• Äldre 19 May 18:48
    1542 visningar
    9 svar
    9
    1542

    Blodgrupp

    Jag tror inte att du behöver ta reda på din mans blodgrupp, däremot kollar de upp barnets blodgrupp efter förlossningen och skulle det visa sig att barnet är Rh-pos så får du en spruta för att förebygga immunisering vid ev ny garviditet.

    Jag är Rh-neg, min dotter är Rh-pos och jag fick en spruta efter förlossningen. Nu väntar jag nr 2, har fått ta ett extra blodprov för att kolla så att ingen immunisering har påbörjats. Hittills har det gått bra och enl min BM så kommer det inte heller att hända något då jag är så långt gången i graviditeten (v 30).


    ♥♥ INGRID 14/4 -07 & LillaLiten med BF 31/7 -09 ♥♥
  • Äldre 20 May 17:01
    #9
    Caaatrin skrev 2009-05-20 13:29:45 följande:
    Okej, tack för svaren. Hon sa något om att jag skulle få ta ett blodprov i slutet av graviditeten. Men de är de jag har tidigare varit gravid och fick ingen spruta efter de.
    Hur länge sedan är det sedan du var gravid..? Kollade de barnets blodgrupp då? Kanske var även barnet Rh-neg, då behövs ingen spruta... Är det länge sedan kanske rutinerna ändrats, jag är dåligt insatt i det...

    Tror att man tidigare gav "immuniseringsspruta" även vid aborter och missfall men tror inte att det är rutin att göra det nu längre. Jag fick missfall mellan mina båda graviditeter och då fick jag ingen spruta... Tror att det har med att risken för att antikroppar ska bilda är relativt låg då...

    Hör med din BM om du är osäker, hon borde ha svar på dina funderingar...
    ♥♥ INGRID 14/4 -07 & LillaLiten med BF 31/7 -09 ♥♥
Svar på tråden Blodgrupp