• vendel­a73
    Äldre 22 Jun 21:14
    2467 visningar
    8 svar
    8
    2467

    Svenska mammor i Canterbury - England?

    Hej!

    Jag ar mamma till 3 pojkar pa 2 1/2, 10 och 13 ar och vi ska flytta ifran Zurich till Canterbury nu i sommar. Vill garna komma i kontakt med andra svenska mammor i sodra England.

  • Svar på tråden Svenska mammor i Canterbury - England?
  • mcinto­sh
    Äldre 24 Jun 17:02
    #1

    hej Vendela!

    Valkommen till Canterbury! Jag har bott har i snart 5 ar och har en dotter som nu ar 18 manader. Det finns inte sa hemskt manga svenskar i omradet- kanner nagra genom jobbet och sprang pa en annan svensk mamma haromdagen som sade att de ar ett litet svenskt gang som traffas.

    Jattekul att fa in lite mer svenskar till Kent, hor garna av dig om du har nagra fragor eller sa! Nar flyttar ni over?

    karin

  • vendel­a73
    Äldre 24 Jun 17:39
    #2

    Hej Karin!

    Ah va lattad jag blev nu, trodde knappt att det fanns nagra andra Svenska mammor i Canterbury trakten. Sokte pa svenskamammor.com och hittade ingen i narheten. Visst i Kent finns det nagra mammor men jag kor inte bil och da blir det ju lite svart att traffas om man bor langt ifran varandra

    Jag befinner mig fortfarande i Zurich men vi flyttar in i huset vi har hyrt i Canterbury den 31a Juli.
    Nagot jag undrar ar om du har nagra tips vad det galler telefon/internet/TV/elbolag, etc? Min man ska aka over i borjan av Juli for att fixa allt det dar. han ar i och for sig Engelsk men har inte bott i England pa nagra ar.
    Vi kommer bo i ett omrade som heter St. Stephen's, 'The Terrace' for att vara mer exakt. Min 10-aring ska borja St Stephen's primary school i September. Var i Canterbury bor du? Ar du hemma med dottern eller jobbar du? Kul att det tydligen finns ett litet gang svenskor som ses!

  • mcinto­sh
    Äldre 25 Jun 11:28
    #3

    Hej

    St Stephens ar jattetrevligt och skolan ar en bra skola :) Det ligger precis vid universitetet och en liten skog och sen har du falt och blean forrest inte sa langt borta. Det tar 10-15 min att ga in till stan och det finns tva trevliga parker pa vagen dar dina barn kan leka! Vi skulle faktiskt flyttat precis till det omradet om bara nagra veckor men sa andrade sig tanten vars hus vi skulle kopt sa nu ar kopet off och vi flyttar till andra sidan stan for att hyra ett hus dar. Vi ar inte langt borta dock- Canterbury ar litet :) Och om tanten andrar sig ige sa kommer vi tillbaka till den sidan stan, det ar dar vi trivs bast.

    Jag jobbar pa Pfizer som ligger i Sandwich, 30 min fran Canterbury och vi har Ella pa Pfizers eget dagis men jag jobbar deltid sa jag ar hemma pa Mandagar och jobbar kortare dagar de dagar jag ar pa kontoret. Det finns en massa bra lekgrupper som skulle passa din yngste och mycket mammor som jobbar deltid eller ar hemma. Ar du hemma eller jobbar du?

    Det finns en hejans massa tele/elbolag att valja pa och om man tittar pa det stora hela sa ar det ungefar samma. Vi anvander BT for telefon och bredband, kanske inte absolut billigast men ok service och det har funkat bra. Testat andra som var billigare men servicen var sa ortoligt dalig sa det var inte vart det. For el och gas anvander vi Southern tror jag men igen- det ar inte sa stor skillnad. Hyr ni eller har ni kopt hus? Om ni hyr sa ar det sakert redan fixat nagon leverantor och ni kan alltid byta senare.

    Har du varit over i Canterbury redan? Det ar en valdigt sot stad och lagom stor tycker jag.

    karin

  • vendel­a73
    Äldre 25 Jun 12:12
    #4

    Hej igen Karin!

    Ja jag har varit i Canterbury nagra ganger de senaste aren. Min mans barndomsvanner bor dar (de ar gifta med varandra nu, mkt gulligt) och jag tycker staden ar bade vacker och charmig. Min man maste jobba i London sa vi tittade mest efter hus att hyra i Surrey till att borja med.
    Men, det perfekta huset for oss dok upp i Canterbury och vara vanner filmade det at oss och sedan bestamde vi oss faktiskt utan att ha besokt det! Nu har min man varit dar och traffat agaren, rektorn pa skolan, etc. men jag har fortfarande inte sett huset pa riktigt :o
    Min man maste jobba har i Zurich till slutet av Oktober sa jag blir sjalv ganska mycket i borjan...sedan ar det tankt att han ska ta det nya snabbtaget till London varje dag, vi far se hur det kommer ga ;)

    Jag har inte jobbat sedan jag fick minstingen som ar 2 1/2 ar. Dagis ar jattedyrt har i Schweiz sa det har inte kannts vart det, hela min lon hade gatt till att betala dagis :(
    Innan vi flyttade hit bodde vi i Paris och dar jobbade jag som Engelska larare.
    Jag har inte lyckats lara min Tyska pa de 2 aren vi har bott har sa jag ser verkligen fram emot att bo i ett land dar jag kan spraket.
    Vet inte om jag vill jobba vidare som Engelska larare, kanske blir det nagon form av vidarutbildning. Till slutet av aret kommer jag koncentrera mig pa att hjalpa barnen komma in i det nya livet i England. Deras 1a sprak ar Franska sa de kommer behova mycket hjalp med skolan. Lillen ska ga pa nursery 2 mornar i veckan och sedan mera fom Januri da han blir 3 och man far ett antal timmar betalda. Da tankte jag ta mitt korkort ;) Sa som du hor sa kommer jag nog inte jobba den narmsta tiden.

    Vara vanner i Canterbury har 2 sma flickor pa snart 2 och 5 ar. De har berattat att det finnd manga lekgrupper och mycket roligt att gora med barn, det later lovande!
    Det kanns tryggt att kanna i alla fall en annan mamma innan vi flyttar for jag vet av erfarenhet att i borjan sa behover man rad om vart man ska ga till tandlakaren med barnen och vilken barnlakare ar bra, var koper man skolmaterial, etc, etc. 10 ooo fragor! Det tog mig ett ar tror jag innan jag tyckte att jag hade laget under kontrol har i Zurich ;)

    Va trakigt att ni inte fick kopa huset till slut :( Konstigt att andra sig helt plotsligen men det later som om ni har hopp om att hon andrar sig igen?
    Vad gor du pa Pfizer?

  • mcinto­sh
    Äldre 26 Jun 10:44
    #5

    Ja hela hushistorien var ett ordentligt drama- allt gick som smort tills for 3 veckor sedan da maklaren rngde och sa att tantens make hade tagit sjalvmord pa Bahamas och nu trodde hon att hon skulle fa pengar fran livsforsakringen!!!!! hemskt men sant!! har sa har man inget lagligt avtal forran precis pa slutet sa folk kan dra sig ur kopet nar och hur de vill, valdigt frustrerande. :(

    Jag ar utbildad farmaceut och jobbar pa Pfizer med att registrera lakemedel i olika lander. Jag pluggade i Goteborg men visste fort att jag aldrig ville jobba pa apotek och nar utbildningen narmade sig sitt slut insag jag att enda chansen att fa jobb inom lakemedelsindustrin var att lamna sverige. Jag var ocksa redo for ett aventyr sa det passade bra. Fick ett jobb har pa Pfizer och flyttade over i sept 2004- skulle bara stanna i 2 ar men traffade min numera make har och nu ar Canterbury hemma.....

    Sag till nar det borjar narma sig flytt sa skickar jag mitt mobilnr etc, ser fram emot att traffa dig!

  • vendel­a73
    Äldre 27 Jun 23:20
    #6

    Hej!

    Later helt knasigt det dar med huset ni skulle kopt och tanten som drog sig ur! Gud va trakigt for er :( Ska ni leta vidare nu eller vantar ni for att se om hon verkligen far pengar och kan behalla huset?

    Jag aker pa semester till Sverige pa Onsdag. Stora flytten ar slutet av Juli. Da skickar jag dig ett PM ;)

  • MRSVi
    Äldre 24 Jul 00:30
    #7
    vendela73 skrev 2009-06-24 17:39:13 följande:
    Hej Karin!Ah va lattad jag blev nu, trodde knappt att det fanns nagra andra Svenska mammor i Canterbury trakten. Sokte pa svenskamammor.com och hittade ingen i narheten. Visst i Kent finns det nagra mammor men jag kor inte bil och da blir det ju lite svart att traffas om man bor langt ifran varandra Jag befinner mig fortfarande i Zurich men vi flyttar in i huset vi har hyrt i Canterbury den 31a Juli.Nagot jag undrar ar om du har nagra tips vad det galler telefon/internet/TV/elbolag, etc? Min man ska aka over i borjan av Juli for att fixa allt det dar. han ar i och for sig Engelsk men har inte bott i England pa nagra ar.Vi kommer bo i ett omrade som heter St. Stephen's, 'The Terrace' for att vara mer exakt. Min 10-aring ska borja St Stephen's primary school i September. Var i Canterbury bor du? Ar du hemma med dottern eller jobbar du? Kul att det tydligen finns ett litet gang svenskor som ses!
    Jag kan tipsa om TalkTalk, de har ett erbjudande där man betalar en låg månadsavgift för telefon, vilket innefattar gratis samtal till Sverige (o en massa andra länder, man får prata i en timme, men det går bra att ringa upp igen o börja om om man är pratsam o vill babbla längre), gratis samtal inom landet på helger o efter 18.00 vardagar, samt bredband. De är dessutom väldigt tillmötesgående när/om något strular o man behöver hjälp.
  • Äldre 18 Nov 15:50
    #8

    Hej pa er,
    Det ar ju en valdigt gammal thread jag snubblat in pa sa kanske ingen som kollar av den langre. Jag ar svenska mamma I Whitstable och jag undrade précis om det finns nagon liten svensk mamma grupp I Canterbury eftersom det ar lite store an Whitstable men anda valdigt nara. Har I Whitstable har jag en till svensk mamma men det skulle vara trevligt att traffa lite flera.
    Let me know. Kram och hej 

Svar på tråden Svenska mammor i Canterbury - England?