• 060810

    Epilepsitråden 8

    Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

    Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".
    Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest.

    Mopsan:Lusk 5år. Enda diagnos svår epilepsi som uppkom nov -08. Grand mal & myokloniska anfall. Har gått in i status epilepticus förut. provat karbamazepin (trimonil) och levetiracetam (keppra) nu lamotrigin (lamictal) och stesolid vid behov men restriktivt. EEG, EKG, blodprover, CT, MR, SPECT, video EEG. De har funnit epileptisk aktivitet efter många EEG. Kärnsjukhuset i Skövde & Drottning silvias barnsjukhus.

    Morrisey: Emil 1 år. Har grav hjärnskada, cvi (hjärnsynskada), ryggmärgsbråck, hydrocephalus och svårbehandlad ep. Började krampa efter syrebrist vid en operation (det var då han blev hjärnskadad). Fick IS vid ca 7 mån ålder, som försvann efter behandling med synachten och sabrilex. Har nu anfall i form av frånvaroattacker och att han rycker till ibland och spänner sig ibland. Behandlas med topimax och sabrilex och just nu räcker det. Universitetssjukhuset i Lund och Malmö allmäna sjukhus.

    Kryztina:Wilmer 3,5 år partiell epilepsi. Fick de första kramperna när han var 9 månader gammal. Han gjorde då sk.omfamningsrörelser med armarna och benen i upprepade serier. Läkarna befarade att det var Infantil Spasm- han behandlades FÖR SÄKERHETS SKULL med Sabrilex och kramperna försvann. Men eeg visade ep-aktivitet vid sömn. När han var 13 månader gjordes nytt eeg och läkarna kunde nu utesluta IS helt utan det är någon form av partiell epilepsi som han har p g a att han fick grav syrebrist vid födseln. Ny medicin- ergenyl som han har ätit sedan dess. Wilmer är sen i grovmotoriska utvecklingen samt talet (ung. på en 2 årings nivå), förståelsen är något sen men finmotoriken funkar normalt. Han har bara haft kramper några gånger det senaste året. Det som händer nu är att han kräks, snurrar runt på stället och att ögonen åker upp till vänster och fastnar där som om han stirrade. Han tuggar också och smackar. Vi har nu påbörjat medicinbyte p g a att läkaren inte är helt nöjd då han fortfarande har lite anfall fatän han äter maxdos Ergenyl för sin vikt. Han äter nu både Ergenyl och Trileptal. Han ahr inte haft några kramper sedan vi började med Trileptalen men humöret har påverkats till det sämre..Målet är att efter ca 6 månader kunna sätta ut Ergenylen helt.

    Myran 10 månader. Saknar huvuddiagnos, men har svår epilepsi och infantil spasm (fn under kontroll dvs ingen hypsarytmi), synnedsättning, LKG-spalt, microcefali, mycket sen psykomotoriskt, matförbud via munnen och istället nässond i väntan på knapp. Utredningar som gjorts är bla MR, CT, 14 eegn varav 3 video mm mm). Hennes ep är mycket svårbehandlad, står fn på Fenemal, Nitrazepam och Sabrilex samt Stesolid vid behov. Har även haft Absenor och Keppra. Har alla möjliga sorters anfall från små myokloniska till frånvaro och stora tonisk-kloniska. Har ibland svårhävda tonisk-kloniska (framförallt vid feber) och hade senaste ett långt status i maj. Diagnostiserades med IS i maj 2009 (hade då många IS-kramper om dagen i serier om ca 60) är fn under kontroll med stor dos Sabrilex. Hör till Drottning silvias och har varit/är ofta inlagd tidvis pga kramper.

    Smuliz: Amanda 1år, saknar huvuddiagnos (misstänkt mitokondriell sjukdom), har absens-EP (har aktivitet under sömn lite överallt i hjärnan), utvecklingshämmad, utreds fortfarande. Gjort MR, en massa EEG, hjärn-UL, ryggmärgsprov, urinprov, blodprover. Väntar nu på en muskelbiopsi uppe i stockholm, samt hjärt-UL pga blåsljudet, efter sommaren.Äter Absenor och Iktorivil. Går på USÖ i Örebro.

    Schnappi i magen: Mino 1 år. Saknar diagnos än så länge. Står misstänkt epilepsi i hans journal, men enligt mig en klar diagnos.Han har allt från grand-mal anfall till frånvaroattacker och ryckningar. Även skrikanfall och ett där han försöker liksom sätta sig upp i sömnen och rör sig i konstiga banor.Fick första anfallet 18 september 2008, började med medicin 8 maj 2009. Gjort otaliga undersökningar där man inte hittat något fel på honom. Gjort 2 eeg undersökningar, båda med bra resultat. Gjort mr, LP, ögonundersökning, urinprov och en massa blodprover. Säkert annat med, men det minns jag inte nu. Han är lite sen i utvecklingen och väldigt sen med sitt tal. Ca 6 månader.. :( Äter Trileptal. Går på CSK Kristianstad.

    3busfrön: M 12 år. Har en Partiell eplepsi samt Aspergerssyndrom. Har lätta men svårbehandlade kramper. Har tagit 6 år och många mediciner för nå en relativ krampfrihet. Har använt Absenor, Orfril Long, Lamictal, Keppra, Hemolepsin äter nu Trileptal och Topimax. Har gjort 2 CT, 4 MR. ca 20 EEG, 1 7dygns EEG. Fick sina första kramper vid 4 års ålder. Har bara aktivitet på EEG under sömn. Har oftast kramper i form av huvudvärk, syn-,lukt-, hörselhallucinationer. Men kan även få ryckningar på här och där. Går på Mälarsjukhuset.

    Little fisch: Ida 4år Diagnos Autism med utvecklingstörning grad ospeciferad men ligger på en nivå att vara 1-2 år. Vätske fylld Cysta i ryggmärgskanalen. Epilepsi generell aktivitet i hela hjärnan. Har kramper och anfall även bort anfall..syn hallucinationer.. Trappar nu ner Absenor och Insättning på Lamictal.Gjort sömn eeg och MR.Går på USÖ i Örebro.

    Längtar: Noah 18 månader Epilepsi som började februari-08.Har gjort 2 EEG,det första visade inget det andra var ett sömn EEG som visade partiell epilepsi i pannloben.Äter Tegretol.Har oftast grand mal anfall när han ska vakna.Går på barnmottagningen i Simrishamn och gör EEG på csk i kristianstad.

    AnnaSC: Axel 2år 2 mån CP skada samt epilepsi. Har haft ep. sedan födseln. Som mest haft 200-300 frånvaro anfall per dygn. Har även under våren -09 haft ett antal grand mal anfall. Ep. kommer från hjärnblödningen som han fick pga den grava syrebristen vid förlossningen. Har Lamictal 25mg morgon o kväll, Iktorivil 1½droppe morgon o kväll samt 1 droppe em, Ergenyl 3ml morgon o kväll (ska nu till 4ml). Har haft fenemal (första månaderna) och även Trileptal, men de är utfasade. Har gastrostomi där han får all näring genom o även medicinerna. Har gjort många EEG, ultraljud av hjärna (de första veckorna), ultraljud o EKG för blåsljudet på hjärtat, magnetröntgen, sväljningsröntgen. Hör till USIL (universitetssjukhuset i Lund).

    lillis23: mamma till Elliot snart 1 år som fick epelepsi efter en infarkt i hjärnan i samband med förlossningen. Fick blodförgiftning efter att vattnet gått och det dröjde tre dygn till Elliot föddes. I samband med infarkten fick han kramper och hade flera tillfällen med andningsuppehåll de första dygnen. Fick fenemal.
    Därefter dröjde det 5 månader innan nästa kramper, konstaterades Infantil Spasm i feb -09 som behandlades med Sabrilex och Absenor. Sen maj syns inte IS längre på EEG och nu har han sekundsnabba kramper, kramper då han "försvinner" och bara sitter och stirrar framför sig, kramper då han ligger och sparkar med ben och armar och är helt borta, osv osv....har just nu 2,5ml absenor morgon och kväll, samt Iktoviril 2 drp till kvällen och Stesolid vid behov. Har inte hittat rätt dos än och ep är inte under kontroll. Har dagligen ca 10-15 anfall, jämfört med IS som var som värst 250/dag. Gör EEG minst var tredje vecka. Har problem med motoriken på höger sida och kan inte sitta själv än. Svårt med att äta och klarar inte av mkt folk.

    Tjiho: Mamma till Eddie 1år 9 mån. Eddie har Infantil spasm som kom fr en klar himmel då han var 8 veckor, utv normalt innan dess. Han har gjort mängder av EEG o alla utom då han stått på högkortisonbeh. har visat på en klar "Hypsbild"annars även annan EP aktivitet. Har gått igenom flertalet MRT, CT, ryggmärgsprov, 1 muskelbiopsi, blodprover har skickats land o rike runt o inget som kunnat utvisa orsaken,men den senaste und. var PET-kamera 4 tim under narkos där man tror sig ha hittat en liten avvikelse i höger temporallob (vet ej vad det betyder än riktigt), nu väntar vi på remiss till Lund för ännu en MRT med kraftigare magnetfält för att titta närmare på det. Eddie har testat 18 olika mediciner med de han äter nu, många mediciner fungerar tvätom på honom, så även Ketogen kost som fick honom att krampa mer. Under svåra perioder har han ca 20 serier/dygn med mellan 20-130 dykningar i vardera. Just nu har han varit IS fri i 2 v o vi håller andan, har endast varit IS fri en gång tidigare o det var också under kortisonbeh. men då kom det tillbaka över en natt då beh var avslutad. Äter nu Keppra, Lamictal, Topimax, Nitrazepam, Betapred, Lanzo,och Melatonin. Hans utv följer hans anfall så det går mycket fram o tillbaka men han är den tappraste Prins som finns för mej, han är en riktig liten kämpe o är det bästa som hänt mej:)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-23 07:32
    LÄNK TILL VÅR TRÄFF-TRÅD!! :)

    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html

  • Svar på tråden Epilepsitråden 8
  • Mopsan
    Puff 2008 skrev 2009-06-17 10:34:33 följande:
    Mopsan, ja fortfarande på permis.Men dagen började verkligen piss...rent ut sagt. Myran har stissat hela natten och då är det egentligen meningen att vi skall ge henne lite stesolid att sova på...eller ja, meningen och meningen, det är en lösning som vi har fått ta till ett par gånger i samråd med våra läkare. Men i natt så tror jag att vi liksom knuffade henne (oj det lät kanske bryskt..) fram och tillbaka mellan oss så vi fattade nog inte riktigt förrän i morse att tjejen inte har sovit alls i princip. Och så kom ju två snabba kramper som på beställning i morse. Och jag är helt övertygad om att jag såg IS-tendenser denna gången, så jag sitter här skitnervös för att helvetet är tillbaka. Jag har settt små små tecken tidigare och då blev det ju såklart akut-eeg som inte visade hyps, men nu är tecknena tydligare.....suck
    Usch va jobbigt. Så ni åker in nu igen då eller? Får hoppas att du bara är pessimist just nu då. Ellr vad säger man? Fan också tror jag är på sin plats. Jag är lite seg i huvudet idag har haft en sån där egen påtagen helvetes natt där jag suttit med ångest o bara grubblat så tanke verksamheten är inte vad den borde vara. Men hon får väl Sabrilex för IS eller är jag helt ute o cyklar nu? Eller håller ni på o trappar bort den så det kommer tbx för den sakens skull? Gud va krångligt hoppas att det bara var en "vanlig" helvetes natt o allt blir bättre nu idag.

    Lusken är inne på dag 16dagar nu då! Han huar omkring som ja vet inte vad. Galna kosjukan är något ja tänkt på o dragit paralleler till. Han låter hu o rammlar omkull o benen o armarna sprattlar. Men han kämpar på hoppas på lamictalen.
    Han krossar mitt hjärta igår fick han enorm hu när den var över tittade han på mig förskräckt o sa "herregud mamma jag trodde jag dog".
  • Mopsan

    Triplet lady skrev 2009-06-17 09:57:13 följande:


    Hej alla fantastiska mammor!Har smygläst här på forumet ett tag men nu när ni har startat en ny tråd hakar jag på. Min son J är 1 år (10 månader korrigerad ålder) och har epilepsi sedan slutet av februari. Han har frånvaroattacker och IS-liknande spasmer. Mycket aktivitet på EEG fast ingen hypsarrytmi. Har provat klonazepam och vigabatrin utan större framgång. Går nu på kortison sedan nästan två veckor och är som en ny pojke! Inga kramper och han skrattar hela tiden. Innan dess var han helt apatisk i tre månader. Vi vet att kramperna kan komma tillbaka när vi trappar ner på kortisonet men vi håller tummarna!Har testats för allt; genetiska och metaboliska sjukdomar, hjärnskada m.m. men de hittar inget underliggande.J utvecklades normalt tills EP:n startade. Han är trilling och har nu halkat långt efter sina bröder. Han är fortfarande "bebis" medan de andra två är små pojkar. Det är ledsamt att se, men vi hoppas hoppas hoppas att han får en chans att komma ikapp så småningom. Går hos sjukgymnast osv.Vill bara säga att jag har stor respekt för alla er föräldrar som kämpar så för era barn, och för barnen som är så starka och duktiga! Det här är det tuffaste jag och min man har varit med om, att få trillingar var ingenting i jämförelse!Önskar alla en skön och krampfri sommar!
    Jo du detta med epilepsi är en stor prövning som jag inte önskar min värsta fiende.
    Jag har urjobbigt med min 5åring som har en 1 årig syster att hålla ordning på FY för att han 2st småttingar till som måste ses efter i all den oron som råder.
    Antar då automatiskt att ni måste få höra den gamla klyschan som vi jämt får höra "men gud hur orkar ni?" precis som att man faktiskt har ett val?
    Ser fram emot att få höra hur det går för J här i framtiden.
    Stora kramar.
  • Puff 2008
    Usch va jobbigt. Så ni åker in nu igen då eller? Får hoppas att du bara är pessimist just nu då. Ellr vad säger man? Fan också tror jag är på sin plats. Jag är lite seg i huvudet idag har haft en sån där egen påtagen helvetes natt där jag suttit med ångest o bara grubblat så tanke verksamheten är inte vad den borde vara. Men hon får väl Sabrilex för IS eller är jag helt ute o cyklar nu? Eller håller ni på o trappar bort den så det kommer tbx för den sakens skull? Gud va krångligt hoppas att det bara var en "vanlig" helvetes natt o allt blir bättre nu idag. Lusken är inne på dag 16dagar nu då! Han huar omkring som ja vet inte vad. Galna kosjukan är något ja tänkt på o dragit paralleler till. Han låter hu o rammlar omkull o benen o armarna sprattlar. Men han kämpar på hoppas på lamictalen. Han krossar mitt hjärta igår fick han enorm hu när den var över tittade han på mig förskräckt o sa "herregud mamma jag trodde jag dog".
    Lilla Lusk..tänker på er. Måste vara såå obehagligt för stackaren som både känner och kan ge uttryck för knaset.

    Jo, vi har Sabrilex och den är väl snarare en ganska hög dos just nu. Finns utrymme för lite höjning men inte så mycket tror jag. Vet inte om vi skall åka in, jag väntar på att de skall ringa tillbaka. Myran sover nu och har sovit sedan i morse då jag gav henne de vanliga medicinerna + en femma Stesolid och på toppen av det sondade jag i lite vällning. Det gjorde susen. Får se när hon vaknar...
  • Mopsan
    Puff 2008 skrev 2009-06-17 11:57:28 följande:
    Lilla Lusk..tänker på er. Måste vara såå obehagligt för stackaren som både känner och kan ge uttryck för knaset. Jo, vi har Sabrilex och den är väl snarare en ganska hög dos just nu. Finns utrymme för lite höjning men inte så mycket tror jag. Vet inte om vi skall åka in, jag väntar på att de skall ringa tillbaka. Myran sover nu och har sovit sedan i morse då jag gav henne de vanliga medicinerna + en femma Stesolid och på toppen av det sondade jag i lite vällning. Det gjorde susen. Får se när hon vaknar...
    Nej usch jag fick för mig av nån annledning att ni skulle försöka bli av med sabrilex och att ni då kanske börjat trappa ner! Med risk för att låta som en riktig dommedags profet (pessimisten i mig) men vad finns det för alternativ för lill myran nu om IS kommer tbx och sabrilex inte gör vad den ska? För jag är ju sån måste hela tiden ligga steget före och på Lusk har vi ju rätt mkt att ta till fortfarande. Funkar inte lamictalen så funderar vi tom med på att försöka oss på medicin fritt igen även om det känns väldigt avlägset. Men vi har ju alltid vad heter det fenytoin? Och mer duo terapi att köra. Men vad jag fattat för är sabrilex en av de mer "kraftfulla" lösningarna. Vet jag är inte särskilt stöttande just nu men blir så oroad för er (som att det hjälper) har ni diskuterat några alternativa metoder med läkarna. Vad jag har funnit är att aroma terapi som iofs är väldigt krävande för vårdtagare ska kunna ge viss effekt. Sen TCM traditional Chinese medicin jag menar de har ju trots allt behandlat epilepsi i kina i evinnerliga tider och inte helt utan effekt även om vi i väst inte har några stenhårda bevis på det delvis pga brist på intresse men då ingår ju akupunktur o sånt. Jag tror fan att det skulle kunna ge viss effekt. För det var ju så jag resonerade i början att hålla mig ifrån alla starka mediciner som bara behandlar symptomet. Och nu när man tittar i backspegeln så bäst effekt hade vi utan mediciner. Nått som ni kanske kan köra som vi ska börja med igen är eye q det är omega 3 och 6 som har genomgått måga studier och det är bevisat att de där fett syrorna underlättar för hjärnan. Bara vräker ur mig ideer just nu. Tycker så synd om lill myran och er som måste ha det så här önskar det fanns något man kunde göra för er. Om ni skulle vara intresserade av alternativ behandling så är Sverige ganska svårt snegla på våran granne Norge det är lättare att få bra hjälp där med sånt.
  • Mopsan

    Föresten har hört många bra saker om Homeopati och epilepsi men även många negativa i början av Lusks ep karriär så fick jag namnet på nån urgammal homeopat i gbg trakten som rekommenderades av alla jag pratade med. Jag kontaktade aldrig honommen om ni skulle vara intresserade så kanske jag kan leta reda på det. Han skulle tydligen vara pensionerad nu men jag fick höra att han skulle kunna engagera sig i speciellt ömmande fall. Lagstiftningen i sverige är alternativ medicin får ej tillämpas på barn under 8 men oavsett ålder får ej cancer, diabetes eller epilepsi någonsin behandlas. Men som sagt är det speciellt ömmande kan man nog engagera nån men då får man se nyktert på situationen och inse att det är ett experiment.

  • Puff 2008

    Vi fick göra nytt akut-eeg idag och vi skall tydligen göra ett i veckan för ett tag..
    Ingen hyps idag heller..puh....men vet egentligen inte så mycket om vad eegt visade. Skall tillbaks på möte imorgon och nu är planen att trappa ut Sabrilexen eftersom man tror att "den gjort sitt" ....får uppdatera mer imorogn om vad som händer.

  • Mopsan
    Puff 2008 skrev 2009-06-17 21:19:13 följande:
    Vi fick göra nytt akut-eeg idag och vi skall tydligen göra ett i veckan för ett tag.. Ingen hyps idag heller..puh....men vet egentligen inte så mycket om vad eegt visade. Skall tillbaks på möte imorgon och nu är planen att trappa ut Sabrilexen eftersom man tror att "den gjort sitt" ....får uppdatera mer imorogn om vad som händer.
    Skönt att det inte visade något sånt iallafall. Håller tummarna för att det går bra för er imorgon. Skriv och uppdatera för jag kommer sitta bänkad vid datorn och vänta. Gubben är borta över natten här men ringde ikväll för att höra om du skrivit något mer för han är så oroad. Vi tänker på er. En klen tröst iofs.
    Lusk klarade 16 dagar dagen också. Dumma dumma jag börjar känna mig hoppfull FAN livrädd för att få förhoppningar men kan inte låta bli.
  • 060810

    Mopsan:
    Vi tänker på er här. Varje dag jag läser att Lusken är krampfri ger mig hopp om bättring både för honom och Mino. För Lusken slår ju Mino med hästlängder nu. Här är det runt 1 vecka sen sätter det fart igen..
    Förstår att du är livrädd!! Man går som på nålar.

    Myran:
    Åh vi tänker på er med och lider så med er.
    Hoppas nu att eeg:t visar bättring för er lilla Myra.

    Triplet:
    Önskar dig välkommen in till oss! :) Spännande med trillingar, men kan bara tänka mig att ha 2 st Mino till att behöva ta hand om, fast 2 krampfria Minosar då förståss... oj oj oj vad jag beundrar dig och vad du orkar med! :) Ja fast man måste liksom orka så någonstans gör man det ändå.
    Många små 08:or som fått EP! Helt sjukt! Vi är många här som har barn runt året.. Min son Mino är 15 månader (den 28:e). Utvecklingsmässigt ca 2-3 månader efter, språkligt som en 6-7 mån ungefär.

    Hos oss är Mino på dagis idag och jag och Izabelle ska ha en mamma-izzie dag. Vi ska på Andys Lekland och busa och bara ha roligt.
    Kram på er!

  • Sandra78

    Hej!

    Sluter upp som nybliven orolig förälder.... Har en tjej på fyra veckor som jag känner vissa epilepsivibbar kring. Hon försvinner liksom bort ibland med blicken och "stannar upp". Ibland tillsammans med att höger ben böjs och blir stelt och högra armen sträcks uppåt.

    Har arbetat med en två-årig kille med neurolgiskt handikapp och jag tycker mig känna igen mönstret. Kan man se/diagnostisera ev epilepsi så här tidigt eller kan det helt enkelt vara normalt beteende för en sån liten?

  • Jontesfru
    Sandra78 skrev 2009-06-18 09:13:39 följande:
    Hej!Sluter upp som nybliven orolig förälder.... Har en tjej på fyra veckor som jag känner vissa epilepsivibbar kring. Hon försvinner liksom bort ibland med blicken och "stannar upp". Ibland tillsammans med att höger ben böjs och blir stelt och högra armen sträcks uppåt. Har arbetat med en två-årig kille med neurolgiskt handikapp och jag tycker mig känna igen mönstret. Kan man se/diagnostisera ev epilepsi så här tidigt eller kan det helt enkelt vara normalt beteende för en sån liten?
    Axel var ju 3 dagar när han fick sina första kramper. Så det kan säkert synas redan. Men det behöver ju inte vara kramper det kan ju vara en helt normal grej. Ring BVC o be om en extra läkartid, eller jag som inte har sådär väldans stort förtroende för BVC rek. nog hellre barnakuten.
    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
Svar på tråden Epilepsitråden 8