sitt barn ord till 18 månaders-kontrollen!