• Anonym (Stock­holm)
    Äldre 8 Jul 08:53
    75845 visningar
    28 svar
    28
    75845

    min mamma har fått cancer i bukspottkörteln

    Förstår hur du känner dig TS.

    Dagen innan midsommar fick vi besked om att min man har bukspottkörtelcancer som spridit sig till levern. Det går inte att operera eller stråla. Läkaren sa att han är glad om min man lever om ett år. I morgon ska han börja med bromsande cellgifter.
    Det känns fruktansvärt overkligt. Min man fyller 40 år i augusti, jag är 34 år. Vi har två små tjejer på 3 år och 1 år.

    Allt har gått väldigt snabbt. Han sökte vård på VC p g a magont. Han blev ordinerad Losec Mups i en vecka. Efter den veckan fick han komma tillbaka och ta prover. Efter några dagar ringde läkaren och sa att han hade förhöjda levervärden och skulle åka in akut till SÖS (vi bor i Stockholm).

    Där gjordes ytterligare prover och då upptäcktes även att min man hade högt blodsocker. Han blev inlagd på diabetesavdelningen och fick börja med insulin. Dagen efter gjordes ultraljud och röntgen. Dagen efter det gastroskopi och datortomografi. Dagen innan midsommar kom alltså detta hemska besked.

    Efter midsommarhelgen gjordes ytteligare undersökningar och ett dränage sattes in i bukspottkörteln för att hjälpa gallan att passera förbi tumören.

    I går var vi på onkologen för första gången och på torsdag börjar min man med bromsande cellgifter. En gång i veckan åker han till onkologen för att få cellgifter intravenöst. Sen ska han även ta cellgifter i tablettform varje dag hemma.

    En behandlingsperiod sträcker sig fyra veckor - tre veckor med cellgifter och en veckas uppehåll. Efter tre behandlingsperioder, alltså tre månader, görs en röntgen för att se hur kroppen svarat på behandlingen.

    Vi har även fått hemsjukvård. De kommer hem till oss en gång i veckan, oavsett om vi behöver hjälp eller inte.
  • Anonym (Stock­holm)
    Äldre 21 Jul 06:48
    #18
    Anonym (ledsen,förvirrad) skrev 2009-07-20 20:59:19 följande:
    idag var mamma och prata med läkarn... hon har inte cancer.. hur glad som heldtmen förstår inte hur en läkare kan säga innan hon gjort magnet röntgen att det var cancer och att det inte såg bra ut????
    Men det låter ju jättekonstigt!!!!!

    När min man åkte in akut på sjukhuset gjorde de alla undersökningar man kan göra (röntgen, ultraljud, datortomografi och gastroskopi) INNAN han fick besked om att han har cancer. Läkarna misstänkte ju det ganska omgående eftersom han hade alla symptom på cancer i bukspottkörteln, men de sa inte ett knyst om det förrän de hade gjort alla undersökningar, vilket tog två dygn.

    Man måste ju kunna anmäla den där läkaren din mamma träffat. Klart man inte får säga att det är cancer innan de VET om hon har det eller inte. Och varför sa de att hon har just bukspottkörtelcancer? Hade hon högt blodsocker? Vilka symptom hade din mamma? Och vad är det för fel på din mamma nu när hon inte har cancer?
Svar på tråden min mamma har fått cancer i bukspottkörteln