• Svar på tråden SOS- alarm?
  • Hoppsan85
    Faile skrev 2012-02-02 14:31:45 följande:

    Varför inte? Sjukvårdskunniga behövs ju bara till samtalen som gäller just sjukvård, vilket är en liten del av samtalen, inte alla.

    Sedan var mitt svar inte baserat på vad jag själv tycker, utan hur det faktiskt är.   

    Funkar väl inte riktigt så.... Du kan inte komma helt utan erfarenhet eller någon relevant utbildning och får jobb där.
  • Faile
    Hoppsan85 skrev 2012-02-02 14:33:59 följande:

    Funkar väl inte riktigt så.... Du kan inte komma helt utan erfarenhet eller någon relevant utbildning och får jobb där.

    Jo det funkar precis så. Annars hade jag inte skrivit det.

    För att få jobb som alarmoperatör krävs varken sjukvårdsutbildning eller sjukvårdserfarenhet.   
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Hoppsan85
    Faile skrev 2012-02-02 16:52:25 följande:

    Jo det funkar precis så. Annars hade jag inte skrivit det.

    För att få jobb som alarmoperatör krävs varken sjukvårdsutbildning eller sjukvårdserfarenhet.   

    Det krävs en viss erfarenhet.
  • Faile
    Hoppsan85 skrev 2012-02-02 16:53:53 följande:

    Det krävs en viss erfarenhet.

    Nej det gör det inte. Jag vet det här med 100% säkerhet så jag fattar inte varför du fortsätter tjafsa.
    Många av dem som sitter på tex sos i sthlm idag har ingen sjukvårdsutbildning överhuvudtaget ( utom de kurser de gått via jobbet på just sos ). En var kundtjänstmedarbetare och hade det som enda referens, en annan var resesäljare innan osv.

    Sedan kan man bli anställd i egenskap av just sjuksköterska och då krävs naturligtvis en sjuksköterskeutbildning. Men jag föreställer mig att uskan i tråden inte söker sjuksyrrajobb utan alarmoperatörstjänst.  
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Hoppsan85
    Faile skrev 2012-02-02 17:09:29 följande:

    Nej det gör det inte. Jag vet det här med 100% säkerhet så jag fattar inte varför du fortsätter tjafsa.
    Många av dem som sitter på tex sos i sthlm idag har ingen sjukvårdsutbildning överhuvudtaget ( utom de kurser de gått via jobbet på just sos ). En var kundtjänstmedarbetare och hade det som enda referens, en annan var resesäljare innan osv.

    Sedan kan man bli anställd i egenskap av just sjuksköterska och då krävs naturligtvis en sjuksköterskeutbildning. Men jag föreställer mig att uskan i tråden inte söker sjuksyrrajobb utan alarmoperatörstjänst.  

    De har ju fortfarande ERFARENHET! Det kommer inte direkt från gymnasiet utan någon som helst erfarenhet!
  • Faile
    Hoppsan85 skrev 2012-02-02 17:11:39 följande:

    De har ju fortfarande ERFARENHET! Det kommer inte direkt från gymnasiet utan någon som helst erfarenhet!

    Jaha, jag har ju tidigare poängterat att jag menade sjukvårdsutbildning eller sjukvårdserfarenhet och trodde då att det var det du syftade på.

    Men då är vi ju överens. Nej, en person utan någon som helst arbetslivserfarenhet blir nog inte anställd nej.  
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Hoppsan85
    Faile skrev 2012-02-02 17:16:19 följande:

    Jaha, jag har ju tidigare poängterat att jag menade sjukvårdsutbildning eller sjukvårdserfarenhet och trodde då att det var det du syftade på.

    Men då är vi ju överens. Nej, en person utan någon som helst arbetslivserfarenhet blir nog inte anställd nej.  
    Nej, pratar om arbetslivserfarenhet Men har man sjukvårdserfarenhet så är det meriterande.
  • Scream2
    kimsi skrev 2012-02-02 06:21:28 följande:
    Ja fast i just Emils fall kan du väl inte neka till att ssk gjorde en enorm felbedömning och det borde ha insetts redan utan facit i hand. Antar att du hört bandupptagningen?

    Sedan är det många yrken som innnebär både hot och risk att Aftonbladet nappar med ett löp....

    Varför hakar du upp dig på Emil fallet? Jag nämnde aldrig det...jag pratar om den generella situationen att jobba på SOS alarm i dagsläget! Inte om ssk gjort fel eller inte....

    Men vilken yrkesgrupp har florerat oftast på Aftonbladets och Expressens löp sista året? Om man ser till kategorin vi väljer en yrkesgrupp vi vill kasta så mkt skit på som möjligt och dessutom så onyanserat det bara går!!!! 
  • kimsi
    Scream2 skrev 2012-02-02 21:13:00 följande:
    Varför hakar du upp dig på Emil fallet? Jag nämnde aldrig det...jag pratar om den generella situationen att jobba på SOS alarm i dagsläget! Inte om ssk gjort fel eller inte....

    Men vilken yrkesgrupp har florerat oftast på Aftonbladets och Expressens löp sista året? Om man ser till kategorin vi väljer en yrkesgrupp vi vill kasta så mkt skit på som möjligt och dessutom så onyanserat det bara går!!!! 
    Varför jag hakar upp mig, jo kanske för att just fallet med Emil har väl varit den mest centrala i media när det kommer till brister inom SOS. Och eftersom du lyfte fram den negativa bild media målar ut av yrket så är väl det fallet i allra högsta grad relevant.

    Och kommer det till fler yrkesgrupper som målats ut i media på sista tiden så hör även äldreomsorgen dit. Många yrken innebär som sagt hot, negativ bild i media där enbart brister lyfts fram och då oftast där bara ena sidan får komma till tals.

    Jag är undersköterska inom äldreomsorgen och läser dessutom till socionom, också en yrkesgrupp som hängs ut som personer som enbart förstör livet för andra och hot blir en del av vardagen. Men det innebär inte att jag inte vill jobba inom det.
  • Scream2
    kimsi skrev 2012-02-03 07:24:33 följande:
    Varför jag hakar upp mig, jo kanske för att just fallet med Emil har väl varit den mest centrala i media när det kommer till brister inom SOS. Och eftersom du lyfte fram den negativa bild media målar ut av yrket så är väl det fallet i allra högsta grad relevant.

    Och kommer det till fler yrkesgrupper som målats ut i media på sista tiden så hör även äldreomsorgen dit. Många yrken innebär som sagt hot, negativ bild i media där enbart brister lyfts fram och då oftast där bara ena sidan får komma till tals.

    Jag är undersköterska inom äldreomsorgen och läser dessutom till socionom, också en yrkesgrupp som hängs ut som personer som enbart förstör livet för andra och hot blir en del av vardagen. Men det innebär inte att jag inte vill jobba inom det.

    Du hängde upp dig på om ssk gjort fel eller inte, det var inte det saken handlade om!

    Socialen hängs också ut, men frågan är om det är en lika frekvent och lika svartmålande som SOS i dagsläget. Polisen hängs ut, äldrevården, osv...men just SOS och för all del ambulansen har det varit ett mediadrev utan dess like på. OCH det är ett yrke som blir väldigt utsatt direkt! En socionom har längre tid med sina fall, äldreomsorgen vårdar sina längre, SOS är här och NU och just att folk verkligen klagar på enbart pga det de läser i tidningarna och sen ger sig på både SOS och ambulanspersonal direkt! Jag blir också sur på SOS, för pga deras rädsla för att det ska bli fel, så blir det FEL...många körningar blir för högt prioriterade, vilket då ger risker i förlängningen, patienter som inte ska ha ambulans får det, vi kör mer blåljus fast det inte behövs osv osv osv....så pga mediadrevet, vem blir lidande i slutändan? JO, den svårt sjuke patienten...för att Aftonbladet och Expressen triggar Svensson att inte lita på SOS och ambulans.....
Svar på tråden SOS- alarm?