• Anonym (Kaffedraken)

    Svåraste mattetalet + uträkning

    Jag behöver hjälp. Jag har blivit utmanad av min mattelärare.
    Han har klurat ut ett svårt tal till mig och nu måste jag hitta på ett svårt tal till honom.
    Kan någon hjälpa mig. Det ska vara så svårt som möjligt. Jag behöver inte fatta och kommer säkert inte att göra det heller
    Snälla, alla mattesnillen!!!!!!!
    HJÄLP MIG!

    // Första Älvan

  • Svar på tråden Svåraste mattetalet + uträkning
  • Anonym (Kaffedraken)
    snedtak skrev 2009-05-27 10:39:33 följande:
    Inf Se^(t^2)dt 0
    Vad är svaret?
    Jag har läst matte B men arbetar med en lärare som säger att han kan lösa de svåraste talen, skulle så gärna vilja att han inte lyckas.
    Så snälla hjälp mig!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Detta är rätt enkelt faktiskt... Testa detta och äg honom. Ett mineralprov från en klippa på månen antas från början bara ha innehållit atomer av den radioaktiva isotopen Rubidium-87 som med halveringstiden 4.7*10^10 sönderfaller till den stabila isotopen Strontium-87. Nu innehåller provet 588 Strontium på 10 000 Rubidium.

    Hur gammalt är provet? Lite fusk, men kör ändå

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ge honom den här.

    x

    2x=a (b--)2

    c

    2x=a (b2- 2bx÷c + x2÷c2)

    2x=ab2 - 2abx÷c2 + ax2÷c2

    Ax2÷c2 - 2abx÷c - 2x + ab2=0

    Ax2 - 2abcx - 2c2x + ab2 2=0

    Ax2 - x (2abcx + 2c2) + ab2 c2 =0

    X=-- 2abc+2c2÷2a +_ roten ur (2abc+ac2÷2a)2 - ab2 c2÷a

    X= avc+c2÷a +_ roten ur ( abc+c2÷a) 2 - b2c2

    Svaret blir 0 det är en trick question fast där det står roten ur gör roten ur täcknet över allt efter och där det står +_ gör sträcket under pluset.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har SVÅRASTE Matte problemet här åt dig. Jag själv fick sitta med den i flera veckor till och från tills jag lyckades lösa den.

    Problemet lyder:

    Professor X har fäst ena änden av ett gummiband vid en vägg. Han håller andra änden av gummibandet. Gummibandets längd är 1.0 meter. En kackerlacka sitter vid början av bandet vid änden som är vid väggen. Kackerlackan börjar gå längs bandet med hastigheten 1 cm/s mot professorns hand. Professorn sträcker ut gummibandet med 1 meter för varje sekund. Så efter en sekund är bandet 2 m och kackerlackan har gått 2 cm, efter 3 sekunder är bandets längd 3 m och kackerlackan har gått 3 cm osv...

    Om vi antar att bandet kan sträckas oändligt långt, hur lång tid kommer det ta kackerlackan att nå fram till professorns hand och bita honom i fingret? Kommer kackerlackan överhuvudtaget komma fram?

    Uträkningen är ganska avancerad men svaret är:

    Ja, den kommer nå fram efter e^100 -1 sekunder. Alltså tiden det tar är mycket längre än universum ens har existerat.

    Ge det till din lärare ;) 

     

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag fick det här problemet från några av mina klasskamrater och direkt när jag såg det så tänkte jag att det var omöjligt. Jag tänkte att det till och med står i problemet att kackerlackan alltid har gått en tiondel av sträckan från väggen till professorn.

    Men mina klasskamrater sa då att efter som att bandet sträcks så drar det också kackerlackan. Jag tänkte lite på det men så kom jag fram till att sträckan kackerlackan dras är som max 1cm extra per sekund och att den alltid blir mindre och mindre efter som att bandet blir, relativt till sin längd, alltid blir mindre och mindre utsträckt. Och nu är jag fast vid att kackerlackan aldrig kommer nå fram...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Såg ett nytt problem idag.

    Om du multiplicerar sifforna i talet 277777788888899 med varandra (alltså 2*7*7*7...) och sen gör samma med resultatet och sen igen och igen tar det 11 steg innan du kommer till noll eller bara en siffra. Be din lärare hitta ett tal som tar 12 steg.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Harald123123 skrev 2019-03-21 20:10:14 följande:

    Jag fick det här problemet från några av mina klasskamrater och direkt när jag såg det så tänkte jag att det var omöjligt. Jag tänkte att det till och med står i problemet att kackerlackan alltid har gått en tiondel av sträckan från väggen till professorn.

    Men mina klasskamrater sa då att efter som att bandet sträcks så drar det också kackerlackan. Jag tänkte lite på det men så kom jag fram till att sträckan kackerlackan dras är som max 1cm extra per sekund och att den alltid blir mindre och mindre efter som att bandet blir, relativt till sin längd, alltid blir mindre och mindre utsträckt. Och nu är jag fast vid att kackerlackan aldrig kommer nå fram...


    Kackerlackan kommer fram.



  • Anonym (Kaffedraken)
    Orpheus skrev 2017-09-26 13:39:53 följande:

    Har SVÅRASTE Matte problemet här åt dig. Jag själv fick sitta med den i flera veckor till och från tills jag lyckades lösa den.

    Problemet lyder:

    Professor X har fäst ena änden av ett gummiband vid en vägg. Han håller andra änden av gummibandet. Gummibandets längd är 1.0 meter. En kackerlacka sitter vid början av bandet vid änden som är vid väggen. Kackerlackan börjar gå längs bandet med hastigheten 1 cm/s mot professorns hand. Professorn sträcker ut gummibandet med 1 meter för varje sekund. Så efter en sekund är bandet 2 m och kackerlackan har gått 2 cm, efter 3 sekunder är bandets längd 3 m och kackerlackan har gått 3 cm osv...

    Om vi antar att bandet kan sträckas oändligt långt, hur lång tid kommer det ta kackerlackan att nå fram till professorns hand och bita honom i fingret? Kommer kackerlackan överhuvudtaget komma fram?

    Uträkningen är ganska avancerad men svaret är:

    Ja, den kommer nå fram efter e^100 -1 sekunder. Alltså tiden det tar är mycket längre än universum ens har existerat.

    Ge det till din lärare ;) 

     


    Hur långt kan ett gummiband bli?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Chattisen skrev 2019-03-21 23:19:42 följande:

    Hur långt kan ett gummiband bli?


    Han måste ha snurrat in sig ordentligt bandet..
Svar på tråden Svåraste mattetalet + uträkning