• Äldre 8 May 07:40
    20897 visningar
    26 svar
    26
    20897

    Vad kostar ditt barn i månaden

    I en tråd ifrågasatte en bonusmamma om ett barn verkligen kosta 2700 kr i månaden. Hon undrade om det underhåll på 1350 kr som hennes sambo betalade för sin son kanske var för mycket. Då började jag fundera på vad mina barn kostat senaste året utslaget i månadskostnad. Jag räknade på mat, kläder och skor, hygien (inkl. frissan) hobby, lek och nöjen (inkl dator och mobil), vård (mediciner, glasögon, försäkring, VAB, barnomsorg) övriga stora inköp (som vagn och bilbarnstol). Jag räknar inte med del i boende, bil, el och sånt

    VAd kostar ditt barn? Räkna ut det om du vågar

    Detta var vad jag kom fram till:

    Flicka 10 år

    Mat 12 000
    Kläder och skor 9 600
    Hygien 1200
    Hobby och lek (ridning, scouter, ny cykel, födelsdagspresenter, julklappar, leksaker, böcker, semesterresa, bio mm) 13 500
    Vård (glasögon, allergimedicin mm) 9 700
    Övrigt (möbler) 500

    Totalt 46 500
    Månaden 3 875

    Flicka 6 år

    Mat 12 000
    Kläder 8 400
    Hygien 1200
    Hobby och lek (simning, födelsdagspresenter, julklappar, leksaker, böcker, semesterresa, bio mm) 11 500
    Vård 8700

    Totalt 41 800
    Månaden 3483

  • Svar på tråden Vad kostar ditt barn i månaden
  • Äldre 8 May 17:44
    #11

    Jag tycker inte hon kostar mer än egentligen blöjorna, sitt ekologiska duschtvål och de kläder vi väljer att köpa till henne (man behöver ju inte handla hur mycket som helst) + fsk avgiften så klart. Det andra som möjligen tillkommer känns inte som riktiga utgifter.

  • Äldre 8 May 19:06
    #12

    Är det ingen som räknar med större boende kostnad? Varenda en jag känner som skaffat barn har också skaffat större boende, pga av barnen. Större boende = större boende utgift.

    Säg inte att barn inte kostar mer än blöjor och kläder innan dom blivit tonåringar.

  • Äldre 8 May 20:52
    #13

    M Y L F skrev 2009-05-08 19:06:36 följande:


    Är det ingen som räknar med större boende kostnad? Varenda en jag känner som skaffat barn har också skaffat större boende, pga av barnen. Större boende = större boende utgift.Säg inte att barn inte kostar mer än blöjor och kläder innan dom blivit tonåringar.
    Vi har samma boendekostnad som innan barnen. Och vi kommer att få plats i det här huset med barnen oxå, så vi behöver inte byta boende.
  • Voffli­s
    Äldre 8 May 21:58
    #14

    Ja, min dotter kostar ganska mycket. Det är ju inte bara mat, kläder, hygien och sådant utan också diverse leksaker, cykel m.m. Det är ju dyrt att ha barn...

  • Äldre 9 May 08:58
    #15
    Duckan74 skrev 2009-05-08 13:39:53 följande:
    Wow, ingen aning! Bokför man verkligen sånt?
    Bokför nej, men jag har räknat på det eftersom jag får så lite underhåll av tonåringarnas pappa. Blev då nyfiken på hur mycket jag personligen låg ute med som han slapp.
  • Äldre 10 May 19:55
    #16

    vita stenen skrev 2009-05-08 20:52:22 följande:


    M Y L F skrev 2009-05-08 19:06:36 följande:
    Vi har samma boendekostnad som innan barnen. Och vi kommer att få plats i det här huset med barnen oxå, så vi behöver inte byta boende.
    Fast dom flesta bor inte i ett hus, utan att fått barn. Dom flesta bor mindre för att dom inte behöver bo större och när barnen kommer så känner många att dom bor för trångt och flyttar till större. Det gäller hela min umgänges krets, ingen bor kvar i 1:an i stan som man hade när man var singel och ung och utan barn.

    Ni är ju ett undantag då ni redan verkar bo i ett hus, men det är ju inte många som har möjligheten/ eller inte vill lägga pengarna på det innan barnen.

    Man får räkna minst 1000 kr per rum extra om man flyttar.
  • Duckan­74
    Äldre 10 May 20:01
    #17

    Majsan70, jag förstår.

  • Äldre 10 May 21:45
    #18
    Majsan70 skrev 2009-05-08 17:41:08 följande:
    Mina två tonåringar kostar tillsammans ca 98000 per år blygsamt räknat. Så per månad o tonåring...4083 kronor...men som sagt summan är blygsam. Vad 5 åringen kostar vet jag inte faktiskt.
    Precis... små barn små utgifter stora barn STORA utgifter.... *ryser* min hand är som en sil... pengarna bara rinner... =)
    Det som inte dödar härdar...
  • Äldre 11 May 12:56
    #19

    Ingen aning. Men jag är rätt säker på att han, som nu bara är 15 månader, kommer att kosta betydligt mer än vad han drar in de närmaste 19 åren. :)

  • abnoct­o
    Äldre 12 May 12:50
    #20

    Ju större barnen blir ju dyrare upplever jag att de kostar. Hon som tyckte att underhållet var stort kanske hade ett litet barn. Min 15-åring äter mig just nu ur huset, det hinner inte gå två timmar efter en måltid så håller han på att hungra ihjäl igen, det kostar........ men jag ser glädjen i att få träffa barnen och det straffas ekonomiskt.

  • Äldre 12 May 19:06
    #21

    Mina stora ungar (nu 18 resp 19 år) kostade runt 6000:-/månad utan att räkna med boendekostnad, semester, försäkringar, mediciner & läkare mm.
    Det var bara mat, kläder, fickpengar, nöjen och hygien.

    De små (nu 2 resp 3 år) kostar ungefär 4000:-/månad om jag räknar på samma sätt som ovan, dock utan fickpengar.


     


    Ska man räkna ALLT blir det...... dyrt!!!!! (fast värt varenda krona!)


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • logg81
    Äldre 12 May 19:17
    #22

    Har inte den blekaste...
    Men på ett ungefär...

    Flicka 1,5 år
    Mat 1000 kr (inkl allt man får tag i i en mataffär typ blöjor osv)
    Medicin 100 kr
    Övrigt 400 kr

    Summa... 1500/månad.

    Än så länge har hon inte så dyra utgifter och jag är väldigt ekonomisk av mej. Letar grejer på loppis o secondhand... Fyndade en Bobbycar på myrorna för 35 kr och en hokuspokusstol på en loppis för 20 kr... Så än så länge har jag inte känt av de svidande utgifterna.

    Jag har oxå fått enorm hjälp av min kompis. Hon dumpade 3 flyttkartonger med bebiskläder efter sina 3 töser här och vartefter hennes tjejer vuxit ur har hon dumpat mer kläder här. Jag skulle kunna öppna butik känns det som ibland...
    Leksaker, växasäng och lite plock o pill har hon dumpat här med.
    Hon är världens bästa vän!

    Min granne kommer ner med kläder efter sina 2 barn med emellanåt. En dag stod hon med en hel kasse skor... Underbar granne!

    O så är jag soprumsgalen Hittade en gåstol i soprummet någon hade kastat. Och det fanns inte ett enda fel på den! Gissa hur glad jag blev!!!
    Skötbord har jag 2 st... båda från soprum

    Med lite vim och klorin går det mesta att få rent och bacillfritt... Jag är inte kräsen så... Jag har inte råd att vara kräsen.
    Jag vet att man inte får sno från soprum... hi hi hi.... men det ingen ser kl 03.30 på natten mår ingen dåligt av Och en fattig ensamstående mamma får sno liiiiiite... :-P


    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Äldre 12 May 19:19
    #23
    logg81 skrev 2009-05-12 19:17:30 följande:
    Har inte den blekaste... Men på ett ungefär...Flicka 1,5 årMat 1000 kr (inkl allt man får tag i i en mataffär typ blöjor osv)Medicin 100 krÖvrigt 400 krSumma... 1500/månad. Än så länge har hon inte så dyra utgifter och jag är väldigt ekonomisk av mej. Letar grejer på loppis o secondhand... Fyndade en Bobbycar på myrorna för 35 kr och en hokuspokusstol på en loppis för 20 kr... Så än så länge har jag inte känt av de svidande utgifterna. Jag har oxå fått enorm hjälp av min kompis. Hon dumpade 3 flyttkartonger med bebiskläder efter sina 3 töser här och vartefter hennes tjejer vuxit ur har hon dumpat mer kläder här. Jag skulle kunna öppna butik känns det som ibland... Leksaker, växasäng och lite plock o pill har hon dumpat här med. Hon är världens bästa vän! Min granne kommer ner med kläder efter sina 2 barn med emellanåt. En dag stod hon med en hel kasse skor... Underbar granne! O så är jag soprumsgalen Hittade en gåstol i soprummet någon hade kastat. Och det fanns inte ett enda fel på den! Gissa hur glad jag blev!!! Skötbord har jag 2 st... båda från soprum Med lite vim och klorin går det mesta att få rent och bacillfritt... Jag är inte kräsen så... Jag har inte råd att vara kräsen. Jag vet att man inte får sno från soprum... hi hi hi.... men det ingen ser kl 03.30 på natten mår ingen dåligt av Och en fattig ensamstående mamma får sno liiiiiite... :-P
    Och lite miljötänk är aldrig fel
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Blommy­Ness12
    Äldre 12 May 19:19
    #24

    Pojke 6 månader
    Blöjor; 500 kr.
    Välling; 130 kr
    Kläder; 500 kr.
    Mat; 2-300 kr.

    Så ungefär 1430 kronor då allt sammantaget ungefär.
    Jag lagar egen barnmat.

  • Blommy­Ness12
    Äldre 12 May 19:21
    #25
    BlommyNess12 skrev 2009-05-12 19:19:51 följande:
    Pojke 6 månaderBlöjor; 500 kr.Välling; 130 krKläder; 500 kr.Mat; 2-300 kr.Så ungefär 1430 kronor då allt sammantaget ungefär.Jag lagar egen barnmat.
    Detta på en månad då.
  • logg81
    Äldre 12 May 19:21
    #26
    Leone i Västerås skrev 2009-05-12 19:19:33 följande:
    Och lite miljötänk är aldrig fel
    Ja där fick jag in det i mina argument
    Jag skyller på miljön om jag blir påkommen någon natt... ha ha ha
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
Svar på tråden Vad kostar ditt barn i månaden