• Äldre 12 May 22:52
    5154 visningar
    31 svar
    31
    5154

    Nu är vi tillbaka!

    Idag kom vi äntligen tillbaka från Nigeria med vår dotter! Vi åkte den 4 april så det var en lååång resa.

    Det känns helt overkligt att se henne ligga i vår säng och sova. På nattduksbordet står fortfarande de bilder på henne vi tittade på innan resan. Det går inte alls att omfatta att hon nu är vår dotter och att hon ska bo här med oss. Det kanske sjunker in om ett par dar.

    Just nu är vi mest trötta efter några dagars problem med myndigheterna där nere. De ville inte släppa iväg oss ur landet med dottern innan de hade kollat upp att vi inte sysslade med trafficking. Det har varit en mycket påfrestande resa, på många sätt, men när hon vaknar på natten och är ledsen och då kryper ihop intill mig och somnar inser jag att det var värt varenda liten svettdroppe.

  • Svar på tråden Nu är vi tillbaka!
  • Äldre 14 May 18:55
    #21

    Välkomna hem lycka till.

  • Äldre 14 May 18:55
    #22

    VÄLKOMNA! Åh vad roligt att allt gått bra, trots problemen vid hemresan. Jag är så glad för er skull!

  • Ethi
    Äldre 14 May 21:22
    #23

    Välkomna hem! Oj, vad tiden går fort! Jag tyckte att det var typ igår ni fick barnbesked, hahaha. Men oj, vad tufft det låter innan ni fick komma hem... Jag har förstått att det är en tuff och annorlunda resa men att praktiskt taget bli anklagad för trafficking måste ha känts väl magstarkt

    Men, nu är ni hemma! GRATTIS till dottern och hemkomsten!

  • Äldre 15 May 09:16
    #24

    Tack alla!

    Hon blev 7 månader i tisdags och har redan 4 tänder, kan sitta själv, ställer sig upp om man håller i hennes händer. Alla de sakerna lärde hon sig under en veckas tid och det är så roligt att få ha varit med om dessa utvecklingssteg i hennes liv.

    Det var lite olika saker som gjorde att det drog ut på tiden. När vi skulle till domstolen så visade det sig att domaren var på bröllop istället så vi fick skjuta upp det en vecka. Hon tog nämligen bara emot adoptionsärenden på torsdagar. Fast sen fick vi komma dit redan på tisdagen ändå då vår representant varit påstridig och påtalat att vår dotter var lite sjuklig av sig. Nigeria är ett speciellt land och man får vara beredd på att vad som helst kan hända när som helst. Men folk är otroligt trevliga och alla är väldigt barnkära. Alla vill gulla med barnen, vilket både är roligt och ibland lite besvärande. Det blir mycket personliga möten och vi bodde exempelvis hemma hos chefen för stiftelsen under en vecka när det inte fanns hotellrum.

    Men allt krångel vid hemresan atr priset! Att bli kvarhållen och utredd av säkerhetspolisen är inte precis en drömavslutning på en adoptionsresa. Stiftelsen som AC samarbetar med där nere och som arrangerar alltihop håller nu på att se över sina rutiner och ser över hur kontakterna med säkerhetspolisen ska fungera, så det ska inte behöva hända fler familjer.

  • KimKat­t
    Äldre 15 May 11:59
    #25

    Härligt att läsa om sessans snabba utveckling

    Jag förstår att det måste känts underligt med detta speciella levnadssätt. Vi får se hur vi kommer att uppleva det. Det där sista hoppas jag verkligen att de gör något åt så att det inte sker igen. Sådant får egentligen inte hända. Klart att det är bra att de är alerta vad det gäller trafficking men någonstans måste de ju lära sig vad som är äkta eller inte.

  • hjärta­ns barn
    Äldre 15 May 17:15
    #26

    Välkomna hem med er lilla sessa !

  • Äldre 15 May 23:02
    #27

    Grattis och välkomna hem!!

    Förstår er frustration och irritation och oro att knappt ta sig hem. Vi hade gryma problem och tog oss knappt ut ur Indien när vi skulle hämta våra Prinsar.
    Som tur är "glömmer" man sånt fort.

    Lycka till!!


    CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire
  • mimpen
    Äldre 16 May 18:52
    #28

    Grattis till dottern, och välkomna hem!

    Avslutningen på er resa låter förfärlig! En sån där mardröm som man tänker kan hända, men som man ändå innerst inne inte tror kan hända i alla fall... Jag var skitnervös på flygplatsen vid båda våra adoptionsresor. Man är så sårbar! Skönt att det löste sig i alla fall. Hur länge blev ni fördröjda??

  • Vimsa2
    Äldre 16 May 21:41
    #29

    En nyfiken fråga; TS var det kanske du som var på öppna förskolan för adoptivbarn i Haga Göteborg nu i fredags? Det var en mamma där med sin lilla söta flicka från Nigeria och de hade kommit hem 2 dagar innan.

  • Äldre 16 May 21:44
    #30

    Välkomna hem med er lilla dotter !

    Kramar/ Kluran

  • Äldre 17 May 11:57
    #31

    Mimpen: vi blev kvarhållna i två dygn. Så det var inte jättelänge, men det kändes som en evighet och utan information blir rätt snabbt koko.

    vimsa2: nej, det var inte jag, det var våra reskamrater som åkte ihop med oss. Kommer nog att bege oss dit vad det lider, så då kanske vi ses där längre fram?

Svar på tråden Nu är vi tillbaka!