• enilor­ac
    Äldre 20 May 09:07
    11329 visningar
    12 svar
    12
    11329

    Gravid, min sambo vill att jag gör abort!

    Jag är totalt förvirrad nu.
    Hade misstänkt att jag var gravid, men också att min kropp spökade med mig då den tidigare hoppat mensen och jag haft grav-symptom utan att jag varit gravid. Så jag var ganska lugn igår kväll när jag testade mig här hemma.
    Blev två starka lila streck, direkt. Testade mig ännu en gång några timmar senare, lika dant visade det testet. HELVETE!
    Jag är enligt hemma testen alltså GRAVID trots att jag ätit p-piller!!!
    Detta är inte sant.

    Till saken hör att min sambo INTE vill ha barn än på många år.
    Jag förstår honom. Vi har haft den diskussionen många gånger under vårat förhållande. Han har alltid sagt att han inte är redo, att han vill vänta osv.
    Jag har sagt likadant, men att OM jag blir gravid, är jag totalt emot abort. För det har jag alltid varit och kommer nog alltid att vara...
    Mycket pga saker som hänt inom familjen som gjort att jag inte vill genomgå en abort. Iallafall.

    Jag berättade för sambon när han kom hem igår.
    Han blev HELT FÖRSTÖRD!
    Visst förstår jag att han blev chockad osv, det blev jag med.
    Jag är livrädd.
    Men han såg sitt liv rasa samman!
    Han säger nu hela tiden: "Nej det går inte, vi kan inte jag vill inte det går inte"
    Jag orkar inte med det här! Vi har försökt prata, suttit uppe hela natten.
    Men vi kommer inte fram till något.
    Han har panik och VILL INTE.
    Jag har panik och vill INTE göra ABORT!
    Hur fan gör jag?!?!

    Lika väl som han alltid talat om att han inte är redo och vill ha barn,
    har jag sagt att blir jag gravid gör jag INTE abort.
    Så han är mycket väl medveten om detta.
    Antagligen därför han har sådan panik, för han vet att jag behåller det!

    Men nu vet jag inte längre. Känns fruktansvärt att behålla barnet när han är så emot det! Känns ju inte kul alls! :-/
    Idag sitter han fortfarande och suckar, stönar, beklagar sig, gråter en skvätt emellanåt och säger ATT DET INTE GÅR!
    Jag blir så ledsen. För jag känner ju att jag inte vill ta bort det!

    Hur fan gör man i en sådan här situation?!
    Han säger att han inte kommer att lämna mig, men att han ABSOLUT INTE VILL HA BARN NU! DET GÅR BARA INTE säger han.

    Jag förstår hur han tänker också. Jag hade verkligen önskat att vi planerat och fått plussbesked. Nu kom det som en rejäl chock! Så olägligt och oplanerat det kan bli!
    Jag jobbar halvtid, han ska börja plugga till hösten.
    Han tänker otroligt mycket på det ekonomiska, jag med, men jag ser det att det löser sig, men han håller inte med mig. Hur gör vi?

    Han tror att hela hans liv blir förstört nu. Jag blir så otroligt ledsen :-/
    Jag vill verkligen behålla barnet. Men inte mot hans vilja
    Samtidigt, gör jag abort, är det ENBART för sambons skull.
    Och jag vet att jag skulle ångra mig sååååå!
    Hur ska jag göra?! SNÄLLA HJÄLP!

    Ska ringa till barnmorskan, få komma dit och ta test också.
    För säkerhets skull.
    Ska prata med mamma och pappa.
    Men de vill nog att jag behåller det.
    Men det vill garanterat inte sambons föräldrar.
    HELVETE
    Varför har det blivit så här, varför just nu! Åhhh.
    Jag som alltid oroat mig för att INTE kunna bli gravid ens,
    då halv min släkt haft svårt som fan för det!
    Nu sitter jag här och är väl i stort sett gravid och kan inte glädjas med min sambo. Helvete vad livet inte blir som man tänkt sig.
    Kan tillägga att jag är 22 han är 24. Vi är unga. Jag förstår honom verkligen också. Men jag är verkligen EMOT aborter!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-21 12:56
    Hej igen.

    Situationen är outhärdlig.
    Sambon får panikångest, gråter, skakar och säger bara JAG VILL INTE, vill verkligen inte! Det sista jag vill nu är att ha barn! Är det enda han säger hela tiden. Så fort jag antyder att jag kanske behåller det, flippar han!:(

    Jag vet ärligt talat inte vad jag själv vill göra. För på ett sätt vill jag ju inte ha barn ännu. Men vill samtidigt inte gå igenom en abort heller. Sååå rädd för att ångra mig!Jag vet varken ut eller in alltså.

    Sambon kommer ta sitt ansvar säger han, men MOT sin vilja. Han säger att han kommer gå o vara ledsen, deppig och må SKIT under hela tiden. Hur kul känns de? Han kommer alltså inte glädjas. Han kommer inte vilja pussa o krama på mig osv. Känns ju förjävligt!

    Och nu börjar jag undra om jag ens ÄR gravid. Har varje dag varit illamående, haft ont i brösten osv. Men idag, känner jag ingenting! har inte ens ont i brösten?! Blir jag orolig. Visar grav testen FEL? Eller missfall? Fast missfall borde jag väl märka av?

    Fan. Jag vet INGENTING. Orkar inte med det här! :(

  • Svar på tråden Gravid, min sambo vill att jag gör abort!
  • Saaara­a
    Äldre 20 May 09:19
    #1

    Hur har ni det för övrigt? Ekonomiskt sett? Bostad? Hur länge har ni varit tillsammans?

    Jag skulle tipsa om att du frågar BM om ni kan få komma och prata med henne, eller ev en kurator. Där både du och din sambo är med och försöker prata med denne.

  • Anonym (det ordnar sig)
    Äldre 20 May 09:27
    #2

    Det är nog alldeles för nytt för att han ska kunna ta till sig det på ett bra sätt. Har varit i hans situation för många år sedan, och du ska INTE göra abort om du inte vill . Barn är det undebaraste som finns och det finns alltid en mening m allt tror jag. Har gjort en abort men numer har jag också en på 2 år och väntar på syskonet som ska komma om någon månad, jag ångrar dock att jag inte behöll det allra första. finns som en mörk skugga i hjärtat. Låt honom fundera och kanske prata m folk som har barn och prata med någon på mödravårdcentralen. Kom ihåg att det bara är ni 2 som ska bestämma över graviditeten, inte hans eller dina föräldrar, för det är ni som ska leva m beslutet... Lycka till vännen.

  • Äldre 20 May 09:44
    #3

    Egentligen så är det bara DU som ska ta beslutet, det är DU som bestämmer över din kropp och hade han varit så fruktansvärt emot att ha barn just nu så hade han kunnat använda kondom som en extra säkerhet.
    Att göra en abort är inte riskfritt, det KAN bli komplikationer som kan leda till att du aldrig kan få barn ens senare då det skulle vara planerat och välkommet.
    Om erat förhållande är stabilt och han älskar dig så kommer det här att smälta in hos honom, och när han senare förljer med dig på UL så inser han att det är HANS barn som lever om där på skärmen.
    Är det en normal kille så smälter han DÅ om inte tidigare.
    Gör aldrig en abort för någon annans skull, ska du göra en så är det för att DU inte vill ha barnet.

  • Anonym
    Äldre 20 May 10:09
    #4

    Usch vilken knivig situation tjejen, är det bara ekonomin som talar för att han inte vill?
    Det är inte lätt med en liten en, men så underbart och som dom ovan skriver, gör du abort för honoms skull så kommer du att ångra dig resten av livet, du måste själv vilja. Det kan bli så att du bygger upp ett hat mot honom. Det bästa är ju att ni beställer tid hos någon som ni kan prata ut hos och som sagt prata med andra föräldrar som har barn. Det är inte bara rosor att ha barn, det är jobbigt emellanåt också. Du kommer nog att ta rätt beslut, följ ditt hjärta och ingen annans.

    Stort lycka till!!!

  • Anonym (ditt beslut­)
    Äldre 20 May 15:48
    #5

    Usch vilken obehaglig situation, jag var med om samma sak för några veckor sedan, jag vart gravid, min sambo ville att jag skulle göra abort, men jag ville ha kvar det. Men naturen löste de åt mig - missfall.

    Det jag vill säga är att även vad han, hans föräldrar eller dina föräldrar tycker så är detta DITT och endast DITT beslut!!!
    Det är jättesvårt, för man vill inte göra detta mot någon annans vilja. Men det är fortfarande DU som är gravid, isåfall du som måste göra aborten.
    Men jag tycker att du ska följa ditt hjärta och göra som du vill. Jag hade behållt barnet, även om min sambo inte var med på det. Var personligen med om en svår abort för några år sedan, och vill inte hamna i den sitsen igen.
    Kom ihåg att det är du som ska leva med aborten... Det är svårt, en kille tar det uppenbarligen inte lika hårt.

    Varma lyckoönskningar, och skriv gärna vad du bestämmer dig för! :) Varm kraaaam

  • Anonym (ojoj)
    Äldre 6 Nov 17:30
    #6

    Jag känner igen detta. Har en vänninna som nyligen har fått reda på att hon är gravid. Hennes pojkvän vill absolut inte ha barn och säger att hon ska ta bort de. .. hon påpekar att hon ska göra det men ser på henne att hon kanske igentligen inte vill... jag hållet tummarna för dig att ni kommer fram till en lösning

  • Äldre 7 Nov 18:40
    #7

    Hej min syster va i samma sits som dig. Jag talade om för henne och nu dig det är ditt val. Och om han inte vill så klarar man det själv. Jag va med på allt ultraljud läkare förlossningen, jag klippte navelsträngen. Idag e Liam ett år och min syster är en glad mamma. Pappan och hon bor ihop och tar ansvar tillsammans. Direkt när Liam va född så la sig chocken o han tog till sig sin son. Frågan är vad du vill..sedan hur du skulle må efter en abort skulle du klara av att lev med det. Allt annat löser sig så länge du följer ditt hjärta.

  • matben
    Äldre 7 Nov 21:50
    #8

    Vet du vad exakt det är som din sambo inte tycker går? Vad gäller det rent ekonomiska är både jag och min sambo studerande, och det går att leva på CSN kombinerat med lägstanivån av föräldrapenningen om man bor i lägenhet och inte har några ovanligt stora utgifter på annat håll. 

    Sen ska jag inte sticka under stolen med att det är mycket jobb med en liten i hemmet, men det GÅR att ha kvar det som är viktigt för en innan man skaffar barn även efter, det krävs bara lite mer trixande och ett gott samarbete. Så länge han inte börjar läsa på högskolan enbart för festandets skull så kan man kompromissa sig fram till det mesta. 

  • Miss Skywal­ker
    Äldre 8 Nov 00:36
    #9

    Undrar hur det gick för om ts inte gjorde abort borde barnet vara närmare 5 år nu..

  • matben
    Äldre 8 Nov 09:25
    #10
    Miss Skywalker skrev 2014-11-08 00:36:01 följande:

    Undrar hur det gick för om ts inte gjorde abort borde barnet vara närmare 5 år nu..


    Gah, så pinsamt det blev att jag inte kollade det. Vem väcker en så gammal tråd från första början?
  • Anonym (ojoj)
    Äldre 8 Nov 14:00
    #11
    matben skrev 2014-11-08 09:25:45 följande:

    Gah, så pinsamt det blev att jag inte kollade det. Vem väcker en så gammal tråd från första början?


    Det är nog jag som är den skyldige, såg inte datumet på tråden för än ja postat mitt inlägg :p
  • Äldre 6 Dec 22:17
    #12

    Åh Gud!! Jag gjorde en abort förra veckan, det var också min första graviditet och är 21 år...ville inte göra aborten utan blev tvingar av min pojkvän och hans föräldrar. Höll ut i 16 veckor sen gav jag upp och lät dom få som dom ville!!!!! Har aldrig varit med om nån liknande smärta och jag är tålig!!! Det tog tre jävla dagar innan min lilla pojke kom ut!!!! De fick som de ville!!! Jag var för svag och lät de ta min pojke ifrån mig!!! Hade varit på ultraljud och han var så vacker!!! Han var verkligen en rörlig kille i magen och växte så det knakade. Klarade inte att bli lämnad ensam längre, även om jag är en oerhört stark person gav jag upp mitt lilla hjärta!!! Min första son...tog den vidriga tabletten som gör att hans hjärta slutar slå. Jag kommer aldrig bli hel igen. Men kunde inte tvinga han bli pappa...jag hatar ändå !!! Hur kan man tvinga sin största kärlek döda det hon älskar mest???? Vissa killar är så jävla omogna och korkade!!!! Lyssna alltid på ditt hjärta!!!! Aborten var hemskaste smärtan i mitt liv. Tog tre jävla dagar att föda ut min lilla kille. Som ville leva!!! Han var verkligen livsduglig sa dom som höll sig kvar i tre dagar!!! Och smärtan i hjärta och kropp?!!!! Aldrig igen aldrig igen....helt slut i själen. Min lilla son som nu kommer ligga död och begraven. Åh Gud förlåt mig. Klarar inte mer...gör det inte mot din vilja!! Om han inte förstår visa honom det jag skrivit!!!!!!

Svar på tråden Gravid, min sambo vill att jag gör abort!