• Mumfla­n
    Äldre 23 Jun 11:04
    56486 visningar
    20 svar
    20
    56486

    herpes utslag..hur länge?

    Är jag den enda som inte är anonym? ;)

    Valtrex botar ingenting vid ett utbrott, den ser bara till så att viruset inte förökar sig så det blir nya blåsor. Man måste ta Valtrex så tidigt som möjligt när man känner symtom, då kan man slippa blåsorna helt :)

    För mig tog det ca 5 veckor innan allt var som vanligt vid första utbrottet.
    Var sjukskriven 2 veckor och hade kateter en vecka för jag svimmade när jag skulle kissa av smärtan. Så det går att överleva det mesta ;)

  • Mumfla­n
    Äldre 23 Jun 11:05
    #13

    Att det kilar och att flytningar ökar är vanligt, Huden där nere kan vara röd i flera veckor efteråt.

  • Mumfla­n
    Äldre 24 Jun 00:42
    #16

    Xylocain- gel lindrar tillfälligt men fungerar jättebra! Det var min livräddare vid min primärinfektion! Finns att köpa på apoteket, den är inte så dyr. Jag duttade på gelen på blåsorna flera ggr per dag.
    Ipren eller ibumetin hjälper mot värken, bättre än alvedon tyckte jag.
    Lider verkligen med dig. Vet hur det är!
    Återfallen brukar komma lite oftare i början men brukar sedan komma alltmer sällan. Om du får mycket besvär ofta tycker jag att du ska prata med din läkare om att få gå på stående behandling med valtrex för att minska och förhoppningsvis slippa utbrotten helt, då tar man en tablett dagligen under en längre period.

Svar på tråden herpes utslag..hur länge?