• sommarblomma1

    Tips på kalla luncher

    Hej!

    Jag ska snart börja jobba igen efter mammaledigheten och har pysslat ihop mitt jobbschema så att dottern inte behöver vara för länge på dagis. Det innebär att jag tre dagar i veckan åker hem strax efter lunch med tanken att jag ska äta på tåget hem istället.

    Har du några bra tips på ej varma luncher som jag kan ha med mig och sätta i kylskåpet på jobbet för att bara hämta direkt ur kylen när jag ska hem och äta på tåget?

    Diverse smörgåsar fungerar ju men vill ha tips på lite varierande mat.


    ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Svar på tråden Tips på kalla luncher
  • Fråga Kocken

    Hejsan
    Ja det är ett pussel det där med att få ihop tiden för att få så korta dagisdagar som möjligt.

    Som du själv säger kan man göra olika smörgåsar, med tunnbröd (finns även i fullornsvariant) kan man göra goda matiga smörgåsar som man kan fylla med allt från potatissallad, kött och grönsaker till keso med makrill i tomatsås och grönsaker.

    Sallader är också bra kall mat. Man kan ha pasta eller bulgur som grund, spä på med de grönsaker man vill och sedan toppa med de protein man tycker om som tex kyckling, räkor, fetaost eller skinka.

    Sallad med varmrökt lax och ägg är inte dumt det heller.

    Sedan kan man alltid ta lite yoghurt och äta en god smörgås med protein på, om man lägger på riktligt med t.ex skinka eller ägg hållar man sig mätt längre.

    Hoppas att du fick några fler tips. Det bästa tipset är nog att göra det så enkelt och okomplicerat som möjligt för sig så att man hinner och orkar med att göra iordning det och ta med sig.
    Hälsningar
    Lotta

Svar på tråden Tips på kalla luncher