• alvaereva

    Att välja att bara ha ett barn och folk tror barnet är "jobbigt".

    Jag har en dotter som är det mest underbara jag varit med om.
    Jag och min man har valt att inte skaffa fler barn, vi tycker det räcker med henne.

    Folk frågar ofta "ska ni inte skaffa en tvåa snart?" och vi säger nej.
    Då säger många "jasså, är ungen sååå jobbig??"

    Varför förutsätter folk att bara för att man vill ha ett barn och inte fler, att det barn man har är jobbigt och att man tycker det är jobbigt att vara förälder?

    Det är nått jag gått och tänkt på ett tag nu.

    Jag tycker inte alls att min dotter är jobbig. Men som våra liv ser ut så passar det inte in med fler barn för oss. Det är något vi valt helt enkelt och beror inte alls på vår dotter eller att vi tycker att det är jobbigt att vara förälder.

    Varför tror folk så? Har någon varit med om liknande?

  • Svar på tråden Att välja att bara ha ett barn och folk tror barnet är "jobbigt".
  • En glad tjej

    Jag tror att de reagerar som de gör för att det inte är vanligt att "bara" få ett barn. De flesta förutsätter liksom att man ska få fler barn, varför vet jag inte. Många tycker att det är synd om ensambarn osv.

  • Svimpe

    Jag är själv ensambarn. Visst ville jag ha syskon när jag växte upp men jag viste att man inte kan få allt man vill och trivdes faktiskt med all uppmärksamhet jag fick av mina föräldrar.
    Fördelen med att vara ensambarn är just att man i bland kan vara heltför sig själv och inga syskon stör ens lekar.
    Samtidigt är nackdelen att man inte har nån att leka med utan får gå iväg till kompisar.
    Nu som vuxen avundas jag min man som har syskon och syskonbarn - själv kommer jag bara alltid vara en ingift tant.

    Kan tillägga att nu när vi skaffade vårt tredje barn så fick jag reaktionen "jösses, tredje barnet, hur orkar ni?"
    Två barn verkar vara idealet och avviker man från det så är man konstig enligt vissa personer.

    Stå på dig bara - det finns inget fel i att inte vilja ha fler än ett barn, barnet tar ingen skada av det.

  • Sennaboo

    Kanske för att många upplever att det hade varit tråkigt utan syskon och förväntar sig inte att föräldrar väljer detta till sitt barn.

  • TessaS

    Nej, inte just den kommentaren... däremot... "Oj, DET kommer ändra sig om x antal år"... bläääk... Eller "Men du ska se att din man ändrar dig snart"... (men JAG vill inte ha fler...??)

    Ignorera och gå vidare bara...

  • alvaereva
    TessaS skrev 2009-06-01 12:37:49 följande:
    Nej, inte just den kommentaren... däremot... "Oj, DET kommer ändra sig om x antal år"... bläääk... Eller "Men du ska se att din man ändrar dig snart"... (men JAG vill inte ha fler...??) Ignorera och gå vidare bara...
    Hahah, det har jag hört också. Mååånga gånger.
    Tänk att folk tror sig veta så mycket om min och min mans barnplanering
  • 071001

    Vi har (nästan bestämt oss iaf) sagt att ett barn får räcka just för att det är jobbigt. Låter säkert elakt och konstigt, men vi har inte en lugn stund och jag känner att jag inte skulle fixa det med en liten till. Nu blir hon tre i januari och då kanske vi känner annorlunda inför ett syskon.

  • alvaereva
    071001 skrev 2009-06-01 12:59:50 följande:
    Vi har (nästan bestämt oss iaf) sagt att ett barn får räcka just för att det är jobbigt. Låter säkert elakt och konstigt, men vi har inte en lugn stund och jag känner att jag inte skulle fixa det med en liten till. Nu blir hon tre i januari och då kanske vi känner annorlunda inför ett syskon.
    Så kan det också vara. Och det är inget fel i det heller! Men jag tycker det är konstigt att folk alltid tar för givet att man har ett "jobbigt" barn.

    Så är det inte för oss. Vår dotter är skitsnäll
    Bara det att jag tycker det är sååå skönt att slippa vara gravid (har helvetes graviditet och tre missfall i bagaget) och så är det skönt att veta att vi alltid kommer att kunna fokusera på vår dotter och alltid hinna med allt som händer kring henne. Vi kommer alltid ha råd med hennes aktiviteter.
    Jaa, det är skönt att bara ha ett barn helt enkelt. Sen är hon inte ensam iallafall, hon har tio kusiner som är som syskon (men dom skickar man hem när dom blir jobbiga )
  • 071001

    alvavera, ja det går inte att förneka att det är lättare med ett barn på många sätt. Jag har inte någon jobbig förlossning/graviditet i bagaget, däremot väldigt trassel med mensen som inte kommer igång så det är inte ens säkert vi kan få ett barn till och då har naturen bestämt det åt oss.

  • alvaereva
    071001 skrev 2009-06-01 13:05:32 följande:
    alvavera, ja det går inte att förneka att det är lättare med ett barn på många sätt. Jag har inte någon jobbig förlossning/graviditet i bagaget, däremot väldigt trassel med mensen som inte kommer igång så det är inte ens säkert vi kan få ett barn till och då har naturen bestämt det åt oss.
    Samma här. Jag känner också lite att naturen har bestämt åt oss. Numera är jag förlikad med tanken på att vår dotter ska förbli ensambarn. Hon kommer inte att ha det tråkigt, snarare tvärtom! Tänk vad mycket hon kommer att få vara med om som familjer med många barn inte kan göra! I vardagen leker hon med kusinerna och med vänner när hon blir äldre och behöver den stimulansen, och sen hittar man på skitmycket roliga grejer och resor som man har råd med när man inte behöver lägga ut pengar på typ fyra ungar

    Sen är det väl sant att en unge med massa syskon som lever i en familj med massor av pengar och ork kanske har det roligare än vad vi kommer att ha det. Men nu har vi det inte så att vi bara kan "skaffa" ungar hux flux
  • 071001

    Ensambarn vet inte hur det är att ha syskon så de säger sällan att de saknar det.

Svar på tråden Att välja att bara ha ett barn och folk tror barnet är "jobbigt".