• Monsa

    Smörgåstårta

    Hej på dig!

    Har du hunnnit få ihop din smörgåstårta än?

    Om inte har du ett annat recept här:

    Formfranska, jättefranska brukar va bra, skär bort alla kanter.
    Du bestämmer sälv hur stor den ska va och ungefär hur mycket fyllning där efter.

    Den ska göras dagen innan så den saftar till sig.

    Gör ett klister av lättcremefraiche och lite majonnäs , du kan också använda 8% fraiche i, blanda så du har en bunke med klister som jag kallar det, det ska du använda mellan alla lager att smörja den med.

    Smöra alla bröd.
    Lägg på första lagret med formfranska, lägg lite klister på,

    Lager1. Ett lager ost, gärna någon mild som inte tar all smak, port salut kanske.
    Röra: Ägg , dill, majonnäs, cremefraiche, lite grovmalen svartpeppar om man vill.
    ett gäng bröd på igen som är smörade, klister på och sen
    Lager2. Röra: Leverpastej, bredbar, hackad gurka eller bostongurka, cremefraiche och lite lite majonnäs i, gör en smet som du kan bre ut. tjock men bredbar.
    ett gäng bröd på igen som är smörade, klister på och sen
    Lager3. Röra: Skinka, cremefraiche, lite majonnäs, lägg i lite på känn så du känner att det smakar majonnäs men inte för mycket.
    Jag brukar ha rökt skinka, kan du ju välja vad du vill ha.

    Om man vill ha tre lager så är den ju nästan färdig nu, då är det bara ett lager smörgås till på och sen klister men om du vill ha ett till så brukar jag lägga ett lager skinka innan leverpastejen och blanda i lite pepparrot i, i såna fall så kan man utesluta majonnäsen i det lagret.

    Så nu har du en fin tårta som ska smörjas med klister överallt och sen plastas in i plastfolie, använd inte ugnsfolie då den gärna fastnar med små flagor kvar på tårtan.

    Dagen efter så smörjer du den lite till med klistret och klär den med ost, gör pepparrotsgrädde , vispa grädde och blanda i lite pepparrot och lägg i skinkrullar som du lägger ovanpå tårtan, räkor, gurka tomat, och citron.

    Världens godaste smörgåstårta som alla älskar och ursprungsreceptet kommer från min morfar som var köksmästare och som han brukade göra dom sen har jag modifierat det lite så det blivit lite lite bättre.

    Det är lite svårt med ingredienserna för jag gör på känn men ett gäng cremefraiceburkar 3 stora burkar i alla fall minst tror jag och i burk majonnäs, ett stort paket med leverpastej, brukar köpa lulles, 1-2 gurkor,eller en burk bostongurka, skinka , 600 g kanske, i pkt dill, ägg en 20 st kanske.
    Så svårt jag brukar handla massa och i regel göra två så det blir lite annat då, massa räkor ovanpå i alla fall.

    Formfranska tar du så mycket du behöver, beror ju på hur många lager och hur stor den ska va, brukar göra på unsplåt, så du får räkna, det försvinner ju lite när man skär väck kanterna.

    Har jag glömt nåt eller blev det alldeles snurrigt så fråga om du tyckte den verkade bra!

    För den som vil så kom ihåg att alla grejerna kan man ha lightgrejer istället och det blir minst lika gott!

    Ha det gott och Lycka Till!

Svar på tråden Smörgåstårta