• tiger85

    Råkostsallad?

    En kompis sa att man kunde göra råkostsallad utan purjo men den jag gjorde blev inte bra :(

    Hittar inga bra recept heller tyvärr... på bara vitkål+morot(+dressing)?
    Har du något förslag..
    e ute efter en salad som står sig några dagar.. med två små orkar jag inte stå o skära sallad till varje måltid men vill så gärna ha sallad/grönsaker så det kan vara skönt o ha något färdigt i kylen...


    *Josefine 050314 & Denise 081112*
  • Svar på tråden Råkostsallad?
  • Fråga Kocken

    Hejsan

    Om du river både morötterna och vitkålen och har som grund ska jag tipsa om några olika salladsdressingar som du kan använda och variera dig med. Föredrar du skivad vitkål och rivna morötter spelar det ingen roll. Just vitkål blir oftast godare om man "arbetar" den lite grann genom att röra in dressingen ordentligt i den.

    Enkla och snabba: Använd knorrs salladsdressingpåsar som finns i olika smaker. Är väldigt goda till råkostsallad speciellt den Italienska, Grekiska och Franska varianten.

    Enkelt och snabbt: Använd 4 msk vinäger som du tycker om, jag tycker att den vita balsamicon är mycket god, 4 msk rapsolja, 1 msk dijonsenap, 1 msk honung och örter soom du tycker om, tex dragon. Salt och peppar. Mixa alla ingredienser utom oljan som du droppar i. Blir dressingen för tjock kan du späda den med lite kallt vatten för tunnare koncistens.

    Amerikansk cole slow: Vill du göra en lite kraftigare variant någon gång kan du använda dig av majonnäs, lite gräddfil eller matlagningsyoghurt och outspädd apelsinjuice som du blandar ihop och smaksätter med salt och peppar. Blanda med salladen.

    Det var några tips som jag hoppas att du ska tycka om.
    Hälsningar
    Lotta

Svar på tråden Råkostsallad?