• principisessan

    Mens när man ammar - mindre mjölk?

    Jag helammar min dotter på 3 månader.
    Eller ja, jag ammar men hon får tillägg varje kväll efter en amning för att mjölken inte riktigt räcker till annars. Men det har funkat jättebra och jag har gjort så sen hon var en månad.
    Nu i morse såg jag att jag fått mens, blev lite paff för jag hade för mig att man inte får mens i regel om man helammar.
    Så hur är det nu, kommer mjölken att sina, kommer det vara mindre mjölkproduktion i en veckas tid och sen bli bättre?

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Mens när man ammar - mindre mjölk?
  • olandstoken

    under mensen kommer det vara mindre mjölk och sen kommer mjölken öka igen (de sa de iaf på vår föräldragrupp)

  • Hammare

    Jag fick min mens redan 1månad efter förlossningen, jag har inte märkt någon skillnad på mjölkmängden när jag har den.

  • lennartsdotter

    Har inte märkt någon skillnad och jag fick tillbaks mensen 7-8 veckor efter bf. Sonen helammades i 5 månader (dvs. inga smakisar, inget tillägg utan bara bröstmjölk).

  • karmela

    Jag fick tillbaka min mens ca 3 månader efter förlossningen. Märkte ingen skillnad på mjölktillgången (men jag hade å andra sidan kunnat nära ett helt kompani bebisar så det kanske var därför...)

  • JHallen

    Fick mens när min son var 4 månder och märkte ingen skillnad på mjölkmängden.

  • Bliglin

    Jag märkte stor skillnad, fick pyttelite mjölk plötsligt och fick amma som attans för att komma upp i produktion

  • matilda77

    jag "våldspuffar" lite på tråden då jag själv googlar i ämnet....bebis är 8 månader  mensen kom men vart tog mjölken vägen??erfarenheter...

  • Pie de limon

    skönt höra att man inte är ensam om att få tillbakamensen trots helamning..
    1a barnet mens vid 4 mån nu m 2a barn fått mens vid 4 mån. inte märkt någon skillnad i mjölkproduktion,

  • Penguine

    Jag funderar också på detta! Min mjölk har minskat väldigt mycket senaste dagarna och jag tror kanske att min första mens efter graviditeten är på G. Jag var på cellprovtagning för 2 veckor sedan och då sa BM att sådana där flytningar hade man bara om det var ägglossning så hon trodde att jag skulle få mens 2 veckor senare, dvs. nu.

    Kommer mjölken tillbaka när mensen är slut? 

  • hilah

    Jag fick också mens tidigt - det var kanske 10 veckor efter förlossningen - trots att jag helammade. Jag märkte själv ingen skillnad i mjölkproduktionen, men har hört av många att de märkt en skillnad. Oftast ammar bebisen lite mera då och lite mindre igen när mensen är över och produktionen är igång för fullt igen.

  • Penguine

    Jag helammar iofs inte längre så för mig spelar det inte så stor roll om mjölken kommer tillbaka eller inte. Hade väl egentligen tänkt delamma lite längre än såhär (6,5 månad) men idag har hon verkat så hungrig och jag har inge mjölk så då är det bättre att ge henne mer riktig mat istället.

  • Marlene

    Det verkar vara vanligt att man upplever en tillfällig nedgång i produktionen under mens, men om man ammar fritt och inte blandar inte ersättning så brukar det lösa sig efter nån dag.

  • Dr Mupp

    Jag kan märka av att bebisen vill amma nåpgot oftare i samband med mens, gissar att produktionen går ner lite men det har ju ingen betydelse eftersom de bara är några amningar fler per dygn och numera helammas ju heller inte bebisen så han är inte så jätteberoende av hur mjölkproduktionen är.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • CloudBerry 1

    Mjölken räcker inte till för att du ger ersättning och således ammar för sällan.

    Ja, under mens så behöver man amma lite extra mycket eftersom produktionen verkar gå ner lite just då.

Svar på tråden Mens när man ammar - mindre mjölk?