• Äldre 1 Jun 13:07
    6947 visningar
    30 svar
    30
    6947

    Hur högt staket?

    Vi ska få staket uppsatt runt tomten. vi väljer nu mellan om vi ska ha 1 m eller 1,2 m högt.
    Ni som satt upp staket för att era barn inte ska tymma hur högt staket har ni?


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Hur högt staket?
  • Äldre 2 Jun 07:44
    #11
    AnnBrittS skrev 2009-06-02 07:43:16 följande:
    Vårat staket är Gunnebo men rutorna är så små att fötterna inte fick plats
    Åh, finns det olika varianter på det också?
    Ja, nu är ju som sagt sonen ingen klättrare och innan han eventuellt börjar klättra så lär nog fötterna inte få plats i hålen
    Mamma till Nora, August och Ella
  • ussa
    Äldre 2 Jun 12:45
    #12

    Vi väntar också på att de ska köra igång och sätta staket runt tomten (beslutet är klart, offerten ok från kommunen...). Vi får 1,20 meter högt staket och på en viss del av tomten där vi ska bekosta staketet själva får vi hjälp med mellanskillnaden i vad det kostar att sätta ett 0,90-staket mot ett som är 1,20.

  • Äldre 2 Jun 12:47
    #13
    ussa skrev 2009-06-02 12:45:18 följande:
    Vi väntar också på att de ska köra igång och sätta staket runt tomten (beslutet är klart, offerten ok från kommunen...). Vi får 1,20 meter högt staket och på en viss del av tomten där vi ska bekosta staketet själva får vi hjälp med mellanskillnaden i vad det kostar att sätta ett 0,90-staket mot ett som är 1,20.
    I vårt beslut stod det inte ens hur högt staket de bekostade utan bara var det skulle vara och vilket staket det ska vara.
    Vi fick hela det området vi vill ha av kommunen. Hela baksidan och fram till främre gaveln på ena sidan.
    Räcker gott och väl, på framsidan är det ytterst sällan vi är ute.

    Nej, jag får nog ta en runda med bilen och kolla in staket för att få ett hum om hur högt 1,2 m är. Fick tips om några som har just den höjden så det ska jag kolla in tänkte jag
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 2 Jun 16:52
    #14
    Busbellan skrev 2009-06-02 07:23:28 följande:
    Vad är det för staket ni har?Vi ska få gunnebo och med alla stolpar på utsidan av staketet
    Lärk, "fina" sidan inåt, smalt mellan spjälorna så fingrar/tår inte får plats.

    180 m staket blev en slant för kommunen....
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Äldre 2 Jun 16:54
    #15
    Busbellan skrev 2009-06-02 12:47:39 följande:
    I vårt beslut stod det inte ens hur högt staket de bekostade utan bara var det skulle vara och vilket staket det ska vara.Vi fick hela det området vi vill ha av kommunen. Hela baksidan och fram till främre gaveln på ena sidan.Räcker gott och väl, på framsidan är det ytterst sällan vi är ute.Nej, jag får nog ta en runda med bilen och kolla in staket för att få ett hum om hur högt 1,2 m är. Fick tips om några som har just den höjden så det ska jag kolla in tänkte jag
    Jag hängnade in hela tomten (2.000 m²), men lämnade parkeringen utanför så bilarna får stå ifred när ungarna är ute på gården och leker.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Äldre 3 Jun 04:44
    #16

    Hallå i natten vi håller just nu på att få ett staket uppsatt vi får ett på 1.20M

    kolla bild på ett liknade staket i mitt galleri...


    Mamma till 5 Kramar Annika Linus Å resten
  • Äldre 3 Jun 04:48
    #17

    Glömde skriva att vår kommun får lägga ut 205 000 kr på de så vi verkar ha en väldigt givmild kommun


    Mamma till 5 Kramar Annika Linus Å resten
  • Äldre 3 Jun 07:14
    #18

    Var inne och kollade, och det är ju ett snyggt staket ni får
    Gunnebo är ju inte särsklit snyggt, men underhållsfritt i alla fall.

    Vet inte än vad kommunen får punga ut med, vi får kostnaden på papper, alltså vad de betalt åt oss först när jobbet är färdigt


    Mamma till Nora, August och Ella
  • AnnBri­ttS
    Äldre 3 Jun 08:57
    #19

    Har man lust och ork kan man sätta klängerväxter i Gunnebostaketet, så blir det lite finare att titta på.

  • Äldre 3 Jun 09:26
    #20
    AnnBrittS skrev 2009-06-03 08:57:26 följande:
    Har man lust och ork kan man sätta klängerväxter i Gunnebostaketet, så blir det lite finare att titta på.
    Ja, det är ju helt klart en bra idé, tack!!
    Blir eventuellt det på gränserna mot grannarnas tomter i så fall.
    Längs med vägen har vi häck så den kommer vara kvar på utsidan av staketet och förhoppningsvis växa så högt så staketet inte syns
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 3 Jun 13:10
    #21
    Busbellan skrev 2009-06-03 07:14:17 följande:
    Var inne och kollade, och det är ju ett snyggt staket ni får Gunnebo är ju inte särsklit snyggt, men underhållsfritt i alla fall.Vet inte än vad kommunen får punga ut med, vi får kostnaden på papper, alltså vad de betalt åt oss först när jobbet är färdigt
    Underhålls fritt är vårt också i 30 år så ska de klara väder å vind utan att vi gör något åt de... Men om vi målar de så måste man ju hålla efter de, men de har vi ingen tanke på.. Och efter 30 år ja då hoppas jag vi klarar oss utan...
    Mamma till 5 Kramar Annika Linus Å resten
  • Äldre 3 Jun 13:41
    #22
    Bonny skrev 2009-06-03 13:10:40 följande:
    Underhålls fritt är vårt också i 30 år så ska de klara väder å vind utan att vi gör något åt de... Men om vi målar de så måste man ju hålla efter de, men de har vi ingen tanke på.. Och efter 30 år ja då hoppas jag vi klarar oss utan...
    Men vad bra, ja om 30 år så klarar ni er förhoppningsvis utan staket
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Prinse­ssan Leia
    Äldre 3 Jun 13:43
    #23

    du får sätta 1,10 meter utan bygglov, högre staket måste du ha bygglov o grannarnas godkännande för.
    Vi satte ett staket som är ja 90-100 cm högt och bara det funka kanoon o stoppar upp barnen. Och det viktigaste de klättrar Inte på det!
    Så det gäller att välja rätt sorts staket oxå


  • Äldre 3 Jun 13:48
    #24
    Prinsessan Leia skrev 2009-06-03 13:43:40 följande:
    du får sätta 1,10 meter utan bygglov, högre staket måste du ha bygglov o grannarnas godkännande för.Vi satte ett staket som är ja 90-100 cm högt och bara det funka kanoon o stoppar upp barnen. Och det viktigaste de klättrar Inte på det!Så det gäller att välja rätt sorts staket oxå
    Gäller det alltså också om man får det som bostadsanpassning genom kommunen?
    Med tanke på anledningen till att man få staket ofta kan vara att barnet även klättrar så är ju inte alltid en meter mycket att komma med
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Prinse­ssan Leia
    Äldre 3 Jun 13:56
    #25

    en sak jag inte förstår trots att jag läst hela tråden är, betalar kommunen era staket?
    hos oss får man allt betala själva. är det villor ni bor i lr hyres lgh?
    snurrigt
    vad ska gälla för att kommunen ska betala?


  • Äldre 3 Jun 14:05
    #26
    Prinsessan Leia skrev 2009-06-03 13:56:59 följande:
    en sak jag inte förstår trots att jag läst hela tråden är, betalar kommunen era staket?hos oss får man allt betala själva. är det villor ni bor i lr hyres lgh?snurrigtvad ska gälla för att kommunen ska betala?
    det går under bostadsanpassning eftersom vi har ett barn med funktionshinder som är rymningsbenägen
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Prinse­ssan Leia
    Äldre 3 Jun 14:56
    #27
  • Äldre 3 Jun 15:45
    #28
    Busbellan skrev 2009-06-03 07:14:17 följande:
    Var inne och kollade, och det är ju ett snyggt staket ni får Gunnebo är ju inte särsklit snyggt, men underhållsfritt i alla fall.Vet inte än vad kommunen får punga ut med, vi får kostnaden på papper, alltså vad de betalt åt oss först när jobbet är färdigt
    Mitt staket är underhållsfritt, det är i lärk.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Äldre 3 Jun 20:05
    #29
    Prinsessan Leia skrev 2009-06-03 13:43:40 följande:
    du får sätta 1,10 meter utan bygglov, högre staket måste du ha bygglov o grannarnas godkännande för.Vi satte ett staket som är ja 90-100 cm högt och bara det funka kanoon o stoppar upp barnen. Och det viktigaste de klättrar Inte på det!Så det gäller att välja rätt sorts staket oxå
    I Umeå kommun så får man sätta upp ett staket under 1,80 meter högt utan bygglov men över 1,80 m så ska du ha bygglov... för grannsämjans skull så gick vi runt till  grannarna för att få ett godkännande från dom, och de var inga problem.
    Mamma till 5 Kramar Annika Linus Å resten
  • Äldre 4 Jun 00:03
    #30
    Prinsessan Leia skrev 2009-06-03 13:43:40 följande:
    du får sätta 1,10 meter utan bygglov, högre staket måste du ha bygglov o grannarnas godkännande för.Vi satte ett staket som är ja 90-100 cm högt och bara det funka kanoon o stoppar upp barnen. Och det viktigaste de klättrar Inte på det!Så det gäller att välja rätt sorts staket oxå
    beror vilken kommun man bor i. sedan lär de knappast neka när de själva sätter upp staketet, kommunen...
    vet en famij här som fich 2 m högt, inga grannar tillfrågades osv
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Hur högt staket?