• sugarp­iehone­y
    Äldre 28 May 19:16
    37403 visningar
    100 svar
    100
    37403

    Vill ALDRIG mer jobba!

    Någon mer som känner så?
    Jag vill alltid vara hemmamamma !

    vårdnadsbidrag borde införas till skoldags

  • Svar på tråden Vill ALDRIG mer jobba!
  • Äldre 4 May 08:03
    #31

    Håller helt med TS. har inget som hellst behov alls av att jobba.. Men tyvärr klarar vi oss inte på bara 1 lön, hade vi gjort de så hde jag lätt varit hemma =) Älskar att vara hemma med barnen =)

  • mandel­blomma
    Äldre 4 May 08:05
    #32

    jag njuter också av att vara hemma med barnen men för oss och mig är det viktigt också att få en njutningsfull och harmoniska vardag även när vi jobbar.
    Att få livspusslet att gå runt även då utan för mycke stress och med tid att hinna njuta.
    På det stora hela tycker jag vi lyckats få ihop det rätt bra med två heltidsjobb och fem barn ( 17, 14, 13,  och två 1½ åringar).
    Men det krävs planering och vi har jobbat hårt för att få bra förutsättningar för det; ekonomi och bra scheman och en viss jobb frihet :)

  • Noncur­o
    Äldre 4 May 10:44
    #33

    Håller med TK och med nyttförsök2010!

    I övrigt vill bara säga att detta är en väldigt konstig och tråkig intällning att inte ville jobba!
    Vad blir du för exempel för dina barn i framtiden? Hur skall de motiveras till att jobba och bidra till samhället och utveckligen, till välfärden och framgång?
    Jag skulel ha skämts ihjäl om min mamma hade suttit hemma utan jobb och skakat på kastrullerna dagen ut och dagen in.

    Jag tror det handlar om flykt och inte om att trivas hemma som förälder (vilket i sig behöver inte störa det andra, det vill säga att ville jobba). Flykt för ansvar, prestationer och krav. Det handlar om bekvämlighet eller rent av lathet. Man glider genom dagarna och blöjorna och låter de andra medborgarna slita för att man skall få denna möjliget, det vill säga att inte jobba.

    Det är genom familjen men också genom at ha ett yrke som vi utvecklas som föräldrar. Och det är tack vare dagis och deras oftast väldigt kunniga personal som våra barn får socialträning, anpassningsförmåga och fleksibilitet.

  • Äldre 4 May 12:05
    #34

    Jag vill vara hemmafru och ha mitt barn/mina barn på dagis ett antal timmar om dagen.
    Det är min dröm. Så kan man pyssla på i hemmet och ta hand om sysslor. Kanske driva en liten hobby-verksamhet som ett företag på sidan om.
    Men jag skulle väl mer se att min man drog in den ansenliga summan så att vi skulle klara oss på enbart den. (För som någon nämnde så måste ju bidragen finansieras på något sätt...även lönerna dock, men det känns mer "vettigt" med lön än bidrag.)
    Lite som Maria Montezami vore ju inte dumt o ha det
    Mest för att jag trivs så himla bra med att vara hemma och umgås med vänner som också är hemma, och att jag faktiskt inte ser det som så roligt att arbeta. Till skillnad mot dom som faktiskt trivs med att jobba och inte alls VILL vara hemma.
    Man borde ju kunna dela upp det lite fint på nått sätt.
    DÅ skulle jag vara lycklig(are)


    (¯`°?.¸ ♥ღ ¸.?°`¯) www.tinali.blogg.se/gravid (¯`°?.¸ ♥ღ ¸.?°`¯)
  • Äldre 4 May 12:28
    #35

    Verkligen inte! Jag älskar mitt jobb :D
    Däremot skulle jag gärna jobba kortare dagar (vilket jag gjort mellan barnen) och ev kortare veckor så jag får mer tid med mina barn. Men bara vara hemma njä... kvalitetstid och kvantitetstid är inte samma sak för mig.


    Iris 080308 & Nils 100319
  • majoba
    Äldre 18 Jun 10:28
    #36
    Noncuro skrev 2010-05-04 10:44:02 följande:
    Håller med TK och med nyttförsök2010!

    I övrigt vill bara säga att detta är en väldigt konstig och tråkig intällning att inte ville jobba!
    Vad blir du för exempel för dina barn i framtiden? Hur skall de motiveras till att jobba och bidra till samhället och utveckligen, till välfärden och framgång?
    Jag skulel ha skämts ihjäl om min mamma hade suttit hemma utan jobb och skakat på kastrullerna dagen ut och dagen in.

    Jag tror det handlar om flykt och inte om att trivas hemma som förälder (vilket i sig behöver inte störa det andra, det vill säga att ville jobba). Flykt för ansvar, prestationer och krav. Det handlar om bekvämlighet eller rent av lathet. Man glider genom dagarna och blöjorna och låter de andra medborgarna slita för att man skall få denna möjliget, det vill säga att inte jobba.

    Det är genom familjen men också genom at ha ett yrke som vi utvecklas som föräldrar. Och det är tack vare dagis och deras oftast väldigt kunniga personal som våra barn får socialträning, anpassningsförmåga och fleksibilitet.
    Och på vilket sätt kostar jag och andra hemmamammor samället pengar genom att, som du uttrycker det, sitta hemma och "skaka kastruller"?! Är jag en jättebelastning för den jobbande skaran genom att jag tar hand om mitt eget barn?! Det är ju ett helt befängt synsätt!
    Skämmas för en mamma som inte jobbar? Nog borde du skämmas alltid men inte för en hypotetisk mamma som valt att ägna en del av sin livstid åt att se till att hennes barn får en bra och trygg start i livet.
    På vilket sätt får barn med jobbande föräldrar och uppväxta på dagis/fritids ett bättre liv? Har någon frågat barnen vilket de föredrar; att vara med sin familj och ha en närvarande mamma/pappa eller gå dagarna i ända på dagis för att mamman alt. pappan skall förkovra och förverkliga sig själv? Och hur i hela fridens namn kan jag "utvecklas som förälder" genom att sitta på jobbet?
    Stackars hemmaföräldrarnas barn som inte får "socialträning, anpassningsförmåga och fleksibilitet", det är vi föräldrar, enligt dig, helt okapabla att ge våra barn tydligen.

    Ditt synsätt är skrämmande...
  • Äldre 4 Jul 15:31
    #37

    Noncuro: Jag anser inte mig själv som en kostsam belastning för samhället om jag stannar hemma med 4 barn. snarare som en investering för staten.
    Vet du vad en förskoleplats kostar varje månad, alltså den verkliga kostnaden för denna. Vet du hur mycket tid jag lägger ner på mina barn för att de skall fungera bra i både skola, hem och samhälle.
    Min tro är att många barn som är så kallade "värstingar" inte har tillgång till sina föräldrar i den mån de har behövt. Ingen last på dessa föräldrar vill jag tillägga. Men hade man haft möjlighet att vara mer delaktig i barnen, alltså mindre arbetstid / vara hemma med barnen kanske hade förändrat saken.
    Med fyra barn i huset är mitt utförda hemarbete ett heltidsjobb. Och då har jag inte en gubbe som ligger på latsidan, utan vi är två engagerade föräldrar som delar på hemarbetet.
    Jag/vi fostrar fyra blivande skattebetalare som staten borde premiera på något sätt, til exempel genom ett höjt vårdnadsbidrad som sträcker sig under hela barnens skoltid. Små barn, små problem - stora barn, stora problem. Som förälder behövs du under hela barnets uppväxt.

  • Äldre 8 Jul 15:05
    #38

    Känner precis likadant som TS, hoppas och ber att sambons företag får den uppswing som behövs för att jag ska slippa jobba tidigt... :) Eller alls!

  • Äldre 9 Jul 12:05
    #39

    denna tråden passar mej, vara hemma hela dagarna är toppen =D Då har jag ändå ett relativt "krävande" barn, och har inte varit hemma mer än 3mån =)
    men tvivlar starkt på att ja hellre går till jobbet än att vara hemma med vår dotter, och nästa barn som planderas komma om 2 år el nått =)

    det här med att inte klara sej på en lön får mej att tappa hakan?! Blir så irriterad när så många pratar om att "Sverige är inte uppbyggt på att man ska klara sej på en lön" what?! Det hanldar om prioriteringar!! Jag va oxå orolig i början, hur ska vi klara det här? (då jag inte tar ut någon föräldrapenning och vi lever inte på sparade pengar utan ENDAST på min mans lön) min man är dock inte barnskötare och får en pisse lön (vilket jag är och därav att jag blir den som får vara hemma) emn han är då inte utbildad och har en fet lön heller, utan vi väljer var vi vill lägga våra pengar. Nu är det stor skillnad, för vi har vårt första barn, är man hemma med det 3, 4, 5 osv är det ju självklart en annan sak...
    som någon skrev, de bor i en liten lägenhet och prioriterar att vara hemma. Vi letade tomt och ville bygga hus, men kom sen över en lägenhet på markplan, inte alls vad vi tänkt oss, men kanon läge och MKT billigare än att finansiera en ny villa...
    Jag jobbar som sgat själv i förskolan och ÄLSKAR mitt jobb... eller kasnke ska säga älskaDE...för nu när jag gick på föräldra ledighet hade vi 20 barn på 3 pedagoger ålder 1-4 och det är riktigt tuffa dagar kan jag lova. När vi är tre pedagoger är vi LÅNGT ifrån tre pedagoger hela dagen, man bröjar och slutar olika tid, man ska ha rast, man ska gå på en jävla massa möte osv... Vi va tre engagerade pedagoger som gick på knäna för barnenskull, men jag tvivlar på att barn har det bättre i förskolan än hemma. Och JO du kan stimulera ditt barn hemma, du är föräldrer för gudskull, läs böcker, prata med andra mammor o få tips och ideer.
    Som någon skrev, grann barnen kommer ju hem från förskolan, och istället frö att grannbarnen ska gå i förskolan vissa dagar så kan de ju vara hemma med er och "aktivera" era barn =D

    Vill tillägga att barnen har det bra på förskolan, men inte bättre än hemma, det är en stor skillnad (och nu utgår jag ifrån vanliga familjeförhållanden, vilket de flesta barn växer upp i idag)

  • klumpe­n03
    Äldre 1 Aug 17:03
    #40

    Älskar att Jobba och Njuter av att vara hemma.. Skulle gärna om det gick vara hemma i 3 år med den lilla för jag tycker att barnen är för små att lämnas till dagis vid 1 år. Men har man inte ngt annat val så måste man ju. Jag måste börja jobba när lillan är 1 år och 3 månader för då har jag tatt ut alla mina fp dagar.
    Funderar starkt på att börja plugga till USK efter mammaledigheten så blir det inte så långa dagar på dagis iaf. Jobbar på demensboende och då blir det ju mkt obekväma arbetstider =(

Svar på tråden Vill ALDRIG mer jobba!