• Slumraren

    Katt som gnisslar tänder?

    Min honkatt som är ca 4 månader har börjat göra något konstigt med sina tänder. Då och då tuggar hon och det låter faktiskt som om hon hade något hårt, t.ex. torrfoder, i munnen som hon knaprar på, men det har hon ju inte! För att åstadkomma ljudet måste hon alltså tugga på sina egna tänder, gnida dem mot varandra eller något sådant. Jag tycker det ser ut som en helt vanlig tuggrörelse när hon gör det.

    Vi har försökt kolla om hon har något i munnen, men hon är inte speciellt förtjust i våra undersökningar. Vad vi kan se finns det inget ovanligt i munnen, tandköttet ser ljust och friskt ut o.s.v. Hon verkar inte heller ha ont, utan gör det faktiskt t.ex. när hon just vaknat och sitter och piggnar till eller när hon håller på och lugna ner sig, t.ex. efter att ha tvättat sig.

    Vad är det hon gör tror ni? Har hon mjölktänder som lossnar? Fast hon tuggar på det här sättet rätt ofta de senaste dagarna, så hon skulle nog inte ha några tänder kvar om en tand lossnade varje gång hon gör ljudet.

  • Svar på tråden Katt som gnisslar tänder?
  • Petra i Kattland

    Min 4-åriga hankatt gör precis likadant! Brukar skoja om att han tuggar tuggummi! Det ser ju ut som det. Vet inte varför dom gör så. Men det ser väldigt kul ut!

  • Slumraren

    Petra - jo, det ser kul ut, men jag gillar inte ljudet! Kanske hon lägger av nångång...

  • Garpen

    Tyvärr är det nog FORL. Kort sakt så är det en tandsjukdom utan något redigt botemedel.

Svar på tråden Katt som gnisslar tänder?