• camillas1985

    Göra egen koksaltlösning. Riskfritt?

    En som vi pratade med på barnakuten förut avrådde från att göra egen koksaltlösning pga att om man gör fel så kan slemhinnorna i näsan skadas. Men är det inte 1 dl vatten och 1 krm salt som gäller? Om det är så att man har de rätta måtten så borde det väl inte vara någon fara?
    Apoteket har stängt och lillen är täppt så därför undrar jag.
    Gör ni egen?

  • Svar på tråden Göra egen koksaltlösning. Riskfritt?
  • a mor

    Har man de rätta måtten är det ingen fara. Kan tänka mej att dom är rädda för att man ska blanda för salt lösning, vilket nog inte är så bar att spola någons näsa med.

  • nahna87

    Jag gör alltid egen koksalt lösning å använder mig av dom måtten, så har även min mamma gjort i sin tur.. Min dotter har iaf inte tagit skada av det, tycker mest om det faktiskt :) Hehe.
    Lycka till!

  • mady

    på apoteket igår skulle jag köpa en stor flaska och han frågade vad jag skulle använda den till. När jag sa näsan så rådde han mig att göra egen istället för att köpa. 1% 5ml salt på 5dl vatten.

  • mady

    så länge den är klar i färgen eller rättare sagt så länge den är klar och inte grumlig, é ju inge färg på vatten förvaras i kylskåp, värm det till kroppstemp innan användandet.

  • zenobia1

    På sjukvårdupplusningen 1177,  står det att man skall ta ett kryddmått till en deciliter vatten när man gör koksaltlösning.

  • zenobia1

    Alltså 1 kryddmått salt till 1 dl vatten. Apoteken och barnmott har slutat berätta hur man gör koksalt själva för det har hänt att någon tog för stark saltlösning och baddade ett öga på ett barn och hon fick frätskador på ögat, så man får ju vara väldigt försiktig.

  • Lolitastar

    Men hur fasen lyckas man med det?! Man testar väl för fan på sig själv först?!

    Jag har tagit det ett steg längre, jag har testat vilka barnshampon som svids, för hur ska man annars veta?

  • Kvaarn

    1 tsk till 5 dl vatten = 1 krm till 1 dl. Vattnet har då samma salthalt som kroppen (0,9%) detta kallas för fysiologiskt saltvatten. (inget jod)

  • KissTimone
    Lolitastar skrev 2014-12-04 17:20:23 följande:

    Jag gör mycket i taget, 5dl kokande vatten 0, 5 tsk havssalt inte vanligt 

    >> VARFÖR??
    vanligt hushållsalt är det samma som havssalt. endast storleken på kornen är olika.
    Det finns inte olika typer av NaCl salt... (havssalt/hushållssalt)... det enda som man ska tänka på är att man ej skall anv. salt med jodd, eller grovsalt (då jag hört att då den inte ämnas ätas direkt så är det ej lika höga hygieniska krav på denna produkt)... Förvara lönsingen i kylen. Hållbarhet såsom vatten i en sluten behållare i kylen. Ingen skillnad. Använd näsan, luktar det skummt, kassera!

    //Timone - Leg Sjuksköterska, IVA


  • KissTimone

    Tips. prova efter du blandad lösningen på dig själv först. Om det är irriterande, så tål dina slemmhinnor det bättre än den lillas.

    //Timone - Leg. SSK

  • KissTimone

    Tips. prova efter du blandad lösningen på dig själv först. Om det är irriterande, så tål dina slemmhinnor det bättre än den lillas.

    //Timone - Leg. SSK

Svar på tråden Göra egen koksaltlösning. Riskfritt?