• Äldre 12 Jun 01:13
    3042 visningar
    1 svar
    1
    3042

    Gluten- laktos fritt

    Hej!
    Jag har precis fått svar på att jag inte tål gluten.. Och jag är ganska förvirrad med vad man får äta och inte äta... Du behöver ju inte skriva ner värsta listan av de som är gluten fritt men dom mest vanliga varorna som man kan köpa på willys tex skulle va underbart med ett svar på de =)

    Mvh
    Susanne

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-18 13:59
    Vilka flingor kan jag äta då?

  • Svar på tråden Gluten- laktos fritt
  • Fråga Kocken
    Äldre 12 Jun 06:29
    #1

    Hejsan
    Jag förstår att det är förvirrande.
    Gluten är ju proteinet som finns i sädesslagen korn, vete och råg, även viss del i havre. Så i princip allt som innehåller dessa sädesslag innehåller gluten.

    Du får vara noga med att läsa på innehållsdeklartionerna på det du handlar och står det stärkelse från sädesslag eller vete, korn och råg så är det troligt att det innehåller gluten. Är du osäker får du ta som vana att ringa företagets konsumentkontakt för att fråga.

    De flesta butiker har en speciell hylla med produkter för just gluten- och även laktos intoleranta. Där vet jag att det finns bl.a bröd, pasta, mjöler och brödmixer man kan använda sig av.

    Känner du för att baka själv har nästan alla matsiter t.ex www.milda.com en ruta man kan kryssa i glutenfritt och få fram glutenfria recept, både bröd, kakor och mat.

    Lycka till och mitt främsta tips är att du tar dig tid när du handlar och läser på innehållsförteckningen, tveka inte att ringa företaget som producerat produkten och fråga om du är osäker.

    Hälsningar
    Lotta

Svar på tråden Gluten- laktos fritt