• mamita64

    käken knakar - varför?

    Jag har samma, just nu är det inte så illa, men tidigare så kanstrade och knakade det så pass att jag hörde det när jag åt knävckebröd tex, om andra hörde det vet jag inte faktiskt

    Iaf, så blev det så för min del att en dag så kunde jag inte öppna munnen, jag fick knäcka till käken neåt mot vänster, då gick det. Det gjorde inte ont. Så efter att ha gjort så i några dagar så kände jag hur allt liksom tänjdes ut och sen kunde jag inte öppna munnen alls. Då hade glidplattan, menisken i leden lagt sej utanför leden. Jag hade väldigt mkt huvudvärk och även ont från leden under tiden jag gick med detta. Det tog tio månader innan jag blev opererad och under de månaderna så jobbade jag på som vanligt, språklärare och pratade ju väldigt mkt. Helgerna gick åt till att vårda ond led och huvudvärk. Fick även cortison i musklerna i ansiktet då de blev inflammerade. Hela underkäken lutade åt vänster, såg rätt knasigt ut.
    Ingen här visste vad detta var, doktorn som röntgade trodde att jag fått stryk, eller slagit mej, men till slut kom jag till käkkirugen i Mölndal och där fick jag så småningom hjälp.
    Käkarna knäppte o knastrade i många år innan detta hände och jag har dessutom en reumatisk sjukdom, så kanske var det pga den som detta hände.
    Helt bra blir jag aldrig i käken. Kan öpnna munnen tre cm ist för de 5 som är normalt. Har ont ibland men i det stor hela blev det rätt bra ändå


Svar på tråden käken knakar - varför?