• Anonym (Kaffedraken)

    Vad innehåller??

    Måste gå ner i vikt nu..ett antal kilo och tänkte börja med att ta bort all mat me kolhydrater..
    Skulle du va bussig och tala om vad för mat och allt jag ska undvika när det gäller kolhydrater??
    Tacksam för tips.

  • Svar på tråden Vad innehåller??
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hejsan
    Jag är ingen dietist och inte expert på detta ämne med viktnedgång. Men jag har själv gått ner en hel del kilon efter min förra graviditet med just en sådan metod som jag kan dela med mig av här under. Men som sagt inte expert inom detta ämne.

    Kolhydrater behöver kroppen och det får vi även i oss via bönor, rotfrukter, frukt och andra grönsaker, dessa bör man inte undvika även om man ska gå ner i vikt.

    Om man ska undvika några kolhydrater för viktnedgång kan man under en tidsbegränsad period undvika pasta, ris, potatis, coucous, bulgur och andra gryn samt bröd av alla de slag. Även mat med mjöl och andra gryn behöver undvikas en period.

    Jag använde mig av handflatsmetoden som innebär att man alltid äter frukost, lunch, mellanmål och middag. Vid varje måltid äter man en handflata (handens storlek och tjocklek utan fingrar) proteiner och tre knytnävar frukt/grönsaker/rotfrukter/bönor, när man sedan nått sin målvikt byter man ut en knytnäve mot kolhydrater. Till frukost åt jag antingen havregrynsgröt eller yoghurt med musli, så där åt man lite kolhydrater i alla fall.
    Denna metod och massor av träning, stegräknare på med minst 10 000 steg per dag och pulshöjande träning några dagar i veckan hjälpte mig.

    Hoppas att detta hjälper dig lite och ger lite inspiration.
    Hälsningar
    Lotta

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tackar så mycket för ditt svar..Men då undrar jag även..Om du har några recept och dela me dig..:)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hejsan
    Jag har lite tips på recept, låt mig bara samla ihop lite så återkommer jag med detta senast imorgon fredag.
    Hälsningar
    Lotta

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hejsan
    Jag har inte hunnit samla ihop några speciella recept, men här kommer lite förslag på vad man kan äta

    Frukost: gröt, ägg, frukt
    fil/yoghurt musli och frukt

    Lunch: keso, grönsaker, frukt och bönor, skinka
    ägg, makrill i tomatsås, grönsaker och frukt

    Middag: Bönor, grönsaker, frukt och kotlett el kyckling el fisk.

    Jag återkommer under nästa vecka med recept.
    Trevlig helg
    Lotta

Svar på tråden Vad innehåller??