• smilla09

    Ont uppe på vänster sida i/på magen

    Hej,

    Jag är i vecka 29 och får till och från ont uppe på vänster sida av/i magen.
    Det blir lixom ömt, mest bara på en punkt och ibland lite runt om.
    Känns som det blir värre när jag står upp eller går, och gör mindre ont när jag sitter och ligger ner.
    Någon som har lika dant?
    Har ni en aning om vad det vara..?

  • Svar på tråden Ont uppe på vänster sida i/på magen
  • Dancia

    Åh, jag har haft så idag (v.28), en stickande och tryckande jobbig smärta under revbenen i mitten, mest på vänster sida. Undrade om nåt var fel men det var ju skönt att höra att fler upplever liknande och att det är normalt


  • Dancia
    smilla09 skrev 2009-06-20 18:53:42 följande:
    Läste nu att smärta i övre delen av buken kan vara havandeskapsförgiftning.. men då ska det väl göra ont uppe i hela magen och inte nara på en speciell yta..?Någon som vet?
    Jag har också hört det, men för att misstänka hf så ska man ha fler symtom än så, bland annat högt blodtryck och kanske svullnader m.m.
  • smilla09

    Tilia: jag har också funderat lite på om det kunde va tarmarna som spökar och då kanske det är det ändå.. eller ligament som ni andra pratat om.
    Som sagt det är på vänster sida jag får ont, aldrig på höger... ibland känns det mest ömt och ibland gör det riktigt ont.. idag tex har jag mest legat och suttit, då det gjort ont men är bättre nu på kvällen. Igår stod jag upp en massa och satt, så då fick jag jätteont.. och det kanske är det som satt kvar idag?
    Så skönt att höra flera som känner såhär.
    Får se vad bm säger om det hela nu på torsdag.. skönt att komma dit på en koll.

  • MammaTillNeoh

    Min bm var helt säker på att det var ligamenten då jag hade så ont, de finns ju både längre ner och längre upp. jag hade jätteont i samma höjd som naveln på vänster sidan.

  • Tilia

    Det jag syftar på gör ont högre upp, typ strax under vänster revbensbåge.

  • frieden

    jag menar också högre upp än naveln typ 10 cm över och så åt vänster..

  • frieden

    du kan absolut ringa förlossningen och bara rådfråga...det har jag gjort flera ggr...

    jag tycker det känns som man har ett blåmärke eller sår på insidan av magen och så brukar bebisen ligga där också när man har ont...så det känns typ som bebisen är vass...är det så du känner också?

  • Tilia

    Men det låter precis som det jag har i perioder, och därför tror inte jag att det är bebisen. Däremot beter ju sig tarmarna (också) konstigt då man är gravid... Det känns precis som om jag har nåt vasst där inne, ganska nära huden framåt magen, långt fram i buken alltså. Och strax under revbenen. Jag har faktiskt ultraljudats och datortomograferats för att utesluta att det är något allvarligt, eftersom det ibland kan göra för jäkla ont.

  • EmmaRoSa
    Tilia skrev 2009-06-21 09:57:50 följande:
    Men det låter precis som det jag har i perioder, och därför tror inte jag att det är bebisen. Däremot beter ju sig tarmarna (också) konstigt då man är gravid... Det känns precis som om jag har nåt vasst där inne, ganska nära huden framåt magen, långt fram i buken alltså. Och strax under revbenen. Jag har faktiskt ultraljudats och datortomograferats för att utesluta att det är något allvarligt, eftersom det ibland kan göra för jäkla ont.
    är inne på min fjärde dag och har jätte ont precis på samma ställe tog en alvedon nu ska se om det hjälper..känns som om det skulle vara ligamentsmärtor försvinner det inte efter ett tag då liksom 4 dagar och fortfarande lika ont det är jätte jobbigt..Emma
  • Tilia

    EmmaRosa: För mig verkar det hjälpa om jag får bra fart på magen, alltså bajset. Jag misstänker själv s.k. dold förstoppning, som ju är jättevanligt att man har vid graviditet också. Tarmen tömmer sig inte helt, utan bara lagom för att man ska tro att allt är bra, och så bildas småningom en propp just där uppe i vänster sida, strax före tarmen vänder neråt. Får du loss proppen och "flödet" är fritt igen så försvinner det onda. Testa mjölksyrebakterier i kapselform - jag har faktiskt inte haft sådär ont en enda dag sedan jag började ta 4 kapslar om dagen!

Svar på tråden Ont uppe på vänster sida i/på magen