• snobbe­n2
    Äldre 5 Jun 13:05
    2110 visningar
    2 svar
    2
    2110

    Extra i mMatlåda

    Hej

    Jag gör ofta matlåda och mig och min man. Han har ett rörligt jobb, är lång (1,8) och smal (77 kg). Jag har ett stillasittande jobb, är 20 cm kortare och väger 15 kg mindre. Han behöver antagligen mycket mer energi än jag.

    I matlådan lägger jag grönsaker, pasta/potatis och kött/fisk (cirka 1/3 av varje, utom min där 1/2 är grönsaker). Såser är ofta tillagat med lightprodukter (typ mellangrädde, lätt cremefraice osv). Hans matlåda innehåller totalt 50% mer än min.

    Räcker energimängden eller ska han ha mer kött/fisk (mer än 1/3)? Eller en extra något annat i matlådan som kan ge honom mer energi?

    Hälsningar Catrin

  • Svar på tråden Extra i mMatlåda
  • Fråga Kocken
    Äldre 5 Jun 14:10
    #1

    Hejsan
    Detta är inte mitt expertområde, det är nog en dietist som har större koll på detta än vad jag har.
    Rent spontant så är det väl något mer protein och kolhydrater han skulle behöva. Lightprodukter som du använder är bra om man ser till att det är mer omättat fett än mättat fett i dem. Mättat fett mår inte kroppen bra av även om man är smal och kanske skulle behöva gå upp i vikt.
    Jag kan tipsa dig om att gå in och läsa lite mer om hur och vad man ska äta för att må bra på: www.milda.com/SE-New/tillsammans_mabra.html

    Hoppas att det var till någon hjälp.
    Hälsningar
    Lotta

  • snobbe­n2
    Äldre 5 Jun 17:53
    #2

    Tack för svaret! Jag misstänkte att det inte var helt rätt forum för frågan. Jag får leta vidare.

Svar på tråden Extra i mMatlåda