• Joico

    BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

    Nu kör vi igen. Det här är en viktig tråd!

    Nästan varje dag skapas det nya trådar av föräldrar som vill veta om det är OK att vända sitt barn framåtvänt i bilen, av olika anledningar. Barnet är för långt, för kort, väger för mycket, väger för lite, är si o så gammal, får inte plats med benen etc.
    Varje gång ska många svara att dom minsann gjorde såhär, och en annan har hört att det går att göra såhär, en tredje tror sig veta att det är det här som gäller. Många försöker också påminna hur vi själva satt som små (dvs. runt 60,70,80-talet). Men vet ni? Då fanns långt ifrån så många bilar som nu, vägarna såg annorlunda ut, trafiken var annorlunda. Det går inte alls att jämföra. Har man dessutom en nyare bil idag så är den faktiskt farligare vad det gäller nack-och ryggskador. Anledningen är att karossen är hårdare, för att bilen inte ska bli mos, men det gör istället att kollisioner blir väldigt stumma (vilket på vuxna medför whiplash)

    En gång för alla, läs följande länkar också. Alla vill vi väl att de älskade barnen åker så säkert som möjligt i bilen! Det HÄR är vad som gäller och vad lagen och rekommendationer (från bl.a NTF, Vägverket, forskare, läkare) säger

    En skrämmande film som visar skillnaden mellan framåt- och bakåtvänt




    NTF om Barn i bil
    www.ntf.se/halland/default.asp

    NTF om Varför du ska välja bakåtvänt
    www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.as...

    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild godkänd skyddsanorning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Böter ligger idag på 2500kr/barn.

    För att sitta framåtvänd i framsätet rekommenderas att man är 140cm, annars kan krockkudden göra med skada än nytta då den träffar fel och kan skada huvudet och nacken.
    En bakåtvänd bilbarnstol ska aldrig placeras i framsätet om det finns en aktiv krockkudde.

    Läkare, forskare, NTF, Vägverket m.fl rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4års ålder, gärna längre. Anledningen till detta är att nacken och musklerna runt den, samt skelettet, ännu inte är så stabila att de orkar hålla emot vid en eventuell kollision eller häftig inbromsning. Bakåtvänd bilbarnstol är 5x säkrare än framåtvänd och 90-95% skadereducerande.
    Självklart händer ingenting magiskt natten då barnet fyller 4år, men eftersom alla barn utvecklas olika så har man satt minst 4år som en "gräns". Ett barn som är knubbigt eller bastant betyder inte att de bättre klarar en krock och därmed kan vändas.

    De flesta framåtvända stolar i Sverige är inte godkända förrän vid 15kg. Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg bör/kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, varken längden eller vikten (så länge man håller sig inom för vad stolen är godkänd för) Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre. Böjda ben påverkar inte säkerheten och är inte farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller död! Stolen är inte urvuxen förrän öronen är vid kanten eller vikten är uppnådd, har barnet inte "åldern inne" bör man försöka hitta en annan stol eller bättre placering i bilen.
    Bältesstol (med rygg) är att föredra så länge det är möjligt så det skyddar bättre än enbart kudden. Vid 10-12års ålder klarar höftbenen av trycket från bältet vid en krock. Bältesstolar/kuddar har en viktgräns på 36kg men de är inte lika viktig att hålla som när det gäller bakåtvända stolar.

    Så, kan inte bara alla ni som har åsikter, fakta eller bara kommer med rent skitsnack - yttra er här! Stackars föräldrar som får både rätt och fel information och trådar som förstörs p.g.a miljooner åsikter och alldeles för lite ren fakta och verklighet.

    Jag har sagt mitt. Kan vi sluta förstöra trådar och komma med felaktig information nu?

    PS. Ta gärna en titt på thecarseatladys tråd med bilder på barn i bakåtvänd bilbarnstolar

  • Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
  • Cecci78
    corax skrev 2009-06-10 20:04:41 följande:
    Vilken bra tråd! Jag funderar på placering och montering av våra bilstolar. Dottern på 2 år sitter bakåtvänd i framsätet i en Duoflex XTP (i Toyota Corolla). Har en Autobaby med bas till lillebror som kommer om ca en månad. Den går precis in i baksätet bakom henne, nästan så det tar emot framsätets ryggstöd, men den står stadigt och klickar i ordentligt i basen. Det borde alltså vara OK?Funderar annars på att byta plats på dem, kanske också är smidigare att ha lillen fram? Vad gäller egentligen? Tycker det framgår lite dåligt i bruksanvisningarna. Är det OK att ha autobabyn fram så att den nästan tar i instrumentbrädan? Eller finns det nåt minsta avstånd? Har fått för mig att det skulle vara 1dm, men hittar ingenting om det i bruksanvisningen. Det kanske vara är för att vi hade dottern så i den och tyckte det var smidigt för att enkelt klicka loss stolen från basen. Duoflex i baksätet - måste ha stödben och får inte vila mot framsätets ryggstöd, så mycket har jag förstått . Men kan man sätta stolen ovanpå sätet, alltså inte med klacken över kanten? Såg bild här i tråden på en distanskudde, det verkar ju fiffigt. För montering i framsätet står att det bara är godkänt till 11kg, gäller det överallt i bilen? För det står inget om det för baksätesmontering. Borde vara samma, eller?  Dottern väger 13kg, så det är ju inte aktuellt i så fall. *förvirrad & tacksam för hjälp*
    om det var min bild du menade så är det en distanskudde från britax men finns kanske från de andra märkena oxå? vi måste ha den för att putta upp fotändan på stolen annars vickar stolen neråt och bort från instrumentbrädan.
  • Joico

    Man brukar säga att det är lite bättre att ha det stora barnet fram då instrumentbrädan tål mer tyngt och kraft än ryggstödet på bilens stol eller bilbarnstolens stödben. Vad det gäller babyskyddet i framsätet så bör det vara MINST 1dm mellan skyddet och instrumentbrädet.

    Klacken på Duoflex får vara uppe PÅ sätet om barnet väger under 11kg, sedan måste den vara utanför kanten. Detta gäller högst troligen på alla platser i bilen. Stödbenet måste användas i baksätet och stolen får inte luta mot ryggstödet framför - helt korrekt

    Går det inte att luta Duoflexen (dvs dra fram framsätet) mer upprätt så det blir mer plats i baksätet för babyskyddet? Se till att lutningen är inom det godkända m.h.a mätaren bara


    corax skrev 2009-06-10 20:04:41 följande:
    Vilken bra tråd! Jag funderar på placering och montering av våra bilstolar. Dottern på 2 år sitter bakåtvänd i framsätet i en Duoflex XTP (i Toyota Corolla). Har en Autobaby med bas till lillebror som kommer om ca en månad. Den går precis in i baksätet bakom henne, nästan så det tar emot framsätets ryggstöd, men den står stadigt och klickar i ordentligt i basen. Det borde alltså vara OK?Funderar annars på att byta plats på dem, kanske också är smidigare att ha lillen fram? Vad gäller egentligen? Tycker det framgår lite dåligt i bruksanvisningarna. Är det OK att ha autobabyn fram så att den nästan tar i instrumentbrädan? Eller finns det nåt minsta avstånd? Har fått för mig att det skulle vara 1dm, men hittar ingenting om det i bruksanvisningen. Det kanske vara är för att vi hade dottern så i den och tyckte det var smidigt för att enkelt klicka loss stolen från basen. Duoflex i baksätet - måste ha stödben och får inte vila mot framsätets ryggstöd, så mycket har jag förstått . Men kan man sätta stolen ovanpå sätet, alltså inte med klacken över kanten? Såg bild här i tråden på en distanskudde, det verkar ju fiffigt. För montering i framsätet står att det bara är godkänt till 11kg, gäller det överallt i bilen? För det står inget om det för baksätesmontering. Borde vara samma, eller?  Dottern väger 13kg, så det är ju inte aktuellt i så fall. *förvirrad & tacksam för hjälp*
  • corax
    Joico skrev 2009-06-10 21:19:11 följande:
    Man brukar säga att det är lite bättre att ha det stora barnet fram då instrumentbrädan tål mer tyngt och kraft än ryggstödet på bilens stol eller bilbarnstolens stödben. Vad det gäller babyskyddet i framsätet så bör det vara MINST 1dm mellan skyddet och instrumentbrädet. Klacken på Duoflex får vara uppe PÅ sätet om barnet väger under 11kg, sedan måste den vara utanför kanten. Detta gäller högst troligen på alla platser i bilen. Stödbenet måste användas i baksätet och stolen får inte luta mot ryggstödet framför - helt korrekt Går det inte att luta Duoflexen (dvs dra fram framsätet) mer upprätt så det blir mer plats i baksätet för babyskyddet? Se till att lutningen är inom det godkända m.h.a mätaren bara
    Tack för svaren!

    Är det inte helt sjukt att jag inte kan hitta det om 1dm avstånd till instrumentbrädan i bruksanvisningen? Nu har jag ändå letat efter det ju! Kanske det står där, men kan knappast vara alltför övertydligt iaf. Men det behöver inte vara 1dm till framsätets ryggstöd då, om man har babyskyddet bak?

    Jo, det går nog att dra fram framsätet lite till. Vi har stolen nästan så bakåtlutad som det går inom det gröna området, men gillar inte att dotterns huvud tippar framåt när hon somnar. Det lär ju bli ännu värre isf. Fast det kanske man kan leva med nån månad. Hellre det såklart, om det är vad som krävs för att de ska kunna sitta säkert båda två. Är på gång att köpa större bil, men det är inte säkert att vi hinner det innan lillebror kommer.
  • Joico

    Haha men är du säker på att det är i bruksanvisningen du har läst det då? jag har googlat lite men inte hittat något om just 1dm.. bara att det måste vara en bit ifrån, 20cm har jag hittat.. Jag vågar inte svara på frågan om avstånd i baksätet faktiskt, dumt om jag har fel kanske kan du ringa någon butik, Säkerhetsbutiken är ju superduktiga! Dom borde ju kunna svara per telefon.
    Att nacken hänger när hon somnar är ju inte farligt och så länge hon inte vaknar så är det säkert inte obekvämt heller. Annars kan ni ju sätta ett nackstöd "back o fram" under hakan på henne eller det fins faktiskt en produkt fö att lösa problemet - men det känns ju något överarbetat. Kolla med någon kunnig butik ang. baksätet och babyskyddet så kanske ni kan ha kvar lutningen på Duoflexen ändå.


    corax skrev 2009-06-10 21:57:27 följande:
    Tack för svaren! Är det inte helt sjukt att jag inte kan hitta det om 1dm avstånd till instrumentbrädan i bruksanvisningen? Nu har jag ändå letat efter det ju! Kanske det står där, men kan knappast vara alltför övertydligt iaf. Men det behöver inte vara 1dm till framsätets ryggstöd då, om man har babyskyddet bak? Jo, det går nog att dra fram framsätet lite till. Vi har stolen nästan så bakåtlutad som det går inom det gröna området, men gillar inte att dotterns huvud tippar framåt när hon somnar. Det lär ju bli ännu värre isf. Fast det kanske man kan leva med nån månad. Hellre det såklart, om det är vad som krävs för att de ska kunna sitta säkert båda två. Är på gång att köpa större bil, men det är inte säkert att vi hinner det innan lillebror kommer.
  • corax
    Joico skrev 2009-06-10 22:08:40 följande:
    Haha men är du säker på att det är i bruksanvisningen du har läst det då? jag har googlat lite men inte hittat något om just 1dm.. bara att det måste vara en bit ifrån, 20cm har jag hittat.. Jag vågar inte svara på frågan om avstånd i baksätet faktiskt, dumt om jag har fel kanske kan du ringa någon butik, Säkerhetsbutiken är ju superduktiga! Dom borde ju kunna svara per telefon.Att nacken hänger när hon somnar är ju inte farligt och så länge hon inte vaknar så är det säkert inte obekvämt heller. Annars kan ni ju sätta ett nackstöd "back o fram" under hakan på henne eller det fins faktiskt en produkt fö att lösa problemet - men det känns ju något överarbetat. Kolla med någon kunnig butik ang. baksätet och babyskyddet så kanske ni kan ha kvar lutningen på Duoflexen ändå.
    Nej, jag är inte alls säker på det, men om det är viktigt ur säkerhetssynpunkt så borde det ju stå i bruksanvisningen, kan man tycka {#lang_emotions_dreamer}.

    Ska nog ringa och kolla också, ja.
  • 2filurer

    till min son (3år) använder vi nu en bilkudde med rygg framåtvänd och med vanligt bälte. Är det fel? Han får nämligen inte plats i en bakåtvänd för bältena räcker inte till och han sitter som en ihoprullad fläta.

  • Joico

    Jo absolut men som sagt, det ska vara en bit ifrån iaf.. låter det vara osagt HUR långt ifrån 20cm hittade jag på ett ställe.

    Men ring och fråga, det är det värt


    corax skrev 2009-06-10 22:16:06 följande:
    Nej, jag är inte alls säker på det, men om det är viktigt ur säkerhetssynpunkt så borde det ju stå i bruksanvisningen, kan man tycka .Ska nog ringa och kolla också, ja.
  • Finesse
    2filurer skrev 2009-06-10 22:23:17 följande:
    till min son (3år) använder vi nu en bilkudde med rygg framåtvänd och med vanligt bälte. Är det fel? Han får nämligen inte plats i en bakåtvänd för bältena räcker inte till och han sitter som en ihoprullad fläta.
    jag tycker att det är fel ja.. och alla andra här kommer säkerligen att hålla med mig.

    hur stor är din son? väger han över 25 kg?
  • Joico

    Det är fel, sålänge han inte är superlång eller väger över 25kg (då är det nämligen omöjligt att åka bakåtvänt). Det finns idag stolar med extra lång rygg och många klarar 25kg bakåtvänt på alla platser. Vad hade ni för stol, var den placerad fram eller bak? Hur lång är sonen och vad väger han?
    Böjda ben är inte farligt och påverkar inte säkerheten, det är ofta inte heller obekvämt. Bakåtvänt är 5x säkrare och 90% skadereducerande jämfört med framåtvänt som är knappt 60%.


    2filurer skrev 2009-06-10 22:23:17 följande:
    till min son (3år) använder vi nu en bilkudde med rygg framåtvänd och med vanligt bälte. Är det fel? Han får nämligen inte plats i en bakåtvänd för bältena räcker inte till och han sitter som en ihoprullad fläta.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!