• Anonym
    Äldre 12 Jun 17:42
    3957 visningar
    6 svar
    6
    3957

    Leva sparsamt, men inte snålt?

    Efter ett år av pissdålig ekonomi så har det äntligen ljusnat för oss! Jag får min första lön på 7000 nu i slutet av månaden, min man får en jobb-bonus på 20 000 och vi får 12 000 tillbaka på skatten! Vi är så glada så det är inte klokt!!!!


    Nu till problemet: Vi har redan börjat tänka i banor som att "ska vi inte unna oss en ny xxx nu när vi får in pengar, det har vi ju önskat oss så länge..." Jag vet av egen erfarenhet hur enkelt det är att pengar "försvinner" och jag vill inte att det ska hända nu! 

    Så min fråga är: Hur ska vi göra för att inte sväva ut nu när ekonomin är bättre? Jag vill att vi ska fortsätta att leva sparsamt, men inte snålt (skulle aldrig orka leva en längre tid som vi gjort nu)! Vi måste nämligen renovera badrummet inom en snar framtid pga misstänkta fuktskador och vi vill inte ta mer lån (har redan så det räcker och blir över).

    Någon som har tips?

  • Svar på tråden Leva sparsamt, men inte snålt?
  • Anonym (gratt­is)
    Äldre 12 Jun 17:45
    #1

    Kul att det börjat ordna upp sig för er!!

    Börja med att göra iordning en budget gärna för hela året.
    För in alla poster som även bara kommer någon gång i kvartalet, halvåret mm så ni har koll på när de kommer.

    När ni ser hur mkt ni har kvar varje månad börja spara
    1. Buffert spar, om det blir knapert igen, som du skrev vill inte tbx som det var.
    2. NÖJES spar allt som resor, tv, bil mm ? Men spara ngn månad och unna er sedan.

  • Anonym (spara­)
    Äldre 12 Jun 21:28
    #2

    När jag får en "oväntad" summa pengar (retroaktiv lön, julklappspengar t.ex.) så brukar jag unna mig att spendera 10-20% på något roligt som jag längtat efter. Kan vara en sak, en resa eller en upplevelse. Resten sparar jag för jag vet att det kommer magrare tider, det är inte en fråga OM utan NÄR.

    Så för er är de "oväntade" pengarna 12 000 plus 20 000 = 32 000. Om ni följer mitt exempel kan ni spendera runt 4000-5000 och spara resten.

  • Anonym
    Äldre 12 Jun 22:10
    #3

    lägg undan pengar till en buffert först så ni har pengar att ta av om ni får sämre ekonomi igen sedan kan ni börja unna er mer saker och renovera badrummet. Se även till att inte binda upp er i diverse skulder så som abonemang låsta i flera år osv så ni snabbt kan dra ner på dessa utgifter igen om ni får sämre ekonomi längre fram.

  • Anonym
    Äldre 12 Jun 22:15
    #4

    Tänk efter minst 3 gånger innan ni handlar behöver vi b verkligen den har jacka?
    Be att få hänga undra och åter komma om någon dag då ha r ni tid att fundera och de blir inga impus handlade.

    Handla de ni behöver, bästa innan om hur stor del som av inoksmten ni kan unna är extar sker/nöjen eller så för.

  • Anonym (Petra­)
    Äldre 12 Jun 23:39
    #5

    Samma här!
    Kommer helt plötsligt ha 30 000 mer en månad och sedan 15000 extra några månader framåt.
    Vi siktar på att spara en hel del, runt 10000 i månaden sedan, och 20 000 denna månad. Resten tänker vi faktiskt spendera, vi ska göra iordning framsidan (bara en rabatt kvar att fixa), göra en liten resa, unna oss lite lyxigare mat till helgen och även förnya våra garderober lite.
    Får jag förlängt vikariat/ny tjänst efter vikariatet tänker vi fortsätta spara 10 000, annars siktar vi mest på att behålla det vi lyckats spara, kanske lägga dit någon tusenlapp eller två ibland.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 14 Jun 07:37
    #6

    Tack för era svar! Vi kommer nog att spara det mesta, men köpa det som verkligen behövs. Vi har tex bara två lakan till vår säng (så tunnslitna att de börjar gå sönder), så vi ska ta en tur till IKEA och köpa nya Sen ska jag unna mig nåt nytt klädesplagg och ett par skor (man har ju mest köpt till barnen nu när man haft dåligt med pengar).

    Tack än en gång!

Svar på tråden Leva sparsamt, men inte snålt?