• Anonym (Probl­em!)
    Äldre 27 May 11:29
    12150 visningar
    10 svar
    10
    12150

    Erfarenhet av Monetar?

    Hej!

    Är det någon annan än jag och min sambo som har haft problem med Pensionsföretaget Monetar?

    Då han tecknade avtalet via telefon då så ville han betala 50 kr/månaden om året via autogiro. Inga autogiro papper blev utskickade och igår kom en PÅMINNELSE på ca 600 kronor, alltså en hel årsavgift.

    Jag ringer till Monetar eftersom min sambo jobbar och den sjukt otrevliga tjejen i telefon säger att min sambo måste betala en hel årsavgift eftersom han inte betalade den första fakturan i tid. Hon vidhåller att han fick ett inbetalningskort i välkomstbrevet, men min sambo säger att han inte alls fick det eftersom han skulle få papper om autogiro.

    Nu MÅSTE vi alltså betala en HEL årsavgift för något vi inte ens vill ha, de har inte ens fått min sambos PPM kod.

    Någon annan som varit med om ngt liknande?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-27 12:46
    Finns första fakturan med i välkomstbrevet?!

  • Svar på tråden Erfarenhet av Monetar?
  • Äldre 27 May 12:34
    #1

    Nä, såna problem har inte vi haft med Monetar. Allt har funkat jättebra och all kontakt har varit jättebra.

    Trist!

    Men det är väl ändå så att ni avtalat 1 års avtal och när ni inte betalade första inbetalningskortet så debiteras hela året eftersom ni då "brutit" överenskommelsen. Jag vet inte men jag tror att det är så det brukar funka.

    Jag skulle nog rekommendera att ni gav ut PPM-koderna så dom får placera pengarna och sen gå vidare. Säg upp avtalet i tid och välj en annan förvaltare nästa år, ni kommer inte känna er nöjda innan dess tror jag!

  • Anonym (Probl­em!) Trådstartaren
    Äldre 27 May 12:35
    #2
    Fracklands skrev 2009-05-27 12:34:48 följande:
    Nä, såna problem har inte vi haft med Monetar. Allt har funkat jättebra och all kontakt har varit jättebra. Trist! Men det är väl ändå så att ni avtalat 1 års avtal och när ni inte betalade första inbetalningskortet så debiteras hela året eftersom ni då "brutit" överenskommelsen. Jag vet inte men jag tror att det är så det brukar funka. Jag skulle nog rekommendera att ni gav ut PPM-koderna så dom får placera pengarna och sen gå vidare. Säg upp avtalet i tid och välj en annan förvaltare nästa år, ni kommer inte känna er nöjda innan dess tror jag!
    Tack för svaret! :)

    Minns du om den första fakturan fanns med i välkomstbrevet? :)
  • Äldre 27 May 12:42
    #3

    Nej, det kommer jag inte ihåg tyvärr! Vi har haft Monetar i tre år tror jag!

    Hoppas det löser sig!

  • Anonym (Probl­em!) Trådstartaren
    Äldre 27 May 12:45
    #4

    Anonym (Problem!) skrev 2009-05-27 11:29:43 följande:


    Hej! Är det någon annan än jag och min sambo som har haft problem med Pensionsföretaget Monetar? Då han tecknade avtalet via telefon då så ville han betala 50 kr/månaden om året via autogiro. Inga autogiro papper blev utskickade och igår kom en PÅMINNELSE på ca 600 kronor, alltså en hel årsavgift. Jag ringer till Monetar eftersom min sambo jobbar och den sjukt otrevliga tjejen i telefon säger att min sambo måste betala en hel årsavgift eftersom han inte betalade den första fakturan i tid. Hon vidhåller att han fick ett inbetalningskort i välkomstbrevet, men min sambo säger att han inte alls fick det eftersom han skulle få papper om autogiro. Nu MÅSTE vi alltså betala en HEL årsavgift för något vi inte ens vill ha, de har inte ens fått min sambos PPM kod. Någon annan som varit med om ngt liknande?
    Finns första fakturan med i välkomstbrevet??
  • jooxx
    Äldre 1 Jul 10:02
    #5

    Hej

    Har haft samma problem som dig me otrevligt bemötande och en faktura på 575 kr som bara dyker upp. Har inte gett dem mitt ppm heller så man undrar ju varför de ska kräva en på pengar när de inte ens kan göra nåt "jobb" åt en. Näe jag tappa helt förtroendet för dem, de verkar bara att tänka på att tjäna pengar och inte nåt på dem de ska hjälpa.

    Vid första telefonsamtalet fick inte jag nån information att man låste sig ett helt år heller och att det är helt omöjligt att gå ur.

    Håller nu på me att försöka avsluta det samarbete me dem som inte ens har börjat, får hoppas det går.

    Hoppas det löser sig för er.

    Mvh Jocke

  • bicker­e
    Äldre 21 Nov 18:51
    #6

    Kolla www.nativus.se Haft deras ppm-portfölj sedan i somras och ligger plus iår på mitt ppm sparande! Beundrar deras tänk, om fler skulle tänka så skulle vi inte ha denna förbannade skuldkris och girighet..

  • mimsan­81
    Äldre 20 Jan 02:04
    #7

    hej. ( ny här på familjeliv, stolt mamma alltså :D)

    vi är kunder hos hos monetar, både jag och Niclas. Niclas blev kund 2007, först sa han till mig att han tyckte att han blev lite förhastat kund där. så han ringde upp inom 14 dagar och sa att han ville inte vara kund längre. dom förstod och sa upp avtalet så vi inte behövde betala. sen när niclas pratade med sin farbror om just monetar vid julen året efter så sa farbror att det var synd att niclas fortfarande inte var kund hos monetar eftersom dom tydligen hade skött någon börsnedgång under året efter väldigt bra. så niclas ringde upp och ville bli kund igen. och jag också. först ville niclas godkänna båda, men tydligen får man inte göra så. jag fick lov att prata också. först tyckte jag det var hemskt eftersom jag fattar verkligen ingenting om börsen mm. Men tjejen jag pratade med var väldigt lugn och lyssnade på mig också, så jag faktiskt förstod vad hon berättade. så vi har varit kunder sen dess och jag har blivit lite mer insatt faktiskt. så jag litar på dom, fast jag inte har sån stor koll på pensionen och så. men efter jag pratade med den den där tjejen så har jag faktiskt själv ringt in till dom, då hjälpte dom på kundtjänst mig att gå in på kontot för att kolla hur det såg ut.  vi får ett nyhetsbrev från dom varje månad, så jag har lite mer koll nu:)

  • Äldre 21 Sep 13:32
    #8

    Blev uppringd av en försäljare av Monetar. Jag förstod inte riktigt varför han ringde mig och stod som ett frågetecken igenom hela samtalet. Jag läste sedan på pensionia.se och fick en bättre bild. Jag har nu varit kund i 2 månader och känner mig än så länge väldigt nöjd.

  • Anonym (REKLA­M)
    Äldre 21 Sep 14:05
    #9

    Och du kände ett så strakt behov av att berätta det så att du blev medlem på Familjeliv bara för att kunna tala om det.Dessutom i en tråd som är flera år gammal. Joråsåatteh...Kyss

  • Äldre 23 Sep 11:15
    #10

    Ja, monetar har jag varit i kontakt med. Kände att de inte lönade sig, men valde sedan prognosia efter att blivit uppring av en telefonförsäljare. Läste sedan om dem på www.pensionia.se. Och nu varit nöjd kund i 3-4 år

Svar på tråden Erfarenhet av Monetar?